۱۳۹۷ فروردین ۱۶, پنجشنبه

واشنگتن‌پست: کشف میلیاردها دلار پولشویی در بانک ایرانی «فیوچر» در بحرین

- مقامات بحرین این بانک را به «اسب تروا» تشبیه کرده‌اند که برای جمهوری اسلامی گشایش اعتبار کرده و با دستکاری اسناد انتقال پول به نفع رژیم را مخفی میکرد.
- بازرسان صدها حساب بانکی کشف کرده‌اند که متعلق به محکومین سابقهدار در پولشویی برای تروریسم و فراهم کردن وام برای شرکت‌هایی بودند که با سپاه پاسداران همکاری داشته‌اند.
دولت بحرین به اسنادی دست پیدا کرده که نشان میدهد «فیوچر بانک» بیش از ۱۰ سال به جمهوری اسلامی در دوز زدن تحریمهای بینالمللی و پولشویی کمک میکرده است.
روزنامه واشنگتن پست، ۱۴ فروردین، با اعلام این خبر نوشته بانک فیوچر (بنک المستقبل) که اکنون تعطیل شده متعلق به دو ایرانی ا‌ست که به طور دائم اسناد اقتصادی خود را دستکاری میکردند تا پوششی برای تجارت غیرقانونی میان ایران و ده‌ها شریک خارجی ایجاد کنند.
در این گزارش تاکید شده این بانک در فاصله سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۵ دست‌کم هفت میلیارد دلار نقل و انتقال بانکی را با همین شیوه انجام داده و این در حالیست که بانک‌های ایرانی در تحریم بودند و امکان دسترسی  به بازارهای مالی بین‌المللی نداشتند.
در بازرسی‌ها همچنین صدها حساب بانکی کشف شده که متعلق به افرادی با سابقه محکومیت به اتهام پولشویی، تامین اقتصادی تروریسم و فراهم کردن وام برای شرکت‌هایی بوده‌اند که با سپاه پاسداران همدستی داشته‌اند.
مقامات بحرین این بانک را به «اسب تروا» تشبیه کرده‌اند که در خاک این کشور فعال بوده و برای رژیم گشایش سوئیفت و امکان داد و ستد کالاهایی به ارزش میلیاردها دلار را فراهم می‌‏کرده تا تحریم‌های بین‌المللی را که با هدف محدود ساختن برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران وضع شده بود خنثی کند.
بحرین حدود دو ماه پیش با ثبت پرونده‌ای در یک دادگاه بین‌المللی در هلند، مقامات بانک فیوچر را به تجارت گسترده غیرقانونی با شرکای خارجی آن متهم کرده و گفته بود که این تنها نوک کوه یخ فعالیت‌های این بانک است چرا که آثار بسیاری از این نقل و انتقالات مالی از بین رفته و ممکن است ابعاد وسیعتری داشته باشد.
واشنگتن‌پست می‌نویسد که نه بانک فیوچر و نه هیات نمایندگان ایران در سازمان ملل متحد حاضر نشده‌اند که به پرسش‌های این روزنامه پاسخ بدهند.
فیوچر بانک که در سال ۲۰۰۴ در پی سرمایه‌گذاری مشترک میان بانک الاهلی المتحد بحرین و بانک ملی و بانک صادرات ایران تاسیس شد پیش از این نیز متهم شده بود که به ایران در دور زدن تحریم‌ها کمک می‌کند. همین مسئله نیز باعث شده بود که آمریکا و اتحادیه اروپا نام این بانک را در فهرست سیاه خود قرار دهند.
واشنگتن پست در ادامه نوشته خالد بن احمد آل خلیفه وزیر خارجه بحرین در یک بیانیه رسمی گفته بازرسیها و تحقیقات در بحرین در مورد این پرونده ادامه دارد و نتیجه آن به اطلاع مقامهای بلندپایه این کشور خواهد رسید.
بازرسان ۴۵۰۰ نمونه دستکاریهای بانکی را شناسایی کرده‌اند که در آنها تلاش شده نقش ایران به عنوان فرستنده یا گیرنده پول‌ها مشخص نباشد.
در اواخر سال ۱۳۹۴ خورشیدی بانک مرکزی بحرین اعلام کرد قصد دارد شعبه‌های بانک ایرانی فیوچر در این کشور را تعطیل کند                                                              چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۷ برابر با ۰۴ آپریل ۲۰۱۸
بر گرفته از {کیهان لندن}



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر