۱۳۹۳ شهریور ۲۱, جمعه

دیدبان حقوق بشر اسراییل را به 'جنایت جنگی' درغزه متهم کرد

بی بی سی، به روز شده:  18:04 گرينويچ - پنج شنبه 11 سپتامبر 2014 - 20 شهریور 1393
در رویارویی ۵۰ روزه اخیر میان اسراییل و حماس بیش از ۲۱۰۰ فلسطینی که عمدتا غیرنظامی بودند کشته شدند
سازمان دیدبان حقوق بشر می‌گوید اسراییل با حمله به سه مدرسه سازمان ملل متحد درنوار غزه درجریان درگیری اخیرش با شبه نظامیان فلسطینی مرتکب جنایات جنگی شده است.
براساس گزارش این نهاد، در حملات هوایی اسراییل به این مدارس یا مناطق مجاور آنها درماه‌های ژوییه و اوت دستکم ۴۵ غیرنظامی که در این اماکن پناه گرفته بودند کشته شده اند.
دیدبان حقوق بشر گزارش خود را که روز پنجشنبه منتشر شد نخستین تحقیق جامع وفراگیر درباره بمباران‌مدارس سازمان ملل درنوار غزه خوانده است.
دیدبان حقوق بشر با تشریح جزییات حملات هوایی اسراییل به "محدوه کاملا مشخص مدارس" می گوید ۱۷ کودک درمیان ۴۵ غیرنظامی کشته شده درمناطق بیت حانون، جبالیا و رفح بوده اند.
ارتش اسراییل می‌گوید خود چند پرونده تحقیق جنایی را دراین کشور برای پیگیری موضوع کشته‌شدن غیرنظامیان فلسطینی به جریان افتاده است.
با این همه دیدبان حقوق بشر می گوید به اعتبار این تحقیقات جنایی که ارتش اسراییل اعلام کرده بدبین است.
'راکت‌پرانی از مدرسه:'سه مدرسه سازمان ملل متحد در نوار غزه که درگزارش دیدبان حقوق بشر به آنها اشاره شده است ازجمله اماکن عمومی بودند که در روزهای جنگ به پناهگاه مردم تبدیل شد.
به گفته دیدبان حقوق بشر، دربعضی موارد به نظر می رسد که توپخانه اسراییل تفاوتی بین اهداف نظامی وغیرنظامی قائل نشده وچنین اقدامی می تواند نقض قوانین بین المللی و حتی از مصادیق جنایات جنگی باشد.
اسراییل مسئولیت مرگ غیرنظامیان فلسطینی را متوجه گروه‌های شبه نظامی مستقر در غزه می‌داند.
به گفته اسراییل، گروه حماس ومتحدانش از نزدیکی مدارس، مساجد وبیمارستانها هم راکت پرتاب می کردند.
پیشتر در-چند مورد، راکت هایی درساختمان مدارس زیر نظر سازمان ملل متحد در نوار غزه پیدا شده بود. اما دیدبان حقوق بشر میگوید آن مدارس خالی از سکنه بوده‌اند و هیچ مدرکی در دست نیست که نشان دهد درسه مدرسه هدف قرار گرفته نیز تسلیحاتی وجود داشته است.
تحقیقات اسراییل:روز چهارشنبه ارتش اسراییل اعلام کرد که درباره موضوع کشته شدن غیرنظامیان در جنگ غزه از جمله حمله به مدارس سازمان ملل تحقیق می کند.
پیتر لرنر، سخنگوی ارتش اسراییل گفت: "هر تصمیمی که دادستانی ارتش بگیرد توسط نهادهای غیرنظامی بررسی می شود. از هر تصمیمی که ارتش بگیرد می تو ان به دیوان عالی اسراییل شکایت برد و در آن تجدید نظر کرد. به همین سبب ما به نظام قضایی‌مان اعتماد می کنیم."
به نظر می رسد که اسرائیل می خواهد این پیام را به دنیا بدهد که ارتش و نظام قضایی اش قادرند که با هرگونه تخلف احتمالی برخورد کنند.
درهمینحال، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد تصمیم گرفته است که به اتهام جنایات جنگی علیه اسراییل درغزه رسیدگی کند.
جنگ اسراییل و شبه نظامیان فلسطینی درغزه بیش از ۲۱۰۰کشته در غزه برجای گذاشت که بنا به آمار فلسطینی‌ها وسازمان ملل متحد اکثر این افراد غیرنظامی بوده اند.
اما اسراییل این آمار را قبول ندارد و گفته شمار شبه نظامیانی که در غزه کشته شدند بسیار بیشتر است.
این کشور همچنین حماس را به کاربرد سپر انسانی متهم میکند، اتهامی که حماس آن را بی اساس می داند.
پیش از آنکه جنگ اخیر اسراییل وحماس در ۲۶ اوت با توافق آتش بس متوقف شود ۶۶ سرباز اسراییلی وشش غیرنظامی نیز دراین کشور کشته شدند.
بنا به گزارش‌ها، دراین دور از حملات اسراییل به نوار غزه دستکم ۲۵۰ هزار فلسطینی به مدارس پناه بردند وحدود نیم میلیون نفر، یعنی بیش ازیک‌چهارم کل جمعیت، در داخل این باریکه آواره شدند.%

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر