۱۳۹۷ دی ۱۶, یکشنبه

ادامه واکنش‌ها به نامه اسماعیل بخشی به وزیر اطلاعات درباره شکنجه او در زندان

شکنجه اسماعیل بخشی مايه شرمساری دولت است

علی مطهری: اين پديده برای دولت تدبير و اميد كه با شعار آزادی و دفاع از حقوق شهروندی روی كار آمده، مايه شرمساری است. اميدوارم حقيقت ماجرا هرچه زودتر به اطلاع مردم برسد و اقدام لازم انجام شود. / ادعای اسماعیل بخشی در کمیسیون امنیت بررسی می‌شود / معاون پیگیری قانون اساسی رئیس‌جمهور: شکنجه ممنوع است. اسماعیل بخشی شکایت کند...

iran-emrooz.net | Sun, 06.01.2019, 10:05
 

علی مطهری: مایه شرمساری است
نامه آقای اسماعیل بخشی-كارگر نیشكر هفت‌تپه كه مدتی در بازداشت بوده- به وزیر اطلاعات باید همه وجدان‌های بیدار و حامیان حقوق شهروندی را هوشیار كرده باشد كه موضوع را تا رسیدن به نتیجه روشن دنبال كنند.
آقای بخشی در این نامه از شكنجه‌های سخت جسمی و روحی در زندان و نیز شنود تلفن‌همراه و مكالمات خود با همسرش توسط ماموران وزارت اطلاعات سخن گفته است. وزارت اطلاعات باید اطلاع‌رسانی كند كه آیا این اتهامات صحت دارد یا نه و اگر صحت دارد، چه مستند قانونی برای این كارهای خود دارد؟
آیا در چهل‌ سالگی انقلاب اسلامی مطرح شدن این ادعاها زیبنده جمهوری اسلامی است كه در فصل سوم قانون اساسی آن هرگونه شكنجه جسمی و روحی برای گرفتن اعتراف ممنوع است؟!
همین‌طور هرگونه شنود و استراق سمع ممنوع است، مگر در حالت خاص به حكم قانون. اگر صحبت‌های آقای بخشی صحت داشته باشد، باید مجرمان در اسرع وقت معرفی شده و به مجازات برسند. به هر حال، وزیر اطلاعات باید پاسخ قانع‌‌كننده بدهد. در غیر این صورت مجلس وظیفه دارد كه از مظلوم و حقوق شهروندی دفاع كند. اگر ادعاهای آقای بخشی واقعیت داشته باشد، معلوم می‌شود كه ...
هنوز درون وزارت اطلاعات، نیروهایی هستند كه خیال می‌كنند برای حفظ نظام از هر وسیله‌ای می‌توان استفاده كرد. این پدیده برای دولت تدبیر و امید كه با شعار آزادی و دفاع از حقوق شهروندی روی كار آمده، مایه شرمساری است. امیدوارم حقیقت ماجرا هرچه زودتر به اطلاع مردم برسد و اقدام لازم انجام شود.
***
ادعای کارگر شرکت هفت تپه در کمیسیون امنیت بررسی می‌شود
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از بررسی ادعاهای اسماعیل بخشی کارگر شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه با حضور وزیر اطلاعات در این کمیسیون خبر داد.
به گزارش روز یکشنبه ایرنا، «علیرضا رحیمی» در حساب توییتری خود نوشت: درخصوص ادعاهای اسماعیل بخشی به آقای لاریجانی (رییس مجلس شورای اسلامی) پیشنهاد دادم کمیسیون امنیت ملی موضوع را رسیدگی کند که موافقت داشتند.
وی اضافه کرد: با رییس کمیسیون هم طرح موضوع داشتم و قرار شد دراولین فرصت با حضور وزیر اطلاعات به همه ادعاها در کمیسیون رسیدگی دقیق شود.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پیام توییتری خود تاکید کرد: حقوق شهروندی نیازمند نظارت بیشتر است.
***
ورود کمیسیون قضایی به پرونده اسماعیل بخشی قابل تحسین است
شهیندخت مولاوردی نوشت: ورود کمیسیون قضایی مجلس در بررسی ادعای اسماعیل بخشی که در رنجنامه این فعال کارگری منعکس است قابل تحسین است؛ نتیجه این راستی آزمایی هر چه که باشد تقویت پاسخگویی و حاکمیت قانون و کمک به تثبیت حقوق و مسئولیت‌های شهروندی است.
***
معاون پیگیری قانون اساسی رئیس‌جمهور:
شکنجه ممنوع است/ اسماعیل بخشی شکایت کند

علی‌اکبر گرجی اندرزیانی در صفحه اینستاگرام خود به صحبت‌های اسماعیل بخشی واکنش نشان داد و گفت: بخشی باید در اسرع وقت شکایت کند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، همه چیز از نامه‌ای آغاز شد که اسماعیل بخشی (کارگر معترض نیشکر هفت‌تپه) منتشر کرد و در آن اعلام نمود در زمان بازداشت شکنجه شده است.
پیرو این نامه علی اکبر گرجی اندرزیانی (معاون پیگیری اجرای قانون اساسی رئیس‌جمهور) در صفحه اینستاگرام خود به این موضوع واکنش داد.
گرجی با تاکید بر اصل ۳۸ قانون اساسی مبنی بر ممنوعیت شکنجه به قصد گرفتن اطلاعات یا اقرار، نوشت: جناب اسماعیل بخشی بهتر است هرچه زودتر شکایت خود را به صورت مکتوب به نهادهای صالح تقدیم کند‌. ما هم در معاونت پیگیری اجرای قانون اساسی ریاست جمهوری آمادگی خود را برای مساعدت به ایشان و پیگیری قضیه اعلام می‌کنیم.
***
نامه سرگشاده جمعی از وکلای دادگستری به حسن روحانی
شکنجه اسماعیل بخشی دردناک و مایه شرمساری است

جناب آقای حسن روحانی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
باسلام
احتراما پیرو بیانیه‌ی قبلی که خطاب به ملت ایران در مورد جلوگیری از شکنجه آقای اسماعیل بخشی صادر کرده بودیم و با استناد به اصول سوم، هشتم، نهم، بیست و دوم، سی و چهارم، سی و هشتم، یکصد و سیزدهم و یکصد و بیست و یکم قانون اساسی و ماده ١۶٩ و ۵٧٨ قانون مجازات اسلامی و ماده ٣۵ قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح ایران و ماده‌ی یک کنوانسیون منع شکنجه و ماده ی ۵ اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر و مقررات کنوانسیون‌های چهارگانه‌ی ژنو و دو پروتکل اختیاری الحاقی به آن در سال ١٩٧٧ و کنوانسیون‌های حقوق سیاسی مدنی ژنو ١٩۶۶ و ١٩۶٧ و مفاد منشور حقوق شهروندی و سایر مقررات مرتبط به استحضار می‌رساند؛
موضوع شکنجه‌های صورت گرفته علیه آقای اسماعیل بخشی بسیار دردناک و تاسف‌بار و مایه‌ی شرمساری است و جای پرسش است که حضرتعالی به عنوان رئیس جمهور ملت ایران چرا سکوت کرده اید؟ زیرا طبق اصل یکصد و سیزدهم سوگند وفاداری و پاسداری از اصول شریف قانون اساسی بسان اصل سی و هشتم را یاد کرده‌اید که بطور کامل هر نوع شکنجه را ممنوع اعلام کرده است و شکنجه‌گران را قابل تعقیب کیفری دانسته و حسب اصل یکصد و بیست و یکم این قانون، جنابعالی مسئول اجرای قانون اساسی هستید و این تکلیف مهم عهده‌ی شماست و در یک تبلیغات وسیع انتخاباتی منشور حقوق شهروندی را مطرح و در انظار عمومی و در حضور خبرنگاران و فعالان مدنی کشور آن را امضا کرده‌اید و سوگند و قول تحقق آن را بیان کرده‌اید که در آن تصریحا هر نوع شکنجه ممنوع اعلام گردیده است، اما شاهد شکنجه‌ی آقای اسماعیل بخشی هستیم که گناه ناکرده‌ی وی فقط اعتراض به نقض حقوق کارگری خود و عدم پرداخت دستمزد عادی بوده است.
جناب رئیس جمهور! چرا از کنار این موضوع به سادگی رد می‌شوید؟ چرا شهامت و شجاعت لازم به پشتوانه‌ی رای ملت در برخورد با شکنجه‌گران را ندارید؟ زیرا یا این شکنجه‌ها مورد تایید حضرتعالی است؟ یا رعایت کرامت ذاتی بشر برای شما اهمیتی ندارد که چنین ساده از کنار آن رد می‌شوید؟ بلاشک شکنجه از پلید ترین اقدامات غیر انسانی علیه بشریت است که کرامت ذاتی بشر را پایمال و ارجمندی آن را ازبین می‌برد.
جناب رئیس جمهور! برای حفظ حرمت این ملت ستمدیده و اندک آبروی باقیمانده برای دولت ایران و پاسداری از اصول قانون اساسی، به موضوع شکنجه‌ی آقای اسماعیل بخشی و دیگر کارگران مظلوم خوزستان و سایر متهمین امنیتی و سیاسی دیگر که چنین از شکنجه رنج می‌برند وارد شده و دستورات شایسته برای تعقیب کیفری شکنجه‌گران صادر فرمایید. بگذارید با این اقدام خود در تاریخ نامی نیک برای خود رقم زنید و تا دیر نشده دست بکار شوید و گزارش آن را به جناب اسماعیل بخشی و ملت ایران ارائه دهید. تصمیم شما احترام به انسانیت، قواعد حقوق بشر، قوانین و ایفای تعهدات بین المللی ایران است.
سالیان سال است که شکنجه ایران و ایرانیان را رنج می‌دهد و بصورت سیستماتیک در نهادهای خاص امنیتی و اطلاعاتی متهمین و ملت ایران را آزار می‌دهد و قوه قضاییه نه تنها نظاره‌گر و ساکت بوده بلکه همگام و همراه آنان بوده است و با انکار و تکذیب نمس‌تواند پاسخگوی تاریخ و ملت ایران بود.
با احترام مجدد
حسین احمدی نیاز، محمد مصطفایی، هوشمند رحیمی، مسعود اختری تهرانی، احسن حسن پور
***
نامه ۳۴ تشکل دانشجویی خطاب به وزیر اطلاعات و دعوت از او جهت مناظره با «اسماعیل بخشی»
جناب آقای حجت الاسلام والمسلمین سید محمود علوی
وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران
باسلام؛
احتراماً پیرو درخواست جناب ‌آقای «اسماعیل بخشی» فعال کارگری هفت‌تپه که اخیرا مدتی را در بازداشت به سر برده‌اند، تشکل‌های امضا‌کننده‌ی این نامه درخواست برگزاری مناظره برای روشن شدن موارد مطرح شده توسط ایشان را دارند.
در آستانه‌ی ورود به پنجمین دهه‌ی انقلاب، انتظار میرود جمهوری اسلامی در مرحله‌ای قرار گرفته باشد که یک کارگر بتواند بلند‌ترین مقامات کشور را مورد نقد قرار دهد و در جایگاه شهروندی خود، آنها را به پاسخگویی وادارد.
لذا‌ ضمن درخواست برگزاری مناظره با ایشان، ما تشکل‌های دانشجویی امضا کننده‌ی این نامه، آمادگی خود را برای میزبانی این نشست اعلام می داریم.
لیست تشکل های امضا کننده:
۱- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز
٢- انجمن اسلامی دانشجویان ترقی خواه علوم پزشكی همدان
۳-انجمن ایران اسلامی دانشگاه مازندران
۴- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه گلستان
۵- انجمن دانشجویان ایران اسلامی دانشگاه ارومیه
۶- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه دامغان
۷- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
٨- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه هرمزگان
۹- انجمن فرهنگ و تمدن اسلامی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
۱۰- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه لرستان
۱۱- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهرکرد
۱۲- تشکل اسلامی انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه بین‌المللی امام خمینی
۱۳- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه اراک
۱۴- انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه زنجان
۱۵- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه هنر اصفهان
١٦- انجمن اسلامى فرهنگ و سیاست دانشجویان دانشگاه بوعلى سینا همدان
۱۷- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شیراز
۱۸- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی کرمانشاه
۱۹- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود
۲۰- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
۲۱- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شاهرود
۲۲- انجمن اسلامی دانشجویان نو اندیش دانشگاه فردوسی مشهد
۲۳- انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام دانشگاه شهید چمران اهواز
۲۴- انجمن اسلامی دانشجویان ترقی خواه دانشگاه صنعتی امیرکبیر
۲۵- انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام دانشگاه سیستان و بلوچستان
۲۶- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان
۲۷- انجمن اسلامی دانشجویان آزاد اندیش دانشگاه علامه طباطبایی
۲۸- مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه الزهرا (س)
۲۹- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه هنر تهران
۳۰- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان
۳۱- انجمن اسلامی آرمان دانشجویان دانشگاه علم و صنعت
۳۲- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بناب
۳۳- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه خلیج فارس (بوشهر)
۳۴- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه کردستان
http://www.iran-emrooz.net/index.php/news1/78122/

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر