۱۳۹۳ اسفند ۱۳, چهارشنبه

انتقاد UN ازعدم بهبود حقوق اقلیتهای قومی ومذهبی درایران

دکتر احمد شهید گزارشگرویژه
سازمان ملل‌ متحد در امور حقوق بشر
درگزارش سالانه UN از وضعیت حقوق بشر درایران
 انتقاد شده که ایران به "وعده" بهبود حقوق اقلیتهای قومی ومذهبی عمل نه کرده
1-عنوان ولینک مطلب بی بی سی: ابراز نگرانی سازمان ملل از وضعیت حقوق بشر درایران
2- عنوان ولینک مطلب دویچه وئله: سازمان ملل: ایران به وعده‌های روحانی درمورد حقوق اقلیتها عمل نکرد
 لینک کوتاه شده http://dw.de/p/1EkVO
1-ابراز نگرانی سازمان ملل از وضعیت حقوق بشر درایران
گزارش سالانه سازمان ملل متحد درمورد وضعیت حقوق بشر درایران، تعداد موارد اعدام درایران را "نگران کننده" دانسته واز این کشور انتقاد کرده که به "وعده" خود مبنی بر بهبود حقوق اقلیت های قومی و مذهبی عمل نکرده است.
این گزارش، که سه شنبه ۱۲ اسفند، از سوی دفتر بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد به "شورای حقوق بشر" ارسال شده، نگرانی های سازمان ملل درمورد وضعیت زنان، روزنامه نگاران، فعالان سیاسی و اجتماعی و اقلیت های قومی و مذهبی را تشریح کرده است.
گزارش تصریح دارد که ایران در ۱۰ ماه اول سال ۲۰۱۴ میلادی، حداقل ۵۰۰ نفر و "احتمالا بسیار بیشتر از این تعداد" را اعدام کرده و محاکمه اکثر اعدام شدگان به طور منصفانه انجام نشده است. گزارش سازمان ملل درعین حال می افزاید که حدود ۸۰ درصد اعدام شدگان، دارای جرایم مرتبط با مواد مخدر بوده اند.
سازمان ملل در بخشی از متنی که در تشریح وضعیت حقوق بشر در ایران منتشر کرده، آورده که دبیرکل این سازمان "عمیقا" نگران تعداد بالای اعدام ها درایران، از جمله اعدام "زندانیان سیاسی و افراد زیر ۱۸ سال" است.
این نهاد بین المللی، همچنین از اینکه وعده حسن روحانی رئیس جمهور ایران مبنی بر "افزایش حفاظت از تمام گروه های مذهبی و اصلاح قوانین تبعیض آمیز علیه اقلیت ها" محقق نشده، ابراز نگرانی کرده است.
 دربخشی از گزارش امروز آمده است که درایران، "افرادی که خواستار شناسایی بیشتر حقوق فرهنگی و زبانی خود هستند، در معرض مجازات های سخت و از جمله اعدام قرار دارند".
گزارش، همچنین وضع ممنوعیت های حرفه ای علیه وکلای مدافع فعال در زمینه های حقوق بشری، آزار فعالان حقوق بشر، بدرفتاری با دستگیرشدگان، نگه داری طولانی مدت آنها درسلول انفرادی بدون دسترسی به وکیل و صدور احکام اعدام به خاطر "محاربه" و "فساد فی الارض" مورد انتقاد قرار گرفته است.
سازمان ملل در عین حال یادآور شده که ایران، نسبت به گذشته همکاری بیشتری در اجرای پیمان های بین المللی حقوق بشری انجام داده و از کمیسر عالی حقوق بشر این سازمان برای سفر به ایران دعوت کرده، هرچند همچنان، اجازه سفر گزارشگر حقوق بشر به ایران را نداده است.
به تصریح گزارش، ایران همچنین به ۲۴ سوال از مجموع ۲۹ پرسشی که سازمان ملل در زمینه های مشخص حقوق بشری از این کشور پرسیده پاسخ نداده است.
گزارش سازمان ملل در حالی منتشر شده که نشست شورای حقوق بشر این سازمان، که از دوشنبه ۱۱ اسفند شروع به کار کرده، در حال بررسی پرونده ایران در این شوراست.
امروز و در دومین روز برگزاری این نشست، قوه قضاییه ایران به خانواده ۶ زندانی کُرد سنی خبر داد که برای آخرین ملاقات با آنها قبل از اجرای حکم اعدام، به زندان رجایی شهر کرج بروند.
---------------------------------  
2-سازمان ملل: ایران به وعده‌های روحانی درمورد حقوق اقلیت‌ها عمل نکرد
دویچه وئله: سازمان ملل متحد درگزارش سالانه خود در باره وضعیت حقوق بشر در ایران با اشاره به شمار بالای اعدام در ایران اعلام کرد، در ایران سرکوب اقلیت‌ها، فعالان و آزادی‌ها و نقض حقوق بشر همچنان ادامه دارد.
سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه (۱۲ اسفند/ ۳ مارس) با انتشار گزارش تازه‌ای در مورد اوضاع حقوق بشر در ایران "ابراز نگرانی عمیق" کرد.
در این گزارش به شمار بالای اعدام‌ها در سال گذشته اشاره شده و آمده که جمهوری اسلامی ایران به وعده خود در باره حفاظت از اقلیت‌های قومی و مذهبی عمل نکرده است.
در این گزارش که از دفتر بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد به شورای حقوق بشر این سازمان ارسال شده در مورد نقض حقوق زنان، اقلیت‌های مذهبی، خبرنگاران و فعالان ابراز نگرانی شده است.
گزارش سالانه سازمان ملل متحد در باره وضعیت حقوق بشر در ایران در حالی منتشر می‌شود که مهلت تعیین‌شده برای رسیدن به توافقی کلی در مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی به پایان خود (اواخر ماه مارس) نزدیک می‌شود.
رویترز به نقل از گزارش یادشده می‌نویسد، ایران بین ژانویه و نوامبر سال ۲۰۱۴ دست کم ۵۰۰ نفر و احتمالا خیلی بیشتر از این تعداد را اعدام کرده است. اکثریت اعدام‌شدگان از محاکمه‌ای عادلانه برخوردار نبودند و بیش از ۸۰ درصد آنان در رابطه با جرایم مربوط به مواد مخدر اعدام شدند.
این گزارش بر "نگرانی عمیق" دبیر کل سازمان ملل متحد در مورد "شمار افزایش‌یابنده اعدام‌ها، از جمله اعدام زندانیان سیاسی و زیر سن قانونی" تأکید کرده است.
"ایران به وعده روحانی عمل نکرد"
در گزارش سالانه سازمان ملل متحد یادآوری شده که ایران به وعده حسن روحانی‌، رئیس‌جمهور ایران در باره "گسترش حفاظت از همه گروه‌های مذهبی و اصلاح قوانین تبعیض‌آمیز علیه اقلیت‌ها" عمل نکرده است.
سازمان ملل در گزارش خود می‌گوید، وعده‌های یادشده روحانی تجلی نیافت و "کسانی که در جست‌وجوی به رسمیت شناخته شدن بیشتر حقوق فرهنگی و زبان خود هستند با خطر مجازا‌ت‌های سخت، از جمله مجازات اعدام روبرو هستند."
"ادامه سرکوب در ایران"
گزارش سازمان ملل می‌گوید، تهران به سرکوب آزادی بیان ادامه داده، ۵ میلیون وب‌سایت را مسدود و خبرنگاران را زندانی کرده است. "ممنوعیت کار وکلای مدافع حقوق بشر وآزارفعالان" باعث ایجاد "عقب‌گردی درمقیاس کلی درکشور" شده است.
گزارش یادآورمی‌شود که مظنونان درایران شکنجه شده وموردبدرفتاری قرارمی‌گیرند، ماه‌هادرانفرادی نگهداری می‌شوندبدون اینکه به وکیل دسترسی داشته باشند و برای اتهام‌هایی مانند "فساد فی‌الارض" و"محاربه با خدا" باخطر مرگ روبرو هستند.
در گزارش همچنین آمده که ایران همکاری خود در زمینه پیمان‌نامه‌های حقوق بشری سازمان ملل را بیشتر و از زید ‌رعد الحسین، کمیسر عالی حقوق بشر این سازمان برای دیدار ازاین کشور دعوت کرده است. در عین حال آمده که ایران از بازرسان سازمان ملل درزمینه حقوق بشر دعوت نکرد وپرسش‌نامه‌های ۲۴ و ۲۹ این سازمان پیرامون مواردی ویژه را بی‌پاسخ گذاشت.
سازمان ملل درگزارش تازه خود می‌گوید، دوسوم زنان ایران مورد خشونت خانگی قرار می‌گیرند. دخترها مجبور به ازدواج در سن پایین می‌شوند، به طوری که حدود ۴۸ هزار و۴۵۰ دختر بین۱۰ تا ۱۴ سال درسال۲۰۱۱ ازدواج کردند وازدواج حداقل هزار و ۵۳۷ نفر از آنها نیز درسال ۲۰۱۲ صورت گرفت.% DW.DE

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر