۱۳۹۴ مرداد ۱۹, دوشنبه

پروژه افزايش فشار بر فعالان سياسى و مدنى

سازمان سرکوب

گزارش ده روزه وضعيت زندانيان سياسى در ايران
همه حقوق بشر برای همه ایرانیان: اشاره: فشار بر زندانيان سياسى در ايران با نزديك شدن به انتخابات مجلس در هفته هاى گذشته تشديد شده است، براساس گزارش نهاد هاى حقوق بشرى در ايران نظير كانون مدافعان حقوق بشر در ايران و ارگان خبرى مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران "هرانا" به روشنى مى توان دريافت كه همانند سال هاى قبل پالس هايى در رابطه با پروژه دستگيرى و افزايش فشار بر فعالان سياسى و مدنى در ايران در حال شكل گيرى است.

10 روز ابتداى مرداد
در روزهاى آغازين مردادماه فیض الله عرب سرخی، زندانی سیاسی سابق و عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران كه در شهریورماه ۹۲ پس از چهارسال حبس از زندان آزاد شده بود، در پرونده ای جدید به اتهام تبلیغ علیه نظام در دادگاه بدوی با ریاست قاضی احمدزاده محاكمه و به یک سال حبس تعزیری و دو سال محرومیت از فعالیت های سیاسی و اجتماعی محکوم شد.
سراج الدین میردامادی زندانی سیاسی بند هشت زندان اوین كه دوشنبه پنجم مرداد ماه برای یک مرخصی سه روزه به قید وثیقه از زندان اوین آزاد شده بود با تمديد دو روزه مدت مرخصى اش روز يكشنبه يازدهم مردادماه خود را به زندان اوين معرفى كرد. وى پيش تر در سال ۱۳۹۲ پس از بازگشت به ایران بازداشت و به سه سال زندان محکوم شد، وی پس از انفرادی و بازجویی به بند هشت زندان اوین منتقل گردید.

مسموميت حاد زندانیان در بند 8 اوین
بند هشت در حال حاضر یکی از بدترین بندهای زندان اوین محسوب می شود که تعداد زیادی از متهمین سیاسی-عقیدتی را بر خلاف اصل تفکیک جرائم در کنار زندانیان عادی در خود جای داده است.
بندى كه بر اساس گزارش هاى منتشر شده در روزهاى گذشته بدليل آنچه بيمارى ويروسى بيان شده است بيشتر زندانيان بند هشت زندان اوين را دچار مسموميت حاد كرده است، افرادى نظير بابک آسیایی و علیرضا گلی پور زندانيان سياسى كه برغم آنكه دچار بيمارى قلبى و گوارشى هستند از انتقال آنها به خارج از زندان ممانعت به عمل آمده است. بابک آسیایی و چند تن از زندانيان ديگر دائماً، هرچه که می خورد، حتی آب، بالا می آورد و هم چنین دچار مشکلات گوارشی شده و از طرفی مسئولان زندان اوين برغم وخامت حال آنان از انتقال شان به بهداری نيز جلوگيرى كرده اند.

مسئول جان نرگس محمدی قوه قضاییه است
اين درحالى است كه چندى پيش نرگس محمدى فعال حقوق بشر زندانى سياسى كه روز شنبه ١٠ مردادماه پس از آنكه در زندان به مدت هشت ساعت دچار فلج عضلانى مى شود به بيمارستان طالقانى تهران منتقل شده و تحت مراقب هاى پزشكى قرار مى گيرد با توجه به وخامت حال ايشان و اعلام نظر پزشكان مبنى بر تحت نظر قرار گرفتن وی توسط پزشك متخصص، اما مسوولان قضايى نرگس محمدى را برخلاف تاكيد پزشكان بر لزوم بسترى و مداوا بدون تكميل درمان به بیمارستان منتقل شده بود، بدون تکمیل درمان و در حالت نیمه بیهوشی به زندان منتقل كردند.

پيش از اين تقى رحمانى همسر نرگس محمدى در گفت و گويى با كانون مدافعان حقوق بشر گفت: "بیماری نرگس محمدی جدی است، مسئول جان او قوه قضاییه است" در پی تشدید بیماری وی ، دادستان تهران با درخواست خانواده همسرش برای گرفتن وقت از پزشک متخصص و اعزام او به مطب پزشک متخصص موافقت كرد بنابراين خانواده وى روز سه شنبه، ششم مرداد ماه ۱۳۹۴ از پزشک متخصص مغز و اعصاب وقت گرفته بودند اما مقام هاى مسئول زندان اوین از انجام این عمل در زمان مقرر خودداری کرده‌اند.

پوريا ابراهيمى دسترسی به دارو ندارد
از ديگر زندانيان سياسى بند هشت مى توان پوريا ابراهيمى فعال مدنى اشاره كرد كه با توجه به به وضعیت جسمی نامناسب دسترسی به دارو ندارد، وى در هفته ى گذشته ٤ مردادماه در پی عود بیماری تنفسی و عدم دسترسی به داروی آسم راهی بهداری زندان اوین شد. اما انتقال وی به بهداری زندان نیز به دلیل نبود امکانات و دارو بی نتیجه بوده است.

همچنين صدیقه مرادی و مهوش شهریاری دو تن از زندانیان سیاسی-عقیدتی بند زنان زندان اوین روز شنبه دهم مرداد ماه برای انجام «MRI» از زندان اوین به بیمارستان تجریش اعزام شدند.

در هفته ى گذشته سازمان های حقوق بشرایرانی نسبت به توقف اعدام سالار شادى زاده هشدار داده و از قوه قضاييه در خواست كردند تا حكم اعدام اين زندانى متوقف شود، عفو بین‌الملل روز چهارشنبه هفتم مرداد بار دیگر نسبت به خطر فوری اعدام سالار شادی‌زاده که متهم است در ۱۵ سالگی مرتکب قتل شده است هشدار داد.

فرزاد مرادی نیا فعال کارگری به زندان سنندج منتقل شد
روز شنبه سوم مردادماه فرزاد مرادی نیا فعال کارگری و از اعضای کمیته هماهنگی جهت تحمل سه سال حبس تعزیری به زندان مرکزی سنندج منتقل گردید. وى در اردیبشت ماه سال جارى در شعبه یک دادگاه انقلاب توسط قاضی سعیدی محاکمه و به سه سال زندان تعزیری محکوم شد اما با وجود اعتراض دادگاه تجديد نظر استان کردستان عينا حكم را تاييد و ابلاغ كرد. فرزاد از جمله زندانيانى است كه بیماری شدید دستگاه گوارش به شدت رنج می برد و طبق نظر پزشک معالجش بایستی تحت مداوا باشد. پيش تر به علت خونریزی شدید معده و روده چندین بار به بیمارستان توحید سنندج منتقل شده بود.

انتقال علی اکبر باغانی معلم زندانی
از سوى ديگر علی اکبر باغانی معلم زندانی و نایب رئیس کانون صنفی معلمان كه پیش از این در بند ۳ زندان رجایی شهر کرج همراه با مجرمان عادی نگهداری می شد، ظهر روز دوم مرداد ماه به سالن ۱۲ بند سیاسی-امنیتی زندان رجایی شهر کرج منتقل شد. وى پيش از اين چهارم خرداد ماه سال جاری پس ازحضور در دادسرای زندان اوین، بازداشت و برای اجرای حکم به زندان رجایی شهرمنتقل شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر