۱۳۹۵ اردیبهشت ۲, پنجشنبه

امیدکوکبی و 'امید را آزاد کنید'

روز20م.آوریل "امید کوکبی و'امید را آزاد کنید" بیش از دویست هزار بار توییت شده
سایت  کلمه : امید کوکبی، "فیزیکدان نخبه محکوم به حبس" که روز چهارشنبه 20 آوریل به علت ابتلا به سرطان، کلیه خود را از دست داد، در شبکه اجتماعی توییتر برای مقطعی از زمان به مقام اول ترند جهانی رسید. کاربران شبکه اجتماعی توییتر از صبح امروز که مزین به نام "روز مرد" است با به راه انداختن طوفانی توییتری با دو هشتگ "امید کوکبی" و "free omid" از کسی یاد کردند که به گفته آنان مردانه بر سر شرافت و آزادگی‌اش تا به امروز ایستاده ودراین راه سلامتی خودرا از دست داده است.

--------------------------------  
بی بی سی 22.04.2016 : امید کوکبی در زندان دچار تومور کلیه شد و پزشکان یک کلیه او را به این خاطر در آوردند.
گروه گسترده‌ای از کاربران، اغلب از ایران، وضعیت امید کوکبی را که در ایران زندانی است، به یکی از داغ‌ترین موضوع‌های روز در توییتر تبدیل کردند و خواستار آزادی او شدند.
در این موج توییتری که روز چهارشنبه راه افتاد، کاربران بسیاری با دو برچسب #امیدکوکبی در فارسی و FreeOmid# (امید را آزاد کنید) در انگلیسی، درباره این فیزیک‌دان زندانی در ایران توییت کردند.
در روزهای اخیر گزارش شده است که آقای کوکبی در زندان دچار یک تومور سرطانی در کلیه‌اش شده است.
روز سه‌شنبه گزارش شد که او در بیمارستان سینای تهران زیر تیغ جراح رفته و پزشکان کلیه راست او را در آورده‌اند.
امید کوکبی که ترکمن و سنی‌مذهب است، پژوهش‌گر فیزیک با تخصص لیزر در دانشگاه آستین تگزاس بود و بهمن ماه سال ۱۳۸۹ هنگامی که راهی بازگشت به آمریکا بود، در فرودگاه بازداشت شد.
آقای کوکبی بعد از چند ماه به اتهام‌های "ارتباط با دولت متخاصم" و "کسب مال نامشروع" به ۱۰ سال زندان محکوم شد. درخواست‌های او برای تجدیدنظر به نتیجه‌ای نرسید وهر بار حکمش تایید شد.

Image caption با توییت‌های کاربران که اغلب ایرانی بودند، برچسب 'امید را آزاد کنید' برای مدتی در صدر موضوع‌های داغ توییتر قرار گرفت.

او بعدا اعلام کرد که حکم دادگاه بر اساس اعترافات اجباری و خلاف واقع صادر شده است. آقای کوکبی خودش می‌گوید این حکم "برای مجبور کردن من به همکاری در نهادهایی که دلخواهم نبودند وبه سود ایران و جهان عمل نمی‌کردند" بوده است.
این پژوهش‌گر فیزیک بهمن‌ماه دو سال پیش در پیامی از زندان نوشت: "از من خواستند یا همکاری در راستای پروژه‌های هسته‌ای منظور نظر ایشان را بپذیرم، یا تحمل ده سال زندان."
روز چهارشنبه سازمان دیدبان حقوق بشر هم خواستار دست‌رسی فوری امید کوکبی به "امکانات درمانی مناسب" شد.
سارا لی ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه دیدبان حقوق بشر، گفته است: "ممانعت از دسترسی یک زندانی به مراقبت‌های پزشکی ضروری هم غیرقانونی است وهم بی رحمانه. مقام‌های ایرانی باید اطمینان حاصل کنند که امید کوکبی به مراقبت پزشکی مناسب دسترسی داشته باشد؛ مراقبتی که درمورد او احتمالا خارج از زندان ممکن است."
خانم ویتسون گفته است: "ایران درتامین امکانات درمانی برای زندانیان، به خصوص برای زندانیان سیاسی، سابقه نامطلوبی دارد."
موج توییتری با وجود فیلترینگ
درموج توییتری که روز چهارشنبه کاربران راه انداختند، بیش از دویست هزار بار درباره امید کوکبی توییت کردند.
توییتر وفیس‌بوک از بحبوحه اعتراض‌های پس از انتخابات ریاست‌جمهوری خرداد ۱۳۸۸ درایران فیلتر شده‌اند.
مقام‌های جمهوری اسلامی، این رسانه‌های اجتماعی را متهم می‌کنند که اعتراض‌های آن سال را "تحریک" می‌کردند.
همان زمان برچسب "انتخابات ایران" (در اصل انگلیسی: IranElection#) از موضوع‌های داغ توییتر بود.
رسانه اجتماعی توییتر، مانند فیس‌بوک، هم‌چنان در ایران مسدود است و ایرانی‌ها فقط با شیوه‌های مختلف برای دور زدن فیلترینگ می توانند به این وبسایت‌ها و خدماتشان دست‌رسی پیدا کنند.
درعین حال شماری ازمقام‌های عالی ایران در توییتر حضور دارند؛ از جمله آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران و محمدجواد ظریف، وزیرخارجه ایران%.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر