۱۳۹۴ فروردین ۱۸, سه‌شنبه

انتقال ناگهانی دکتر امید کوکبی به انفرادی بند 209 زندان اوین

انتقال دکتر امید کوکبی به انفرادی بند 209
امید کوکبی، دانشجوی زندانی قرنطینه بند ۷ بازداشتگاه اوین، به سلول انفرادی بند ۲۰۹ منتقل شد!
فعالان در تبعید: امید کوکبی، دانشجوی دکترای فیزیک دانشگاه آستین تگزاس و زندانی قرنطینه بند ۷ بازداشتگاه اوین، پس از بازرسی وسائل شخصی، به سلول انفرادی بند ۲۰۹ این زندان منتقل شد.
بنابر اطلاع «کمپین صلح فعالان در تبعید»، صبح روز سه‌شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۴، امید کوکبی پس از بازرسی وسائل شخصی و بازجویی اولیه در خصوص «مشارکت در فعالیت های گروه های حقوق بشری»، به سلول انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد!
کوکبی که بهمن ماه ۱۳۸۹ هنگام خروج از ایران در فرودگاه دستگیر شد، بعد از چند ماه بازجویی و بازداشت موقت، در ‌‌نهایت به اتهام ارتباط با دولت متخاصم و کسب مال نامشروع به ۱۰ سال زندان محکوم شد.
این دانشجوی زندانی در اعتراض به این حکم طی نامه‌ای اعتراضی خطاب به رئیس قوه قضاییه تاکید کرده بود که «کل فرآیند بازداشت، اتهام‌‎زنی و بازجویی» را غیرقانونی می‌داند و در شرایط «خوف، ترس، اکراه، تهدید و سلول انفرادی» به اقرار مجبور شده و چیزهایی را اعتراف کرده که از گفتن آن‌ها متاسف است.
اواسط آذر سال ۹۳، شعبه ۳۶ دیوان عالی کشور پس از بررسی پرونده امید کوکبی، حکم ده سال زندان امید کوکبی را که دادگاه انقلاب صادر و در شعبه ۳۶ تجدیدنظر تایید شده بود، «مغایر ضوابط قانونی و واجد اشکالات متعدد» دانسته، پرونده را برای «رسیدگی مجدد» به دادگاه تجدید نظر استان تهران فرستاده بود.
استدلال دیوان عالی کشور برای رسیدگی مجدد پرونده این برنده جایزه آندره ساخاروف، عدم دسترسی این فیزیکدان ۳۲ ساله به اطلاعات طبقه‌بندی شده‌ بود. این دیوان همچنین درخواست ویزای تحصیلی از اسپانیا و آمریکا را مصداق ارتباط با کشور متخاصم تشخیص نداد. دیوان عالی کشور همچنین در نامه موافقت خود با تجدید نظر رای کوکبی آورده که کمک دریافت هزینه تحصیلی از دانشگاه مصداق کسب مال نامشروع نیست. بر این اساس این دیوان حکم پیشین امید کوکبی را صحیح ندانست و با تجدید نظر در آن موافقت کرد.
اما کمتر یک ماه از این رای دیوان عالی کشور، سعید خلیلی، وکیل امید کوکبی در صفحه فیس بوک خود از تایید مجدد این حکم، بدون توجه به رای دیوان عالی ایران ، خبر داد.

امید کوکبی. انفرادی 209

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر