۱۳۹۲ اردیبهشت ۱, یکشنبه

خبر‌های سرکوب آزادی اطلاع‌رسانی در ایران

خبر‌های سرکوب آزادی اطلاع‌رسانی در ایران



٢١ فروردین – دو وب‌نگار در تهران و یاسوج زندانی شده‌اند



٢١ فروردین – دو وب‌نگار زندانی شده‌اند
گزارش‌گران بدون مرز از بازداشت وب‌نگار مجتبا دانش‌طلب در تاریخ ٢٠ فروردین ١٣٩٢ مطلع شده است. وی برای سپری کردن محکومیت شش ماه زندان به " اتهام توهین به مسئولان نظام و علی خامنه‌ای" به زندان اوین احضار شده است. این وبلاگ نویس طرفدارجناح محمود احمدی نژاد، در تاریخ ٢٩ فروردین ١٣٩١ از سوی دادگاه انقلاب از این اتهام تبرئه شده بود، ولی در پی اعتراض دادستان، دادگاه تجدید نظر در دی ماه سال گذشته وی را به شش ماه زندان و ١٠٠ هزار تومان جریمه نقدی محکوم کرده بود.
بنا بر اطلاعات گردآوری شده از سوی سازمان گزارش گران بدون مرز، در هفته‌های گذشته تعداد زیادی از وب‌نگاران و روزنامه‌نگاران حامی محمود احمدی نژاد رئیس جمهور، برای انتشار مقالاتی در باره جناح اصولگرایان و علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، و یا دفاع از مواضع بحث برانگیز، محمود احمدی‌نژاد، احضار و یا تحت تعقیب قضایی قرار گرفته‌اند. تشدید جنگ قدرت میان دو جناح علی خامنه‌ای و محمود احمدی نژاد، بیش از پیش از میان رسانه‌های محافظه‌کار قربانی می‌گیرد.
سازمان همچنین از بازداشت رضا اکوانیان، وب‌نگار وبلاگ سال‌های خوب سگی در تاریخ ٩ فروردین در شهر یاسوج مطلع شده است. بنا بر گفته خانواده‌اش که در تاریخ ١٧ فروردین موفق به ملاقات وی شده بودند : " آثار ضرب و شتم بر چهره و بدن وی نمایان بوده است." به نظر می‌رسد این وبلاگ نویس، که پیش از این در تاریخ ١٢ بهمن ١٣٨٨ بازداشت و در فروردین ١٣٨٩از سوی دادگاه انقلاب یاسوج به یک سال زندان قطعی و پنج سال زندان تعلیقی محکوم شده بود، برای اعتراف اجباری مورد بدرفتاری قرار گرفته است.

٢٠ اسفند ١٣٩١ – یک روزنامه لغو امتیاز، یک روزنامه‌نگار بازداشت و یک روزنامه نگار به شکل موقت آزاد شد.
گزارش‌گران بدون مرز، اعتراض خود را به لغو مجوز انتشار روزنامه مغرب اعلام می‌کند. این روزنامه، در تاریخ ٢٠ اسفند ١٣٩١ از سوی هیات نظارت بر مطبوعات، بازوی سرکوب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی لفو امتیاز شد.مغرب در شماره دیروز خود نامه‌ای سرگشاده خطاب به علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران منتشر کرده بود که در بخشی از آن نوشته بود : "فضای رسانه‌ای کشور انبوهی از تحدیدات و تضيیقات غیرقانونی و سلیقه‌ای احاطه نموده است که حدوثاً و بقائاً، منشاء پیدایش آسیب‌های متعددی گشته و خواهد گشت. " در تاریخ ١٦ اسفند ماه ١٣٩١ محمد مهدی امامی ناصری، مدیر و علیرضا آقایی راد مسئول صفحات سیاسی روزنامه‌ی مغرب از سوی ماموران دادستانی تهران در محل کار خود بازداشت شده که روز بعد با سپردن وثیقه تا برگزاری دادگاه آزاد شدند.
گزارش‌گران بدون مرز از بازداشت مسعود کردپور همکار سایت سایت اطلاع‌رسانی موکریان در تاریخ ١٨ اسفند ١٣٩١ در پی احضار به اداره‌ی اطلاعات مهاباد، مطلع شده است. برادر وی خسرو کردپور، مدیر سایت اطلاع‌رسانی موکریان نیز در تاریخ ١٧ اسفند ١٣٩١ بازداشت شده بود. علت بازداشت این روزنامه‌نگار به شکل رسمی از سوی دستگاه قضایی اعلام نشده است.
از سوی دیگر سازمان از آزادی موقت، احسان مازندارانی روزنامه‌نگار روزنامه اعتماد در تاریخ ١٩ اسفند مطلع شده است. وی در تاریخ ٢ اسفند ١٣٩١ از سوی ماموران وزارت اطلاعات پس از بازرسی منزلش و ضبط کامپیوتر و دیگر وسائل شخصی بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود.

١٨ اسفند ١٣٩١- یک روزنامه‌نگار کرد بازداشت و یک شهروند وب نگار آزاد شد
گزارش‌گران بدون مرز بازداشت روزنامه‌نگار کرد خسرو کردپور، مدیر سایت اطلاع‌رسانی موکریاندر تاریخ ١٧ اسفند ١٣٩١ را محکوم می‌کند. به گفته خانواده این روزنامه‌نگار وی با حکم قضایی از سوی ماموران اداره اطلاعات پس از بازرسی منزل و ضبط کامپیوتر و وسائل شخصی بازداشت و به محل نامعلومی انتقال داده شد. بنا بر حکم قضایی علت دستگیری وی " اطلاع رسانی از وضعیت حقوق بشر و زندانیان در کردستان" اعلام شده است.
گزارش‌گران بدون مرز از آزادی موقت و با سپردن وثیقه تا برگزاری دادگاه، محمد مهدی امامی ناصری مدیر مسئول روزنامه مغرب، یک روز پس از بازداشت مطلع شده است.
سازمان، همچنین از آزادی، هانيه صانع فرشی، شهروند وب نگاری که ازاواخر تیرماه ١٣٨٩ در زندان بسر می‌برد، در تاریخ ٦ اسفند ماه ١٣٩١ مطلع شده است. این دختر جوان که در تاریخ ٢٧ فروردین ١٣٩٠ به هفت سال زندان محکوم شده بود، به دلیل وضعیت نابسامان جسمی از زندان آزاد شده است.

٣ اسفند ١٣٩١- بازداشت یک روزنامه‌نگار و ازادی ده روزنامه نگار قربانی یکشنبه سیاه
گزارش‌گران بدون مرز از بازداشت احسان مازندارانی روزنامه‌نگار روزنامه اعتماد در تاریخ ٢ اسفند ١٣٩١ مطلع شد. این روزنامه نگار از سوی ماموران وزارت اطلاعات پس از بازرسی منزلش و ضبط کامپیوتر و دیگر وسائل شخصی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.
گزارش‌گران بدون مرز خرسندی خود را از آزادی ده روزنامه‌نگاران دیگر قربانی یکشنبه سیاه اعلام می‌کند فاطمه ساغرچی همکار سایت جماران در تاریخ ٢٩ بهمن
جواد دلیری سردبیر روزنامه اعتماد در تاریخ ١ اسفند
حسین یاغچی روزنامه‌نگار نشریه اسمان در تاریخ ٢ اسفند
کیوان مهرگان ، روزنامه‌نامه نگار سابق بسیاری از روزنامه‌های اصلاح طلب در تاریخ ٤ اسفند
امیلی آمرایی و نرگس جودکی روزنامه‌نگاران روزنامه‌ آرمان در تاریخ ٥ اسفند
اکبر منتجی روزنامه‌نگار نشریه اسمان و ریحانه طباطبایی روزنامه‌نگار روزنامه بهار در تاریخ ٦ اسفند میلاد فدایی اصل،خبرگزاری ایلنا و پوریا عالمی روزنامه‌نگار روزنامه شرق در تاریخ ٨ اسفند
این روزنامه‌نگاران به شکل موقت و برای بسیاری از آنها با سپردن وثیقه ٢٠٠ میلیون تومانی آزاد شده‌اند. پنج روزنامه‌نگار دیگر نسرین تخیری ،ساسان آقایی،پژمان موسوی، صبا آذرپیک و سلیمان محمدی همچنان در بازداشت بسر می‌برند.
گزارش‌گران بدون مرز خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط، همه‌ی روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زندانی‌ست. با امضای این طومار، همیار ما برای تحقق این خواست شوید

٢٣ بهمن ١٣٩١- آزادی موقت یکی از روزنامه‌نگاران موج اخیر بازداشت‌ها
گزارش‌گران بدون مرز در تاریخ ١٨ بهمن ماه١٣٩١ از آزادی موقت علی دهقان روزنامه نگار روزنامه بهار، مطلع شده است. این روزنامه نگار در تاریخ ١١ بهمن ماه در پی موج تازه‌ای از دستگیری روزنامه نگاران در ایران بازداشت شده بود. از تاریخ ٧ بهمن دست کم ١٧ روزنامه‌نگار در تهران از سوی وزارت اطلاعات بازداشت شدند. مطهره‌ی شفیعی که به همراه دوازده روزنامه‌نگار دیگر در تاریخ ٨ بهمن بازداشت شده بود، روز بعد آزاد شد. ١٥ روزنامه نگار زندانی دیگر همچنان در سلول‌های انفرادی بند ٢٠٩ زندان اوین بسر می‌برند.
گزارش‌گران بدون مرز نگران شرایط بازداشت این روزنامه‌نگاران است که از همه حقوق خود از جمله حق دسترسی به وکیل و ملاقات با خانواده محروم شده اند.

٣ بهمن ١٣٩١ – آزادی موقت دو روزنامه‌نگار حدیث قزوین
گزارش‌گران بدون مرز در تاریخ ٢٢ دی ماه١٣٩١ از آزادی موقت رحیم سرکار سردبیر و در تاریخ ٢٥ دی ماه ١٣٩١ از آزادی موقت و در انتظار برگزاری دادگاه محمد کیمیایی همکار هفته نامه حدیث قزوین (با سپردن ١٠٠ میلیون وثیقه) مطلع شده است.این دو روزنامه نگار به ترتیب در تاریخ ٥ و ١٢ دی ماه در قزوین بازداشت شده بودند.

٢٢ دی ماه ١٣٩١- محکومیت حسین کروبی مدیر روزنامه‌ توقیف شده اعتماد ملی برای مصاحبه با رسانه‌های خارجی
گزارش‌گران بدون مرز در تاریخ ١٩ دی ماه ١٣٩١ مطلع شد، حسین کروبی مدیر اجرایی روزنامه توقیف شده اعتماد ملی، به شش زندان محکوم شده است. در تاریخ ٢٦ مرداد ماه ١٣٨٨ روزنامه اعتماد ملی از سوی دستگاه قضایی به علت انتشار مطالبی در باره شکنجه و تجاوز در زندان‌های جمهوری اسلامی توقیف شد. حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی صاحب امتیاز این روزنامه، به اتهام " انتشار خبر کذب به قصد تشویش افکار عمومی" و برای مصاحبه در باره ماجرای زندان کهریزک محاکمه و محکوم شده است. این زندان که محل نگاهداری مجرمان عادی بود، پس از انتخابات خرداد ٣٨٨ به بازداشت‌گاهی برای نگاهداری معترضان سیاسی تبدیل شد، و در ان تعدادی از بازداشت شدگان قربانی بدرفتاری به قتل رسیدند. نخستین بار مهدی کروبی در تاریخ نامه ٩ مرداد ماه ١٣٨٨، در باره وجود شکنجه، بدرفتاری و تجاوز به زندانیان در زندان‌های جمهوری اسلامی نامه‌ای روشنگرانه منتشر کرده بود.

١٥ دی ماه ١٣٩١ – زندانی کردن سعید حائری و آزادی رضا انصاری راد
گزارشگران بدون مرز از زندانی شدن سعید حائری در تاریخ ٢٣ دی ماه ١٣٩١ مطلع شده است. این شهروند وب‌نگار و عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر برای تحمل دو سال محکومیت به زندان اوین رفته است. وی پیش از این در دی ماه ١٣٨٨ بازداشت شده بود که پس از چهار ماه زندان با سپردن ٥٠٠میلیون تومان وثیقه آزاد شده بود. سعید حائری در دادگاه بدوی به دوسال و نیم زندان و ٧٤ ضربه شلاق برای "تبلیغ علیه نظام" محکوم شده بود، که این حکم در شعبه٣٦ دادگاه تجدید نظر به دوسال زندان قطعی تعدیل یافت. دو همکار دیگر سعید حائری در کمیته گزارشگران حقوق بشر نیز در زندان اوین زندانی هستند. شیوا نظر اهاری که به چهار سال زندان و سعید جلالی فر که به سه سال محکوم شده‌است، و به ترتیب از تاریخ ١٨ شهریور ١٣٩١ و ٩ مرداد ماه ١٣٩٠ در زندان بسر می‌برند.
سازمان هچمنان از ازادی رضا انصاری راد در تاریخ ٢٦ دی ماه ١٣٩١ مطلع شده است. وی پس از سپری کردن حکم یک سال زندان خود از زندان اوین ازاد شد. همکار بسیاری از روزنامه های اصلاح طلب برای "تبلیغ علیه نظام" از سوی شعبه ٢٦ دادگاه انقلاب اسلامی به یک سال زندان محکوم شده بود که این حکم در فروردین ماه سال ١٣٩١ از سوی شعبه ٣٦ دادگاه تجدید نظر تائید و وی در تاریخ ١٣ اردیبهشت زندانی شد.





Augmenter police Diminuer police impression



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر