۱۴۰۲ آبان ۱۶, سه‌شنبه

غزه گورستان کودکان شده است

دبیرکل سازمان ملل: غزه گورستان کودکان شده است

* درخواست کمک انسان‌دوستانه ۱.۲ میلیارد دلاری سازمان ملل برای فلسطینیان
دبیر کل سازمان ملل متحد که ساعاتی پیشتر درباره «بحران انسانیت در غزه» با خبرنگاران صحبت کرد اعلام کرده است این نهاد بین‌المللی کارزاری را برای جمع‌آوری کمک انسان‌دوستانه ۱.۲ میلیارد. دلار برای امدادرسانی به غیرنظامیان فلسطینی آغاز کرده است.
آقای گوترش گفت این کمک برای امدادرسانی به مردم غزه و نیز ۵۰۰ هزار فلسطینی کرانه باختری از جمله بیت‌المقدس شرقی مصرف خواهد شد.
دبیرکل سازمان ملل متحد تصریح کرد کمک‌هایی که از آغاز جنگ وارد غزه شده به هیچ وجه کافی نیست و «قطره‌ای در اقیانوس نیاز مردم غزه است
او تاکید کرد کامیون‌های امداد باید اجازه ورود به غزه را پیدا کنند و افزود در دو هفته گذشته کمی بیشتر از ۴۰ کامیون وارد غزه شده‌اند در حالی که پیش از جنگ روزانه ۵۰۰ کامیون امدادی وارد این منطقه می‌شدند.
آقای گوترش یک بار دیگر خواستار ورود سوخت به غزه شد و گفت بدون سوخت کودکان تازه به دنیا آمده‌ای که در انکباتور هستند و یا بیمارانی که به دستگاه‌های تنفسی متصلند جانشان را از دست خواهند داد.
*
مذاکره بایدن با نتانیاهو درباره «وقفه‌های تاکتیکی» در جریان حملات به غزه
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، روز دوشنبه در گفت‌وگو با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، درباره «وقفه‌های تاکتیکی» برای خارج شدن امن غیرنظامیان از «مناطق درگیر نبرد» نوار غزه گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.
بر اساس بیانیه‌ای که کاخ سفید منتشر کرده است، هدف این وقفه‌ها در حملات اسرائیل «تضمین رساندن کمک به غیرنظامیان نیازمند و عملی کردن آزادی بالقوه گروگان‌ها» ذکر شده است.
کاح سفید به اطلاعات بیشتر درباره آن که این وقفه‌های تاکتیکی مستلزم چه شرایطی است، اشاره نکرد.
در این بیانیه آمده است آقای بایدن بار دیگر حمایت خود از اسرائیل و دفاع از شهروندان اسرائیلی در برابر حماس و دیگر تهدیدها را اعلام کرد و بر ضرورت محافظت از شهروندان فلسطینی و کاهش آسیب به غیرنظامیان در جریان عملیات نظامی تأکید کرد.
رئیس جمهور ایالات متحده همچنین به خشونت ادامه‌دار در کرانه باختری و «نیاز به برخورد با ساکنان افراط‌گرا به دلیل اقدامات خشونت‌آمیز» اشاره کرد.
* دبیرکل سازمان ملل: غزه گورستان کودکان شده است
آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد گفته است جنگ در غزه «بحران انسانیت» است و غزه به سرعت در حال تبدیل به «گورستان کودکان» است.
آقای گوترش در کنفرانس خبری خود به خبرنگاران گفت صدها دختر و پسر هر روز کشته یا زخمی می‌شوند. به گفته او «این بحران جهان را تکان داده و جان‌های بیگناه زیادی را به باد داده است
دبیر کل سازمان ملل متحد یک بار دیگر اقدامات منزجر کننده تروریستی حماس در هفتم اکتبر را محکوم کرد و گفت جنگجویان حماس غیرنظامیان را سپر انسانی خود کرده‌اند و به حمله به اسرائيل ادامه می‌دهند.
آقای گوترش افزود «هیچ چیز نمی‌تواند شکنجه کشتار آدم‌ربایی و مجروح کردن غیرنظامیان را توجیه کند و حفاظت از جان غیرنظامیان باید در اصل و اساس و همه چیز باشد
دبیرکل سازمان ملل متحد درعین حال نسبت به افزایش خشونت‌ها تحت تاثیر جنگ اسرائيل در غزه ابراز نگرانی کرد و از جامعه بین‌المللی خواست به خطر گسترش درگیری‌ها به منطقه‌ای وسیع‌تر توجه کنند: «ما همین حالا شاهد افزایش سطح تنش و گسترش آن از لبنان و سوریه تا عراق و یمن هستیم
آنتونیو گوترش خواستار توقف «لفاظی‌های نفرت پراکن» و برقراری آتش بس انسان‌دوستانه شد و گفت از افزایش تعصب‌های ضد یهود و ضد مسلمان عمیقا نگران است.
او افزود جوامع یهودی و مسلمان در سراسر جهان نگران امنیت و ایمنی خود هستند.
آقای گوترش یک بار دیگر بر نیاز به پیش گرفتن راه حل تاسیس دو کشور مستقل فلسطین و اسرائيل تاکید کرد.
*
حمله لفظی وزیر خارجه اسرائیل به آنتونیو گوترش: شرم بر تو!
وزیر امور خارجه اسرائیل در واکنش به سخنان روز دوشنبه دبیرکل سازمان ملل که غزه را «گورستان کودکان» خوانده و خواستار آتش‌بس شده بود، به شدت از او انتقاد کرد.
الی کوهن در شبکه ایکس (توئیتر سابق) خطاب به آنتونیو گوترش نوشت: «شرم بر تو!» و سپس به بیش از ۳۰ کودک ازجمله یک نوزاد اسرائیلی اشاره کرد که «شاهد کشته شدن والدین» خود توسط نیروهای حماس بودند و در نوار غزه به گروگان گرفته شده‌اند.
او در ادامه نوشت: «مشکل غزه حماس است، نه اقدامات اسرائیل که قصد دارد این گروه تروریستی را نابود کند
آقای گوترش روز دوشنبه در مقر سازمان ملل گفت روزانه صدها کودک در نوار غزه کشته می‌شوند و تأکید کرد هیچ طرفی در یک نزاع مسلحانه «بالاتر از قوانین بشردوستانه بین‌المللی» نیست.
اسرائیل می‌گوید در جریان حمله گروه شبه‌نظامی حماس به اسرائیل در روز ۱۵ مهر، علاوه بر کشته شدن ۱۴۰۰ تن، بیش از ۲۴۰ نفر توسط نیروهای حماس ربوده و به داخل نوار غزه برده شده‌اند.
*
پاپ فرانسیس خواستار برقراری صلح و مقابله با یهودی‌ستیزی شد
پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، ضمن محکوم کردن یهودی‌ستیزی که در برخی تجمعات طرفداران فلسطین مشاهده شده، خواستار برقرار صلح در «سرزمین مقدس» شد.
پاپ فرانسیس روز دوشنبه در دیدار با گروهی از رهبران یهودی اروپا تأکید کرد که برای برقرار صلح باید به «گفت‌وگو، شفقت، و عدالت» متوسل شد، و نه «سلاح، تروریسم، و جنگ».
تأکید همزمان پاپ بر صلح و مقابله با یهودی‌ستیزی، پس از آن صورت می‌گیرد که نایب رئیس کمیسیون اروپا، نسبت به احیای یهودستیزی در اروپا از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس هشدار داد.
مارگاریتیس اسکیناس، در بیانیه‌ای گفت که «اروپا شاهد افزایش حوادث یهودستیزانه در سطحی بوده که یادآور برخی از تاریک‌ترین لحظات تاریخ ماست».
*
افزایش شمار جان‌باختگان درغزه به بیش از ۱۰ هزار نفر
منابع فلسطینی می‌گویند که با گذشته یک ماه از آغاز درگیری‌ها میان حماس و اسرائیل، جان‌باختگان در غزه از مرز ۱۰ هزار نفر گذشته است.
براساس اعلام وزارت بهداشت فلسطینی، آمار جان‌باختگان درغزه به ۱۰ هزار و ۲۲ تن بالغ شده که بیش از چهار هزار تن ازاین آمار را کودکان تشکیل می‌دهند.
این آمار البته به طور مستقل برای رادیوفردا قابل راستی‌آزمایی نیست. با این حال شمار کشته‌شدگان در غزه که بخش قابل‌توجهی از آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند به افزایش فشارهای بین‌المللی بر اسرائیل برای توقف حملات هوایی و زمینی به غزه که منطقه‌ای محصور میان اسرائیل، مصر و دریاست، منجر شده است.
*
جمع‌بندی وزیر خارجه آمریکا از سفرش به منطقه
وزیر خارجه آمریکا با ترک ترکیه به این دور از سفر منطقه‌ای خود پایان داد.
آنتونی بلینکن در مورد تلاش‌ها برای کمک‌رسانی به غیرنظامیان غزه گفت کشورش «به‌سختی و از راه‌های بسیار مطمئن» بدنبال افزایش محموله‌های ورودی به غزه است. وزیر خارجه آمریکا گفت به پیشرفت‌های خوبی در این زمینه دست یافته و در روزهای آتی، شاهد افزایش «قابل توجه» کمک‌رسانی به غیرنظامیان غزه خواهیم بود.
آقای بلینکن بر اهمیت وضعیت گروگان‌های حماس تأکید کرد و گفت هر آنچه از دستمان بربیاید برای بازگرداندن آنها به خانه انجام می‌دهیم.
وزیر خارجه آمریکا در مورد تلفات غیرنظامیان فلسطینی ناشی از حملات سنگین اسرائیل هم، بدون اشاره به تعداد زیاد کشته‌شدگان، گفت با اسرائیلی‌ها درباره قدم‌هایی که می‌توانند برای کاهش تلفات غیرنظامی بردارند،‌ در تماس هستیم.
آنتونی بلینکن با تأکید بر این‌که «کار هنوز تمام نشده»،‌ به شکل تلویحی به «پیشرفت‌هایی که ممکن است چندان آشکار نباشند» اشاره کرد.
آقای بلینکن در این دور از سفرهای منطقه‌ای، ابتدا در اسرائیل با مقام‌های این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد و سپس در رام‌الله به دیدار محمود عباس رئیس تشکیلات فلسطینی رفت. وزیر خارجه آمریکا در ادامه با همتایانش از کشورهای عربی منطقه رایزنی کرد و با دو دیدار کوتاه از بغداد و آنکارا سفرش را به پایان برد.
*منابع گزارش‌ها: بی‌بی‌سی، رادیو فردا

https://www.iran-emrooz.net/index.php/news1/more/111038/

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر