۱۳۹۸ اسفند ۲, جمعه

بیانیه برای گرامیداشت روز جهانی زبان مادری 2020


گرامی باد 21 فوریه- دوم اسفند، روز جهانی زبان مادری
سازمان یونسکو میگوید: هرکسی که نتواند زبان مادری خود را بنویسد و بخواند بی‌سواد محسوب می‌شود.
 یونسکو با انتشار پوستری به مناسبت روز جهانی زبان مادری، نوشت:
اجازه دهید راز هایمان را به زبان مادری خود بیان کنیم
 زبان اندوخته ای ازارزشهای فرهنگ و دانش اتنیکی ومردمی است وهوویت انسان را "زبان مادری" شکل و شمایل می‌دهد. بنابراین حفظ آن نیز یک وظیفه انسانی است.
بنابراین همه را بویژه محرمان را فرا میخوانیم : با هم در راه حفظ تنوع زبانی و فرهنگی و شکوفایی آنها بکوشیم.
یونسکومیگوید ، زبان ها قوی‌ترین ابزار حفظ و توسعه میراث قابل لمس و غیرقابل لمس انسانها می باشند. همه تلاش‌هایی که برای ترویج  زبا‌ن‌های مادری انجام می‌شود نه تنها برای ترویج تنوع زبانی وآموزش چند زبانه بلکه برای آگاهی کامل از سنت های زبانی و فرهنگی در سراسر جهان است.
 اعلامیه‌ها وکنوانسیونهای جهانی و بحث "جهانی شدن" باعث شده است که کشورهای زیادی به این درک برسند تا تنوع زبانی وفرهنگی درسطح جهان به ویژه تنوع زبانی در داخل کشورهای شان را به رسمیت شناخته و گرامی بدارند اما هنوز هستند کشورهای چندزبانه‌ای ازجمله کشورمان ایران که به آن فهم و درک کامل از پذیرش حقوق همنوعان و هموطنان و بهره گیری مفید و پر ثمر از تنوع زبانی و فرهنگی دست نیافته برعکس با پای بندی به دگم زبانی و اعمال تبعیض و نقض حقوق بشر موجب بروز تنش‌های میان ملیت‌های گوناگون و درجا زدن و عقب ماندگی اهالی کشور می‌گردند.
مردمان( خلقهای) ایران نیز برای تحصیل و یادگیری زبان شان درآموزشگاه‌ها واماکن تحصیلی به‌عنوان حق مسلم خود و تحویل آن به نسل بعدی می‌گویند: زبان انسان، زبان عشق و عاطفه مادران و پدران و زبان قهرمانان زن و مرد تاریخ مردمان و عنصر اصلی هوویت و هستی انسانهاست.
سالهاست که حکومت شیعی وپان فارسیستی ایران، مردان و زنان مردمان کشور را بخاطر دفاع از حقوق انسانی زبانی و فرهنگی از طریق گرامیداشت 21 فوریه، روز جهانی زبان مادری مورد اذیت وآزار قرار می دهد.
 مردمان زجر دیده و گرفتار جاهلان کوردل شده ی جهان فراموش نکنند که یونسکو بخش فرهنگی وزبانی سازمان ملل می گوید "هرکس که نتواند زبان مادری خود را بنویسد و بخواند بی‌سواد محسوب می‌شود". وبرای گرامیداشت روز جهانی زبان مادری 2020  روی پوستر شعار
" اجازه دهید راز هایمان را به زبان مادری خود بیان کنیم " را نوشته است.
    مدافعان حقوق بشر تورکمنصحرا
   ۲۱ فوریه ۲۰۲۰ - دوم اسفند ۱۳۹۸  

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر