۱۳۹۵ اردیبهشت ۱, چهارشنبه

فیزیک‌دان ترکمن زندانی، به سرطان کلیه مبتلا شده

امید کوکبی، فیزیک‌دان زندانی، به سرطان کلیه مبتلا شده است
منبع:دویچه وئله: وکیل امید کوکبی، فیزیک‌دان زندانی،اعلام کرد که آزمایش‌ها نشان داد که کوکبی در زندان به سرطان کلیه مبتلا شده است.او باتاکید براین‌که تعلل درجراحی او "خطرات جبران‌ناپذیر" به‌دنبال دارد، خواستارآزادی سریع موکل خودشد.
خبرگزاری کار ایران روز شنبه(۱۶ آوریل/۲۸ فروردین) گزارش داد که امید کوکبی، فیزیک‌دان و محقق زندانی، به سرطان کلیه مبتلا شده است.
سعید خلیلی، وکیل امید کوکبی، به خبرگزاری "ایلنا" گفت که پس ازانجام معاینات وآزمایش‌های لازم مشخص شد که تومور بدخیمی درکلیه سمت راست امید کوکبی وجود دارد وتاکید کرد که موکل او نیازمند جراحی فوری است.
خلیلی با تاکید براین‌که هرگونه تعلل بیشتر می‌تواند "آسیب جبران‌ناپذیر" برای وضعیت جسمانی کوکبی به‌بار آورد، خواستار آزادی امید کوکبی شد.
خلیلی به "ایلنا" گفت: «موکلم شرایط برخورداری از عفو رهبری را در سال جاری دارد. ادامه‌ی حبس ایشان با توجه به مخاطرات جانی که وی را تهدید می‌کند، غیرقانونی است. به دلایل اسلامی و انسانی و برای جلوگیری از خطرات احتمالی جسمی برای این سرمایه علمی کشور از مقامات کشور به‌ویژه مسئول محترم قوه قضائیه می‌خواهم هرچه سریع‌تر تهمیدات آزادی وی را فراهم کنند
امید کوکبی کیست؟ امید کوکبی، فیزیک‌دان نخبه و برنده‌ی جایزه‌ی "آزادی ومسئولیت علمی" است که هرسال به محققی اعطا می‌شود که در راه دفاع از حق ازادی علمی ایستادگی می‌کند.
کوکبی در بهمن ماه ۱۳۸۹ وقتی به عنوان محقق مهمان در دانشگاه تگزاس آمریکا به تحقیق مشغول بود، برای دیداری کوتاه به ایران آمد. او هنگام بازگشت به آمریکا در فرودگاه "امام خمینی" بازداشت شد و به "ارتباط با دولت متخاصم" و "کسب درآمد نامشروع" متهم و در دادگاهی به ریاست قاضی صلواتی به ۱۰ سال حبس محکوم شد.
دادگاه به این دلیل که دانشگاه آمریکایی هزینه‌ی سفرهای تحقیقاتی و مطالعاتی کوکبی به ایران را پرداخت می‌کرد، او را به "کسب درآمد نامشروع" متهم کرد. دلیل اتهام "ارتباط با دولت متخاصم" نیز این است که کوکبی پیش از این حاضر نشده بود بورسیه جمهوری اسلامی شود و ترجیح داده بود با بورسیه دانشگاه آمریکایی برای ادامه‌ی تحصیل به خارج از کشور برود.
این اتهام در حالی به کوکبی وارد شده که وکیل او معتقد است بر اساس اعلام مراجع رسمی کشور، اتهام همکاری با دول متخاصم، مصداق خارجی نداشته و ایران در حال حاضر با هیچ کشوری در تخاصم نیست.
وکیل امید کوکبی پیش‌تر با استعلام از وزارت امور خارجه، دیوان عالی کشور را متقاعد کرده بود که وزارت امور خارجه نیز آمریکا را از نگاه قانونی، دولت متخاصم با ایران نمی‌داند.
امید کوکبی درنامه‌ای که به بیرون زندان فرستاد تاکید کرد که او چندین بار از سوی مقامات امنیتی و نظامی ایران به دلیل تخصص‌اش درفیزیک لیزری برای همکاری در برنامه‌ی اتمی ایران دعوت شده و هربار درخواست همکاری را رد کرده بود.
او در این نامه نوشت که به "حق آزادی شخصی در انتخاب مسیر زندگی" باور دارد وهمکاری با برنامه‌ی اتمی مناقشه‌برانگیز ایران را برخلاف منافع ملت و ارزش‌های انسانی می‌داند.
درحال حاضر ۵ سال و ۳ ماه است که امید کوکبی درحبس به‌سر می‌برد.% > لینک کوتاه شده http://dw.com/p/1IX5B
درهمین زمینه: 
مادر امید کوکبی در نامه​ای به خامنه‌ای خواستار آزادی فرزندش شد
مادر امید کوکبی، دانشجوی نخبه دکترای فیزیک در نامه​ای به خامنه​ای خواستار آزادی فرزندش در آغاز سال تحصیلی جدید شد.  
تاریخ 16.04.2016  نویسنده FS  
------------------- 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر