۱۴۰۰ آبان ۲۴, دوشنبه

دراجلاس اقلیمی 2021 نزدیک به 200 کشور شرکت داشتند

پایان اجلاس اقلیمی؛ توافق کشورهای جهان بر سر پیمانی جدید

اجلاس جهانی مبارزه با تغییرات اقلیمی درگلاسکو (کاپ ۲۶) به کارخود پایان داد. کشورهای جهان سرانجام برسرپیمانی در راستای محدود کردن میزان افزایش دمای زمین به توافق رسیدند. دراین اجلاس نزدیک به ۲۰۰ کشور شرکت داشتند.

      پس ازگذشت بیش از دوهفته اجلاس جهانی مبارزه با تغییرات اقلیمی شامگاه شنبه ۱۳ نوامبر (۲۲ آبان) درگلاسکو خاتمه یافت. این کنفرانس به دلیل کشمکش واختلافات برسر پیش‌نویس یک روز بیشتر از موعد ادامه پیدا کرده بود.

نزدیک به ۲۰۰ کشور شرکت‌کننده دراین اجلاس سرانجام توانستند بر سر پیمانی برای مقابله با گرمایش زمین و محدود کردن میزان افزایش دمای زمین توافق کسب کنند.

توافق به‌دست آمده درکاپ ۲۶ درگلاسکو نخستین معاهده اقلیمی است که در به صراحت قصد دارد مصرف زغال را کاهش دهد؛ سوختی فسیلی بزرگ‌ترین عامل تولید گازهای گلخانه‌ای محسوب می‌شود.

به این ترتیب روزنه‌ای از امید برای کاهش روند گرم شدن کره زمین تا حداکثر ۱،۵ درجه سانتی‌گراد بالاتر از میزان پیش از دوره صنعتی‌شدن حفظ شده است.

اجلاس گلاسکو بیست وششمین نشست از نوع خود بود، اما نخستین اجلاسی است که توافق به‌دست آمده درآن صریحا خواستار کاهش سوخت‌های فسیلی است وازاین رو بسیاری‌ها آن را ازاین لحاظ تاریخی ارزیابی می‌کنند.

شماری ازکشورها وبه ویژه سازمان‌ها و نهادهای زیست‌محیطی درعین حال از این ناخرسند هستند که تعهد مربوط به ترک مصرف زغال که درپیش‌نویس اولیه گنجانده شده بود، به دلیل مخالت‌هایی به رهبری هند کنار گذاشته شد.

هند درآخرین روز کنفرانس گلاسکو با پیشنویس قطعنامه پایانی این اجلاس درخصوص حذف مصرف زغال سنگ وهمچنین یارانه‌های سوخت‌های فسیلی مخالفت ورزید.

بند ۳۶ درتوافق گلاسکو که به این موضوع اختصاص دارد، درنهایت اصلاح شد وبه جای درخواست برای "حذف" مصرف زغال از کشورهای جهان خواسته شده است، مصرف این سوخت فسیلی را "کم کنند".

بهوپندر یاداو، وزیر محیط زیست هند درراستای مخالفتش با بند ۳۶ پیش‌نویس توافق دراجلاس گلاسکو به لزوم دادن یارانه به مردم فقیر این کشور برای تامین گاز مایع (کپسول‌های گاز پروپان و بوتان) اشاره کرد.

او تصریح کرد، مبارزه با تغییرات اقلیمی باید تلاش دولت‌های در حال پیشرفت برای بالا بردن استانداردهای زندگی مردم فقیر را نیز در نظر بگیرد.

هند بعد از ایران وچین بیشترین یارانه انرژی‌های فسیلی را درجهان ارائه می‌کند. ایران نیز دراین رابطه ازموضع مخالفت‌آمیز هند در خصوص حذف یارانه‌های سوخت‌های فسیلی دفاع کرد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز درواکنش به توافق به دست آمده دراجلاس گفت: متن تصویب شده نتیجه یک مصالحه است که منافع، تضادها ووضعیت اراده سیاسی درجهان امروز را بازتاب می‌دهد.

به گفته او گام‌های مهمی برداشته شد، اما اراده سیاسی جمعی لازم وکافی وجود نداشت تا بر برخی از تضادهای عمیق غلبه شود.

درهمین زمینه:

کاپ ۲۶ درگلاسکو؛ زمان گفت‌‌و‌گوها برای رسیدن به توافق تمدید شد

اجلاس اقلیمی موسوم به کاپ ۲۶ در گلاسکو قرار بود شامگاه جمعه (۱۲ نوامبر) خاتمه یابد. زمان این اجلاس دوهفته‌ای به منظور رسیدن به توافق مورد نظر دست کم تا روز شنبه ادامه خواهد یافت.  

استقبال سازمان ملل از توافق اقلیمی غیرمنتظره آمریکا و چین

نمایندگان آمریکا وچین درکنفرانس اقلیمی گلاسکو از توافق دوکشور در زمینه همکاری برای مقابله با گرمایش زمین خبر دادند. دبیرکل سازمان ملل از این توافق استقبال کرد و آن را گامی مهم درمسیری درست خواند.  

کاپ ۲۶: توافق برای پایان دادن به موتورهای احتراقی بدون حضور آلمان

در گلاسکو مذاکرات بر سر چگونگی حفاظت بهتر از محیط زیست ادامه دارد. شش شرکت بزرگ خودروسازی و۲۴ دولت بر سر تعیین مهلتی مشخص برای پایان دادن به موتورهای احتراقی به توافق رسیده‌اند. آلمان آنها را فعلا همراهی نمی‌کند.   

 شاخص کشورهای جهان در حفاظت از محیط زیست درسال ۲۰۲۲

کدام کشورها درمسیر درستی برای رسیدن به اهداف مورد توافق کنفرانس تغییرات اقلیمی پاریس قرارگرفته اند؟ شاخص حفاظت ازآب وهوا برای سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد برخی کشورها درحال پیشرفت هستند، اما هنوز در۶۱ کشور وضع وخیم است.  

اجلاس اقلیمی گلاسکو؛ کلی‌گویی، دورهمی یا تدابیر عملی؟

آیا کنفرانس کاپ ۲۶ نشستی فرمایشی با شعارهای فریبنده و دهان پرکن است؟ کنشگران حفظ اقلیم از وعده‌های توخالی روسای دولت‌ها می‌نالند اما کاپ ۲۶ چندان هم بدون دستاورد نیست. سرفصل‌های وظایف و کارهای انجام نشده کدامند؟  

همایش اقلیمی گلاسکو وخیز بزرگ جهان برای وداع با زغال سنگ

شمار دیگری ازکشورهای جهان درهمایش اقلیمی گلاسکو از آمادگی خود برای خاتمه دادن به استفاده از زغال سنگ خبر دادند. ۱۹ کشور نیز توافق کردند که ازسال ۲۰۲۲ از سرمایه‌گذاری خارجی درانرژی‌های فسیلی خودداری کنند.  

کنفرانس گلاسکو؛ ۹۰ درصد پناهندگان از کشورهای متاثر از تغییرات اقلیمی می‌آیند

درآغاز هفته دوم کنفرانس اقلیمی گلاسکو درخواست برای سرعت بخشیدن به مبارزه با تغییرات اقلیمی بیشتر شده است. صندوق پناهندگان سازمان ملل تقاضای کمک برای کشورهایی کرده که به شدت متاثر از تغییرات اقلیمی هستند.  

 تاریخ 14.11.2021 ، لینک کوتاه شده https://p.dw.com/p/42y7F  

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر