۱۳۹۹ اسفند ۸, جمعه

سازمان دیده‌بان حقوق بشر میخواهد افراد مسئول تیراندازی درسراوان بازخواست شوند

سازمان دیده‌بان حقوق بشر شعبه بیروت، ۲۵ فوریه ۲۰۲۱– دیده‌بان حقوق بشر امروز گفت مقامات ایران باید به شکل شفاف ادعای کاربرد  زور بیش از حد به دست نیروهای امنیتی دولتی دراستان سیستان و بلوچستان در۲۲ فوریه ۲۰۲۱ را مورد تحقیق و تفحص قراردهند. فعالان محلی گفتند حداقل ۱۰ فرد بلوچ درمنطقه مرزی سراوان درنزدیکی پاکستان کشته شدند.

کمپین فعالان بلوچ، وب‌سایتی که نقض حقوق بشر درمنطقه را گزارش می‌کند، خبر داد که در۲۲ فوریه سپاه پاسداران ایران جاده‌ای را که اهالی برای انتقال سوخت به پاکستان استفاده می‌کردند را درمنطقه مرزی اسکن درشهر سراوان دراستان سیستان و بلوچستان بست. ظاهراً پس از آن مأموران امنیتی به سمت کسانی که قصد باز کردن جاده را داشتند آتش گشودند وحداقل ۱۰ نفر  را کشتند و۵ نفر را زخمی کردند .

تارا سپهری‌فر، پژوهشگر ایران در دیده‌بان حقوق بشر گفت «مقامات ایران باید فوراً تحقیق و تفحصی شفاف وبی‌طرفانه درباره تیراندازی در مرز سراوان انجام دهند». او اضافه کرد مقامات باید افراد مسئول را بازخواست کنند، به شکلی مناسب به قربانیان خسارت بپردازند، و ضمانت کنند که مأموران مرزی بیشترین احتیاط ممکن را برای احترام به حق حیات ودیگر حقوق بشر به خرج دهند».

یک محقق حقوق دیجیتال خبر داد که در۲۵ فوریه چندین اپراتور شبکه‌های موبایل دسترسی به اینترنت در چند منطقه استان از جمله زاهدان وسراوان را قطع کردند. بنا به آمار رسمی بیش از ۹۵ درصد کاربران اینترنت دراستان از طریق خدمات موبایل به شبکه وصل می‌شوند. چندین فعال گفته‌اند که بعد از وقایع روز ۲۲ فوریه دسترسی به اینترنت درمنطقه مختل شده بود.

در۲۳ فوریه محمدهادی مرعشی، معاون امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان به خبرنگاران گفت که تیراندازی از سوی دیگر مرز در پاکستان آغاز شده بود و دو نفر فوت کرده بودند. در ۲۵ فوریه ایرنا خبر داد که علی احمد موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان، به سران طوایف منطقه گفته است که درجریان این رخدادها سه نفر کشته شده‌اند که دونفر آنها درخاک پاکستان بوده‌اند.

هرانا خبر داد که درهمان روز پس از تجمع معترضان دربرابر ساختمان فرمانداری سراوان خشونت‌هایی بروز کرد وگفت پلیس از گاز اشک‌آور وشلیک گلوله برای متفرق کردن جمعیت استفاده کرد. مشخص نیست که درجریان این اتفاق معترضی مجروح شده باشد.

دیده‌بان حقوق بشر گفت دولت ایران باید به اصول اساسی سازمان ملل درباره استفاده از زور وسلاح‌های گرم توسط مأموران انتظامی پایبند باشد. این اصول اساسی اشاره می‌کنند که نیروهای امنیتی باید «پیش از کاربرد زور وسلاح گرم شیوه‌های غیر خشن را اعمال کنند» وهرگاه استفاده از زور غیرقابل اجتناب است، نیروهای انتظامی باید دراین استفاده خویشتن‌داری به خرج دهند ودرتناسب با جدیت جرم وهدف مشروع مطلوب دست به اقدام بزنند.

این اصول می‌گویند «استفاده عامدانه از زور مرگبار تنها درحالتی مجاز است که برای حفاظت از جان کاملاً لازم باشد» و«تمام موارد مرگ وجراحت جدی یا دیگر پیامدهای قابل توجه، باید فوراً گزارشی کامل به مقامات ذی‌صلاح ارسال شود».

استان سیستان وبلوچستان با نرخ بالای بی‌سوادی روبه‌رو است ودرزیرساخت‌های اقتصادی و اجتماعی با کمبود روبه‌رو است. در وضعیتی مشابه با استان‌های غربی کردستان و آذربایجان غربی، کم‌بهره بودن این استان از فرصت‌های اقتصادی سبب شده است عده زیادی از ساکنان مشغول به تجارت فرامرزی غیرقانونی با پاکستان و عراق شوند.

درطول سه سال گذشته مقامات ایران به شکلی فزاینده از قطعی گسترده اینترنت در دوره‌های ناآرامی واعتراض استفاده کرده‌اند تا دسترسی به اطلاعات را برای گروه‌های محلی و ناظران بین‌المللی مختل کنند. قطعی اینترنت ناقض چندین حق، از جمله حق آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات، و حقوق انجمن و تجمع مسالمت‌آمیز است.

طبق قوانین بین‌المللی حقوق بشر ایران متعهد است که تضمین کند که محدودیت‌های مبتنی بر اینترنت تحت قانون صورت گیرند و پاسخی لازم و متناسب با نگرانی امنیتی مشخصی باشند. مقامات نباید از قطعی‌های گسترده و غیرتبعیض‌آمیز برای کاهش جریان اطلاعات یا ضربه‌زدن به توانایی افراد برای تجمع آزادانه و اظهار دیدگاه‌های سیاسی‌شان استفاده کنند.

سپهری‌فر گفت «جامعه بین‌المللی باید به مقامات ایران فشار بیاورد تا فوراً همه محدودیت‌ها به دسترسی به اینترنت را لغو کند و درآینده دست به چنین قطعی‌هایی نزند».  

برای دیگر گزارش‌های دیده‌بان حقوق بشر درباره ایران لطفاً از این صفحه بازدید کنید:

http://www.hrw.org/en/middle-eastn-africa/iran

برای اطلاعات بیشتر لطفاً تماس بگیرید: در واشنگتن دی‌سی،تارا سپهری‌فر(انگلیسی وفارسی):

 +1-617-893-0375؛ یاsepehrt@hrw.org  توییتر: @sepherifar

درنیویورک، مایکل پیج(انگلیسی و عربی): pagem@hrw.org. توییتر: @MichaelARPage

درشمال آفریقا، احمد بن شمسی(انگلیسی، فرانسوی، و عربی): +1-929-343-7973 (واتس‌اپ)؛

یا benchea@hrw.org. توییتر: @

برگرفته از سایت ایران امروز

http://www.iran-emrooz.net/index.php/news1/88298/

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر