۱۳۹۳ مهر ۱, سه‌شنبه

حبس ابد برای مدافع حقوق اویغورهای چین واعتراضها

دادگاهی در اورومچی، الهام توهتی یکی از کنشگران شناخته شده حقوق اویغورها درچین را به حبس ابد محکوم کرد. جرم این استاد دانشگاه، جدایی‌طلبی، ایجاد ناآرامی در سین‌کیانگ ودامن زدن به نفرت قومی درچین عنوان شد.
الهام توهتی ۴۴ ساله است وتا پیش از دستگیری در دانشگاه پکن اقتصاد تدریس می‌کرد
کشمکش میان اقلیت قومی اویغور و دولت چین گسترش می‌یابد. دریک محاکمه غیرعادی، دولت چین کنشگر مدنی الهام توهتی را به حبس ابد محکوم کرد. این استاد ۴۴ ساله دانشگاه پکن، متهم شده به این که سیاست دولت مرکزی درقبال اقلیت‌ها، مذاهب، طرح‌های اقتصادی و سیاست خانواده را زیر سوال برده است.
توهتی به عنوان یک مدافع میانه‌روی اقلیت ترک ومسلمان اویغور درشمال غربی چین شناخته می‌شود. او سال‌ها درباره وضعیت اقلیت مسلمان اویغور تحقیق کرده در مقاله‌های خود به اسکان سیستماتیک اقلیت چینی «هان» در سرزمین‌های متعلق به اویغورها وتبعیض‌های اقتصادی علیه ترک‌ها پرداخته است.
منطقه خودگردان اویغور سین‌کیانگ درشمال غربی چین قرار دارد واز ‌آن به عنوان «ترکستان چین» نیز یاد می‌شود. اویغورها درسال‌های اخیر اعتراضاتی علیه دولت مرکزی چین انجام داده‌اند که گاهی به خشونت انجامیده است.
توهتی تا ژانویه سال ۲۰۱۴ که دستگیر شد، در دانشگاه مینزودرپکن علوم اقتصادی تدریس می‌کرد. او با کمک هفت نفر از دانشجویانش، وبسایتی به نام «اویغور آنلاین» به راه انداخته بود. این دانشجویان نیز با او دستگیر شدند.
دستگیری او پس انتقاد به شیوه برخورد دولت چین با انفجار انتحاری درمیدان تیان‌آنمن پکن( میدان صلح آسمانی) صورت گرفت. ماموران امنیتی چین این انفجار را به جدایی‌طلبان اویغور نسبت دادند.
قبل از محاکمه توهتی، برخی دیپلمات‌های اروپایی وکانادایی به چین رفته بودند، اما مقامات چینی اجازه دیدار آن‌ها با توهتی را ندادند.
اعتراض مدافعان حقوق‌بشر
حکم صادره علیه توهتی با واکنش اعتراضی بسیاری از گروه‌های حقوق بشری و اویغورهای تبعیدی روبرو شده است. اتحادیه اروپا این حکم را «غیرقابل توجیه» خواند. توهتی دراروپا به عنوان مبتکر ایجاد دیالوگ میان اویغورها و مقامات چینی شناخته می‌شود.
یک سخنگوی اتحادیه اروپا درپکن با محکوم کردن حکم صادره علیه توهتی، خواستار آزادی هرچه سریعتر او وحامیانش شده است. این سخنگو تاکید کرده که چین باید حقوق کلیه اقلیت‌ها را بپذیرد وبه عقاید گوناگون احترام بگذارد.
انجمن «خلق‌های مورد تهدید» درگوتینگن آلمان از مقامات دولتی این کشور خواسته که در واکنش به این حکم، دیالوگ حقوق بشر با دولت چین را متوقف سازد.
DW.DE
اولریش دلیوس، کارشناس امور آسیا می‌گوید دولت آلمان باید پیام شفافی در این زمینه به دولت چین بدهد. او می‌گوید حکم صادره علیه توهتی می‌تواند تنش میان اویغورها و چین را بیش از پیش کند.
درحکم دادگاه آمده که توهتی در وبسایت خود اویغورها را به خشونت ترغیب کرده وگروه‌های جدایی‌طلب را شکل داده است.
توهتی در زمان صدور حکم فریاد کشید که رای صادره را نمی‌پذیرد. ماموران پلیس او را پس از اعتراض از سالن دادگاه بیرون بردند. نخستین جلسه دادگاه او در ۱۷ سپتامبر تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شده بود. همسر او گفته که در زندان به پای شوهرش زنجیر بسته بودند.
وکیل توهتی تاکید کرده که این حکم پذیرفتنی نیست وعلیه آن فرجام‌خواهی خواهد شد: «آنچه او انجام داده، درچارچوب آزادی عقیده و بیان ادا شده است
دادگاه توهتی در چارچوب کارزاری برگزار شده که دولت چین پس از سلسله‌ای حملات خونبار در سین‌کیانگ علیه «تروریسم و جدایی‌طلبی» به راه انداخت. سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید محاکمه توهتی و رای صادره، انگیزه سیاسی دارد.
تاریخ 23.09.2014  ،  نویسنده MDM   ،  لینک کوتاه شده http://dw.de/p/1DJM8

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر