۱۴۰۳ شهریور ۱۰, شنبه

سی30م اوت روز جهانی قربانیان ناپدیدسازی قهری

 روز جهانی ناپدیدسازی قهری

"روز جهانی ناپدیدشدگان" به انگلیسی  International Day of the Disappeared  

۳۰ اوت 2024 برابر با ۹ شهریور هرسال به سرنوشت کسانی اشاره دارد که درحکومت‌های دیکتاتوری، جنگ، درگیری‌های سیاسی، مسیر مهاجرت و… یا دلایل نامعلوم ناپدید شده‌اند.%  منبع: ویکیپدیا  

  30August International Day of the Victims of Enforced Disappearances   

روز ۳۰اوت، یادآور ناپدیدشدگان در۴۳سال حاکمیت دیکتاتوری

۳۰ اوت از سوی سازمان ملل روز جهانی ناپدیدشدگان نام‌ ‌گرفته‌ است. هدف از این روز، توجه به سرنوشت کسانی است که درجنگ‌ها،‌ درگیری‌های سیاسی،‌ درحکومت‌های دیکتاتوری،‌ مهاجرت، دراثر بلایای طبیعی یا به دلایل نامعلوم ناپدید شده‌اند.

درایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی اما روز ۳۰ اوت -۹ شهریور هرسال یادآور تمام کسانیست که در۴۳ سال حاکمیت دیکتاتوری درایران توسط حاکمان بر میهنمان ناپدید شده اند. سی هزار ازاین افراد درقتل عام سال ۶۷ کشته شدند درحالیکه خانواده آنها هنوز پس از ۳۴ سال از محل مزار عزیزانشان خبر ندارد.

همچنین بسیاری دیگر در زندانها، درجریان اعتراضات سراسری، وهمچنین درشهرها وخیابانهای میهنمان کشته یا مفقود شده اند و حکومت هرگز پاسخی به خانواده هایشان نداده است.

ازجمله بعد از واقعه کوی دانشگاه ۱۳۷۸، هنوز هیچ خبری از سرنوشت فرشته علیزاده در دست نیست و طی این ۲۳ سال، نه حکومت، هیچ‌گونه توضیحی درباره سرنوشت دانشجوی سابق دانشگاه الزهرا ارائه داده و نه خانواده او حاضر شده‌اند درباره سرنوشت دخترشان اطلاع رسانی بکنند.

هرسال همزمان با سالگرد کوی دانشگاه ۱۳۷۸ نام فرشته علیزاده درکنار سعید زینالی به عنوان دانشجویانی که درجریان حمله به کوی دانشگاه بازداشت و مفقود شدند در رسانه‌ها وشبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود.

دراین روز یادشان را گرامی بداریم وحاکمان ایران را برای اعلام محل و سرگذشت این افراد زیر فشار بگذاریم.

:Iran-TC apps https://iran-tc.com/2022/08/30/

کنوانسیون بین‌المللی حمایت از تمامی اشخاص دربرابر ناپدیدسازی قهری درسال ۲۰۱۰ اجرایی شد

روز جهانی ناپدیدسازی قهری؛ آمریکا محدودیت‌هایی بر ۱۴ مقام سوریه وضع کرد ، فردا ۱۰/شهریور/۱۴۰۳

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد ۱۴ مقام سوریه را به دلیل نقض حقوق بشر و دست داشتن درناپدیدسازی‌های قهری مشمول محدودیت‌های روادید می‌کند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، دربیانیه‌ای که روز جمعه نهم شهریور منتشر شد ضمن اعلام این خبر گفت رژیم بشار اسد سال‌هاست که از بازداشت‌های خودسرانه و ناپدیدسازی‌های قهری به عنوان ابزاری برای سرکوب منتقدان استفاده می‌کند.

آقای میلر با بیان اینکه تا کنون بیش از ۹۶ هزار نفر در سوریه توسط رژیم بشار اسد ناپدیدسازی قهری شده‌اند گفت به خانواده‌های مستاصل این افراد هیچ پاسخی داده نمی‌شود و کسانی که در پی کسب اطلاعات بیشتری باشند با مجازات این رژیم روبه‌رو می‌شوند.

اِعمال محدودیت‌های روادید علیه ۱۴ مقام سوری همزمان با سی‌ام اوت، روز جهانی قربانیان ناپدیدسازی قهری، اعلام شد اما هنوز اسامی و هویت این مقام‌های سوری منتشر نشده است.

دولت آمریکا پیش از این نیز در دسامبر سال گذشته و مارس امسال در مجموع ۲۱ مقام دیگر سوریه و اعضای خانواده‌های آنها را به دلیل مشارکت در نقض حقوق بشر و ناپدیدسازی‌های قهری مشمول محدودیت‌هایی قرار داد.

وزارت خارجه آمریکا دربیانیه جدید خود افزوده است: «ایالات متحده از رژیم اسد و دیگر عوامل درسوریه می‌خواهد که به اقدام مذموم ناپدیدسازی قهری و ربایش‌ها پایان دهند، سرنوشت ناپدیدشدگان را روشن کنند و همه کسانی را که هنوز زنده هستند آزاد کنند».

کنوانسیون بین‌المللی حمایت از تمامی اشخاص در برابر ناپدیدسازی قهری درسال ۲۰۱۰ اجرایی شد.

نهادهای مدافع حقوق بشر، از جمله عفو بین‌الملل، از ایران نیز به عنوان یکی از کشورهای با بیشترین موارد ناپدیدسازی قهری نام می‌برند وازجمله به اعدام‌های جمعی زندانیان درفاصله مرداد وشهریور۱۳۶۷ و دفن مخفیانه آنها اشاره می‌کنند.

سوریه، سریلانکا، آرژانتین و زیمبابوه نیز به عنوان دیگر کشورهای با بیشترین موارد ناپدیدسازی قهری مطرح شده‌اند

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر