۱۳۹۸ تیر ۱۹, چهارشنبه

فشار به چین تا به بد رفتاری هولناک با مسلمانان درشین جیانگ پایان دهد


بیست و دوکشور از چین خواستند به بازداشت گسترده اویغورها پایان دهد
 بی بی سی 10.07.2019 : بیش از 20 کشور درشورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با امضای نامه مشترکی رفتار چین با اقلیت اویغور این کشور در منطقه سین‌کیانگ را محکوم کرده اند.
کارشناسان سازمان ملل و گروه های حقوق بشر می گویند چین حدود یک میلیون مسلمان اویغور وسایر مسلمانان را در اردوگاه ها تحت بازداشت قرار داده است.
چین ادعا می کند که اویغورها در "مراکز آموزش حرفه ای" با هدف مقابله با افراط گرایی نگهداری می شوند.
بیانیه بی سابقه روز چهارشنبه را سفرای 22 کشور از جمله بریتانیا، کانادا و ژاپن امضا کرده اند.
این نامه به گزارشها از "بازداشتگاه های وسیع، وهمچنین تجسس واعمال محدودیتهای گسترده، به خصوص علیه اویغورها و سایر اقلیتها درشین جیانگ" اشاره می کند.
این نامه چین را ترغیب میکند اجازه دسترسی جدی" ناظران سازمان ملل و ناظران مستقل بین المللی به شین جیانگ را بدهد.
با این حال این نامه وزن دیپلماتیک کمتری از بیانیه های رسمی شورا یا قطعنامه های تسلیم شده برای رای گیری درسازمان ملل دارد.
دیپلماتها به خبرگزاری رویترز گفتند علت تهیه نامه به جای گزینه های دیگر، نگرانی ازتلافی جویی سیاسی واقتصادی پکن بود.
جان فیشر، مدیر دیده بان حقوق بشر در ژنو، گفت که این بیانیه به چین فشار می آورد تا "به بدرفتاری هولناک با مسلمانان در شین جیانگ پایان دهد."
او گفت: "این بیانیه مهم است نه فقط برای جمعیت شین جیانگ، بلکه برای همه کسانی درجهان که برای پاسخگو شناختن قوی ترین کشورها به این نهاد ممتاز حقوق بشر سازمان ملل چشم دوخته اند."
شواهد جمع آوری شده توسط بی بی سی نشان داده است که فقط دریکی از شهرکهای سین‌کیانگ بیش از 400 کودک به دلیل بازداشت والدین خود بی سرپرست مانده اند.
به نظر می رسد بسیاری از آنها برای بیان اعتقاداتشان - مثل نیایش یا پوشیدن حجاب- یا داشتن پیوندی با خارج مثلا با ترکیه مجازات شده اند.
سفیر چین دربریتانیا جداسازی نظام مند کودکان از والدین را تکذیب کرده است.
چین به بد رفتاری هولناک با مسلمانان درشین جیانگ پایان دهد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر