۱۳۹۴ مرداد ۳۱, شنبه

طنین بلند آهنگ مهاجرت در اینچه علیا و سفلی/ حکایت کاستی‌ها و کوله‌های سفر

خراسان شمالی اینچه، سفلی و غلیا
ایران - بجنورد - خبرگزاری مهر: چند سالی است که بسیاری از روستاییان اینچه علیا و سفلی در شهرستان مانه و سملقان خراسان شمالی، دل خسته از بخل آسمان و تداوم کاستی‌های مختلف، کوله سفر بسته و گام در راه نه چندان روشن شهرنشینی نهاده‌اند.
به گزارش خبرنگار مهر، روستاهای اینچه علیا و سفلی از توابع دهستان جیرانسو بخش مرکزی شهرستان مانه و سملقان در خراسان شمالی؛ روزگاری نماد کشاورزی و دامداری در شمال خراسان بودند. سرزمین ترکمن‌هایی سخی و سخت کوش که سهم زیادی در تولید محصولات کشاورزی و دامی استان داشتند اما چند سالی است که گویا ورق برگشته است.
دیگر حتی اگر در فصل بهار هم پای به درون این روستاها بگذاری؛ آن چنان نشان و نمایی از سرزندگی و تکاپوی تولید و تلاش دیده نمی شود؛ بسیاری نالان و ناامید از بهبود اوضاع راه سفر به شهرها را در پیش گرفته و حاشیه نشینی در شهری بی در و پیکر را به خانه نشینی در روستاهایی که دیگر چندان رمقی ندارند؛ ترجیح داده اند.
کشاورزانی که کوله سفر به دوش می اندازند
برخی معتقدند علی‌رغم شعارهایی که داده می شود هنوز هم در برنامه‌ریزان و تصمیم گیران کشور همه شهرنشین و پایتخت‌نشین بوده و معدود روستازاده‌هایی که سری توی سرها دارند نیز در هیاهوی شهرها و لذت زندگی‌های نوین، دچار نسیان شده و دیگر چندان با مشکلات و شرایط روستانشینان احساس قرابت نمی‌کنند.
وقتی برنامه‌ریزان به دغدغه ها و مشکلات زندگی در روستا توجه کافی نکنند روشن است که این کم توجهی اندک اندک دامن خود آنها را نیز می‌گیرد؛ روستاییان خسته از کمبود امکانات و شرایط نامناسب زندگی، کوله‌بار سفر به سوی شهرها را بسته، بالاجبار حاشیه‌نشینی می‌گزینند و آن گاه معضلات حاشیه‌نشینی و گرفتاری های اجتماعی آن دامن همه را می گیرد.
حکایت روستاهای اینچه علیا و سفلی مانه و سملقان نیز نظیر حکایت بسیاری از دیگر روستاها چنین است. حکایت کم آبی و بیل های شکسته، قصه پرغصه بخل آسمان بر زمین و تداوم کاستی های جور و واجور، کاستی هایی که اسماعیل مکرمی، بخشدار بخش مرکزی شهرستان مانه و سملقان که روستاهای اینچه از توابع این بخش محسوب می شوند نیز آنها را تایید می کند.
مکرمی در گفتگو با خبرنگار مهر، می گوید: مردم منطقه از دو مشکل اساسی نبود آب شرب بهداشتی و سنتی بودن کانال‌ها و آب بندهای آب کشاورزی بیش از سایر موارد رنج می برند؛ دو معضلی که برای رفع آنها نیازمند 15 میلیارد ریال اعتبار هستیم.
بخشدار بخش مرکزی شهرستان مانه و سملقان اضافه می کند: با وجود سکونت بیش از هفت هزار نفر در 15 روستای منطقه، هنوز هم این افراد از نبود آب شرب بهداشتی، نبود دبیرستان، کمبود سوخت کافی برای موتورپمپ‌های آب کشاورزی، عدم اجرای طرح هادی و... رنج می برند.
وی یکی دیگر از مشکلات منطقه را ترک تحصیل دختران به دلیل نبود مدرسه عنوان می کند و می گوید: علی رغم این که در اینچه سفلی از محل پرداخت زکات احداث فضای آموزشی دخترانه آغاز شد اما به دلیل عدم پایبندی دستگاه ها به تعهدات خود هنوز این پروژه تکمیل نشده است.
رونق روستاها در گرو توجه به کشاورزی و دامداری
شهرستان 103 هزار نفری مانه و سملقان در غرب خراسان شمالی 147 روستا دارد که بیش از یک سوم جمعیت این شهرستان را در خود جای داده اند؛ روستاییانی که تقریبا حیات و ممات تمامی آنها به کشاورزی و دامداری مرتبط است.
در سال که به نام اقتصاد و فرهنگ نامگذاری شده؛ بی توجهی به روستاییان؛ مهاجرت های بی رویه، خالی شدن روستاها از سکنه و افزوده شدن جمعیت حاشیه نشین شهرها را در پی دارد؛ نتیجه ای که جز شکست سیاست های توسعه بخش کشاورزی و دامداری نمی توان نام دیگری بر آن نهاد.
یک عضو شورای اسلامی روستای اینچه علیا در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر، می گوید: اگر چه نظام مقدس اسلامی در راستای حل مشکلات روستاها گام های زیادی برداشته اما با این وجود هنوز مشکلاتی در روستاها وجود دارد که روستاییان توانایی حل آنها را ندارند و لاجرم به امید دستیابی به زندگی بهتر، روانه حاشیه شهرها می شوند.
حسین جمالی، با اشاره به نیازها و کمبودهای اصلی روستای اینچه علیا، اظهار می‌کند: راه دسترسی به مرکز بخش و شهرستان نیاز روستاییان است اما در مورد روستای اینچه علیا، 14 کیلومتر راه خاکی آن در سال 89 خاکبرداری شد و از آن زمان تاکنون به حال خود رها شده است.
زمینهای کشاورزی تورکمن در خراسان شمالی
وی اضافه می‌کند: سنتی بودن کانال های آب کشاورزی در این منطقه نیز یکی از مشکلات مردم است؛ معضلی که دامن کشاورزان و هزار و 200 هکتار از اراضی روستا را گرفته است.
جمالی عنوان می کند: با توجه به این که منطقه برای کشاورزی بسیار مستعد است و اکثر مردم نیز به شغل کشاورزی و دامداری مشغول هستند؛ انتظار حمایت های بیشتر از مسئولان و متولیان می رود؛ خصوصا آن که همه ساله حمله آفت ملخ سبب نگرانی بیش از پیش روستاییان این منطقه می شود.
وی به بخش دیگری از مشکلات اینچه علیا اشاره می کند و می گوید: نبود فرستنده دیجیتال، نبود آب شرب بهداشتی کافی برای مردم روستا، عدم دریافت مطلوب شبکه های صدا و سیمای ملی و ... برخی دیگر از مشکلات اهالی به شمار می روند.
به گفته جمالی علی رغم این که دو سال از نصب دکل تلفن همراه در منطقه می گذرد اما به دلیل آن که هنوز فرستنده آن راه اندازی نشده؛ مردم از خدمات تلفن همراه محروم هستند.
وی اضافه می کند: همچنین فاصله زیاد روستا تا مرکز شهرستان و نبود تجهیزات کافی در خانه بهداشت اینچه علیا یکی از نگرانی های دائمی اهالی به شمار می رود.
امید روستاییان به وعده های دولت تدبیر
فرماندار شهرستان مانه و سملقان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، کاستی‌های موجود در روستاهای منطقه را یکی از مهم ترین دلایل مهاجرت روستانشینان به شهرها عنوان می کند و می گویید: دولت تدبیر و امید برنامه های ویژه ای را در راستای فراهم کردن امکانات در روستاها و رفع مشکلات روستانشینان دارد تا از این طریق از مهاجرت مردم روستا به شهر کاسته شود.
غلامرضا عوض زاده با اشاره به پروژه های نیمه تمام عمرانی در منطقه اضافه می‌کند: دولت در نظر دارد در سال جاری هیچ پروژه جدیدی را آغاز نکند و فقط با تامین اعتبار، پروژه های نیمه تمام موجود و نیز پروژه های مصوب سفر مقام معظم رهبری را به اتمام برساند.
عوض زاده عنوان می کند: با تخصیص 620 میلیون ریال اعتبار در روستای اینچه علیا یک فضای ورزشی روباز احداث می شود و پروژه انتقال آب شرب به روستای دشتک نیز با پنج میلیارد ریال اعتبار انجام می شود.
وی با اشاره به دیگر طرح های توسعه ای در منطقه اظهار می کند: همچنین با تخصیص اعتبار 260 میلیارد ریالی از محل مصوبات سفر رهبری عملیات گازرسانی به 34 روستای منطقه نیز انجام می شود.
با این اظهارات نماینده عالی دولت یازدهم در شهرستان مانه و سملقان، مردم روستاهای اینچه علیا و سفلی همانند بسیاری دیگر چشم امید به وعده های دولت تدبیر و امید دوخته اند؛ وعده هایی که نوید به فردایی روشن و سبز در روستاهایی را می دهند که چند سالی است دچار زردی خزان شده اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر