۱۳۹۷ بهمن ۶, شنبه

وضعیت حقوق بشرایران درگزارش دیدهبان حقوق بشرازوضعیت حقوق بشر دنیا در2018

"نهادهای قضایی وامنیتی مانع رعایت حقوق بشر درایران هستند"
دویچه وئله 17.01.2019 : دیدهبان حقوق بشر درگزارشی که درباره وضعیت حقوق بشر درسراسر دنیا درسال ۲۰۱۸ منتشر کرده، حکومت ایران را متهم به بازداشتهای خودسرانه ودستهجمعی وافزایش فشار برفعالیتهای مسالمتآمیز کرده است.
سازمان دیدهبان حقوق بشر درگزارش سالانه خود درباره وضعیت حقوق بشر درجهان درسال ۲۰۱۸، نوشته: «مقامات ایران درسال ۲۰۱۸ درپاسخ به اعتراضات درسراسر کشور دراعتراض به شرایط رو به افول اقتصادی، تصورعمومی ازفساد ونبود آزادیهای سیاسی واجتماعی، دست به دستگیریهای دستهجمعی خودسرانه زدند.»
به گفته این سازمان حقوق بشری مقامات جمهوری اسلامی با بازداشت وکلا، مدافعان حقوق بشر وفعالان حقوق زنان، فشار بر فعالیتهای مسالمتآمیز را افزایش دادهاند.
این سازمان به بازداشت فعالان محیط زیست اشاره کرده که ازیک سال پیش در زندان به سر میبرند وبراساس این گزارش، چهارنفر از آنها با اتهام فساد فیالارض روبرو هستند که میتواند منجر به صدور حکم اعدام شود.
دراین گزارش همچنین به مرگ کاووس سیدامامی اشاره شده و تصریح شده: «مقامات ادعا کردند که او خودکشی کرده است اما دست به تحقیق و تفحص مستقلی نزدهاند.»
سارا لی ویتسون مدیر بخش خاورمیانه وشمال آفریقای دیدهبان حقوق بشر گفته است: «رهبران ایران جهان را مقصر مشکلاتشان میدانند اما به آینه نظر نمیکنند تا نشانشان دهد چگونه سرکوب نظاممند خودشان، نارضایتیهای ایرانیان را افزایش میدهد.»
به گفته او: «دستگاه امنیتی ایران وقوهی قضاییهی سرکوبگر وغیرپاسخگویش موانعی جدی برای رعایت حقوق بشر وحفاظت از آن هستند.»
بازداشت اتباع خارجی وافراد دوتابعیتی
سازمان دیدهبان حقوق بشر درگزارش خود نوشته است که ازسال ۲۰۱۴ تا کنون سازمان اطلاعات سپاه پاسداران حداقل ۱۴ تبعه خارجی وافراد دو تابعیتی را به اتهام ارتباط با نهادهای آکادمیک، اقتصادی وفرهنگی غربی دستگیر کردهاند. این افراد همگی متهم به "همکاری با دولت متخاصم" هستند.
نازنین زاغری، میمنت حسینی چاووشی، باقر وسیامک نمازی ازجمله دوتابعیتیهایی هستند که مدتهاست درزندان به سر میبرند.
کشته شدن حداقل ۳۰ نفر درجریان اعتراضات
به گزارش دیدهبان حقوق بشر، درجریان اعتراضات خیابانی در دیماه سال ۹۶ حداقل ۳۰ نفر کشته شدهاند که تا کنون مقامات ایران هیچ تحقیقی درباره علت کشته شدن این افراد انجام ندادهاند.
اعتراضات خیابانی دردیماه سال گذشته ابتدا از مشهد ودراعتراض به گرانی وسیاستهای اقتصادی دولت روحانی آغاز شد اما بلافاصله به بسیاری دیگر ازشهرهای ایران سرایت کرد وشعارها نیز ازگرانی به سوی شعارهای سیاسی تند برضد نظام جمهوری اسلامی تغییر جهت داد.
درجریان این اعتراضات تعداد زیادی دستگیر وعدهای نیز کشته ومجروح شدند.
اعتراضات به حجاب اجباری
سازمان دیدهبان حقوق بشر درگزارش خود به دخترانی که دراعتراض به حجاب اجباری روسری خود را درخیابان برداشته وبه "دختران خیابان انقلاب" مشهور شدند نیز اشاره کرده ونوشته است: «مأموران امنیتی اعتراضات مسالمتآمیز به قوانین ناعادلانهی حجاب را سرکوب کردهاند. آنها نسرین ستوده، وکیل برجستهی حقوق بشری، همسرش رضا خندان، وفرهاد میثمی، یک مدافع دیگر حقوق بشر، را دستگیر کردند.»
نسرین ستوده از خرداد ماه در زندان به سر میبرد. همسر او رضا خندان نیز چندماه در زندان بود. فرهاد میثمی فعال مدنی نیز از حدود پنج ماه پیش در زندان به سر میبرد.
دیدهبان حقوق بشر در عین حال از توقف اعدام قاچاقچیان مواد مخدر استقبال کرده اما اعدام حداقل پنج متهم را که در سنین کمتر از ۱۸ سال مرتکب جرم شده بودند، نکوهش کرده است.
وضعیت در دنیا بهتر شده است
درگزارش سالانه دیدهبان حقوق بشر عنوان شده که به دلیل شیوع نفرتپراکنی و گسترش نامداراگری (عدم تساهل) در دنیا، هستههای مقاومت در برابر آن شکل گرفته و قویتر شده است.
این سازمان حقوق بشری گسترش "مقاومت علیه خودکامگان و پوپولیستها" دراکثر کشورها را پیام سال گذشته میلادی دانسته است.
کنت راث، مدیر اجرایی دیدهبان حقوق بشر دراین باره گفته است: «پوپولیستهایی که نفرت و نامداراگری را گسترش میدهند، خود باعث به وجود آمدن یک مقاومت میشوند که در ادامه پیروز این نبرد خواهد بود.»
اوادامه داده: «پیروزی، تضمینشده نیست اما تجربه موفق سالهای گذشته نشان میدهد که سوءاستفاده ازقدرت استبدادی باعث به وجود آمدن یک مقاومت متقابل انسانی میشود.»
دیدهبان حقوق بشر درگزارش سالانه ۲۹ صفحهای خود وضعیت حقوق بشر دربیش از۱۰۰کشور را بررسی کرده است. دراین بررسی این نتیجه گرفته شده که وضعیت حقوق بشردرهمه جا تغییر مثبت نداشته وخودکامگان همچنان تلاش کردهاند دموکراسی را تضعیف کنند.
براساس این گزارش حکومتهای خودکامه سعی کردهاند تا ابزار کنترل دموکراسی را تضعیف کنند، ازجمله دادگستری مستقل، رسانههای آزاد و نهادهای مدنی قوی.% تاریخ 17.01.2019
https://www.dw.com/fa-ir/iran/a-47124379 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر