۱۳۹۳ اسفند ۲۴, یکشنبه

پرونده امید کوکبی، دانشجوی زندانی دوباره بررسی می‌شود

سعیدخلیلی وکیل امیدکوکبی
تهران: خبرگزاری هرانا – سعیدخلیلی وکیل امیدکوکبی دانشجوی نخبه زندانی می‌گوید «درخواست اعاده دادرسی پرونده موکلش در شعبه ۳۶ دیوان عالی کشور پذیرفته و تجویز شده است.» این وکیل دادگستری اضافه کرده است که پذیرفته شدن درخواست اعاده دادرسی «بدان معناست که این مرجع عالی قضایی حکم محکومیت دکتر امید کوکبی را مغایر با قانون تشخیص داده است.»
به گزارش هرانا به نقل از ایران امروز؛ سعیدخلیلی وکیل امیدکوکبی دانشجوی نخبه زندانی می‌گوید «درخواست اعاده دادرسی پرونده موکلش در شعبه ۳۶ دیوان عالی کشور پذیرفته و تجویز شده است.» این وکیل دادگستری اضافه کرده است که پذیرفته شدن درخواست اعاده دادرسی «بدان معناست که این مرجع عالی قضایی حکم محکومیت دکتر امید کوکبی را مغایر با قانون تشخیص داده است.»


آقای خلیلی با انتشار این خبر بر روی صفحه فیس بوک خود ادامه داده است که «راه برای رسیدگی مجدد به پرونده وی و انشاالله اثبات بی‌گناهی‌اش هموار شده است.» این بدین معناست که مغایر بودن حکم امید کوکبی با قانون توسط دادگاه عالی احراز شده و به همین جهت باید مجددا رسیدگی قضایی درشعبه‌ای دیگر انجام شود. براساس یافته‌های کمپین با توجه به پذیرفته شدن درخواست اعاده دادرسی، شعبه جدید نمی‌تواند حکم قبلی را تایید کند بلکه باید حکم جدید بدهد و همچنین نظرات دیوان عالی کشور را نیز لحاظ کند.
حکم محکومیت ده ساله امیدکوکبی با استناد بر ماده ۵۰۸ قانون مجازات اسلامی یعنی اتهام همکاری با دولت متخاصم صادر شده است که با توجه به اینکه مراجع رسمی تایید کردند که ایران با هیچ دولت خارجی در حال جنگ نیست عملا این حکم می‌تواند در دادگاه عالی نقض شود و امید کوکبی پس از نقض حکم آزادی خواهد شد.
در تاریخ ۷ مهرماه سال جاری، کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران امروز از قوۀ قضاییۀ ایران خواست که فورا فیزیکدان ایرانی و زندانی عقیدتی امید کوکبی را آزاد کند. در درخواست آزادی امید کوکبی، کمپین با اشاره به مشکلات متعدد سلامتی این دانشجوی نخبه ایران نوشت که او نیازمند توجه فوری پزشکی است. طی هفته‌های گذشته کمپین مطلع شده است که سلامتی امید کوکبی در خطر شدید است و او از بیماریهای قلبی، کلیوی، معده، و دندان رنج می‌برد.
امید کوکبی، نخبه ایرانی ۳۰ ساله، فارغ التحصیل دانشگاه شریف و دانشجوی مقطع فوق دکتری فیزیک اتمی در دانشگاه تگزاس آمریکا در تاریخ ۱۰ بهمن ماه ۱۳۸۹ در فرودگاه امام خمینی هنگام ترک کشور بازداشت شد. پس از بازداشت‌ها مدت‌ها در انفرادی بود و خانواده و وکیلش امکان تماسی با او را نداشتند. او پس از ۱۵ ماه بازداشت موقت در دادگاهی به ریاست قاضی صلواتی در روز یکشنبه ۲۴ اردبیهشت ماه ۹۱ به ده سال حبس محکوم شد.
مقامات قضایی از اینکه بتوانند شاهدی برای ادعاهای خود مبنی بر صدور این حکم ارائه کنند تا کنون ناتوان بوده‌اند با این حال امید کوکبی همچنان براساس حکمی ناعادلانه در زندان به سر می‌برد. در نامۀ سرگشاده‌ای که امید کوکبی در سال ۱۳۹۲ از داخل زندان اوین نوشت، اعلام کرد که دستگیری وی در نتیجۀ عدم قبول فشار از ناحیۀ ماموران امنیتی برای همکاری در یک پروژۀ تحقیقاتی نظامی صورت گرفته است.
در تاریخ ۴ مهرماه ۱۳۹۳، در نامۀ سرگشاده‌ای به رهبر ایران، علی خامنه‌ای، هجده برندۀ جایزۀ نوبل خواستار آزادی «فوری و بدون قید و شرط» امید کوکبی شدند. این نامه در نشریۀ پیشروی علمی، نیچر (Nature) منتشر شد. دریافت کنندگان جایزۀ نوبل در نامۀ خود نوشتند: «امید کوکبی فردی است که به مبانی اخلاقی خویش پایبند بوده است و ما از شما می‌خواهیم تا با نشان دادن مهر و انسانیت به وی اجازه دهید تا به تحصیلات خویش بازگردد تا بتواند توانایی‌های بالقوۀ خود را برای فن آوری مدرن اطلاعات پرورش دهد.»
شمار امضا کنندگان این نامه تا زمان انتشار این نوشته به ۲۸ برنده جایزه نوبل رسیده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر