۱۳۹۷ مهر ۱۶, دوشنبه

نخستین گزارش جاوید رحمان از وضعیت حقوق بشر درایران



 اولین گزارش گزارشگر ویژه ی ایران از وضعیت حقوق بشر
 منبع: اخبار روز 10 مهر ۱٣۹۷ -  2.اکتبر ۲۰۱٨
گزارشگر ویژه سازمان ملل در حوزه حقوق بشر ایران در نخستین گزارش خود از مقام‌های ایران خواسته تا به ممنوعیت
۱۳ ساله ورود گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل به این کشور پایان داده و به او اجازه سفر به این کشور را بدهند.

اولین گزارش گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل برای ایران منتشر شده است. به گزارش "کمپین حقوق بشر ایران" جاوید رحمان در گزارش خود نسبت به موارد نقض حقوق بشر در ایران نظیر اعدام زندانیان از جمله متهمان زیر
۱۸ سال بدون داشتن محاکمه‌ای عادلانه، شکنجه و دیگر مجازات‌های بی‌رحمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز علیه زندانیان، نقض حقوق اولیه آزادی بیان و آزادی تشکیل اجتماعات، خدشه‌دار کردن حقوق زنان و نقض سیستماتیک حقوق اقلیت‌ها ابراز نگرانی کرده است.
این گزارش
۱۳ صفحه‌ای به زبان انگلیسی و در تاریخ پنجم مهر (۲۷ سپتامبر) منتشر شده است.
جاوید رحمان بر قصد خود برای همکاری و ایجاد یک گفتگوی سازنده با حکومت جمهوری اسلامی برای تسهیل مأموریت خود تأکید کرده است.
او نوشته صدور مجوز دیدار از ایران موجب تقویت تعاملاتش با مقامات ایران در مورد مسائل حقوق بشر شده و این امکان را فراهم می‌آورد تا او بتواند ارزیابی دقیقی از وضعیت حقوق بشر در ایران از طریق گفتگو با شهروندان بدست آورد.
 ***رحمان درگزارش
۱۳ صفحه‌ای خود به نقض حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، وضعیت مدافعان حقوق بشر و وضعیت شهروندان خارجی و دو تابعیتی، اعدام‌های دسته‌جمعی در دهه ۱۳۶۰ و نقض حقوق افراد به واسطه معلولیت، گرایش جنسی و هویت جنسی در ایران اشاره کرده و خواستار توجه و مذاکره درباره این موارد شده است.
او با تکرار درخواست‌های گزارشگران ویژه پیشین و دبیرکل سازمان ملل، خواستار پایان دادن به حبس همه افرادی شده که در جریان اعتراضات مسالمت‌آمیز برای احقاق حق آزادی بیان و اندیشه بازداشت شده‌اند. رحمان همچنین خواستار آزادی معترضان بازداشتی در جریان ناآرامی‌های زمستان سال گذشته در ایران شده است.
گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران از مقام‌های جهموری اسلامی خواسته تا تحقیقات مستقل و شفافی را در رابطه با روشن شدن علل مرگ افرادی که در جریان بازداشت یا در جریان حوادثی در زمان اعتراضات یا پس از آن جان باخته‌اند، آغاز کنند.
***جاوید رحمان در بخش دیگری از گزارش خود نسبت به اعدام متهمانی که در نوجوانی مرتکب جرم شده‌اند، "عمیقا" ابراز نگرانی کرده و از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته تا سریعا به اعدام افرادی که به هنگام ارتکاب جرم زیر سن قانونی بوده‌اند، پایان دهند.
حذف مجازات اعدام، توقف مجازات‌های بی‌رحمانه، تحقیرآمیز و غیرانسانی نظیر شلاق زدن و قطع عضو و همچنین تصویب کنوانسیون رفع همه انواع تبعیض علیه زنان از جمله درخواست‌های گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران بوده‌ که او در گزارش خود از آن یاد کرده است.
جاوید رحمان تیرماه امسال جانشین عاصمه جهانگیر گزارشگر پیشین حقوق بشر شد. خانم جهانگیر فوریه سال
۲۰۱۸ به دلیل سکته قلبی درگذشت.
جاوید رحمان در پاکستان متولد شده و دارای مدرک دکترا در رشته حقوق از دانشگاه هال انگلیس است. او در زمینه قوانین اسلامی، حقوق بشر و تروریسم بین‌المللی تخصص دارد و به عنوان استاد رشته قانون اسلام و قانون بین‌الملل در دانشگاه برونل تدریس می‌کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر