۱۳۹۷ شهریور ۸, پنجشنبه

مسائل و مشکلات حق آبه از رود هیرمند همچنان لاینحل مانده



آب بین ایران و افغانستان باردیگر جنجال آفرید
نصیراحمد اندیشه معاون وزیرخارجه افغانستان گفته: توافقنامه سال 1351 خورشیدی در مورد مقدار حق آبۀ ایران از رود هلمند در جنوب افغانستان روشن است و هیچ جای برای اختلاف نیست.
 منبع: العربیه.نت فارسی، پنج شنبه 18 ذو الحجة 1439هـ - 30 اوت 2018م
مقام‌های افغانستان بازهم روز پنج شنبه 30 اوت 2018 درمورد سخنان تهدید آمیز محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در مورد اختلافات آبی میان دو کشور، واکنش نشان دادند.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران سه روز پیش در گفتگو با یکی از تلویزیون‌های دولتی ایران، افغانستان را تهدید کرد و هشدار داد، تهران برای گرفتن حق آبۀ خود از کابل از هر ابزار فشاری استفاده می‌کند.
وزیر امور خارجه ایران گفته بود: «می‌توانیم از اهرم‌های مراودات مرزی، مهاجران افغان، موضوع مواد مخدر وتجارت در مورد افغانستان استفاده کنیم، اما مشی ما در مورد همسایگان‌مان، خصوصاً همسایگان مسلمان تاکنون این بوده که گروکشی نکرده‌ایم».
اما این سخنان تهدید آمیز وزیر خارجه ایران با واکنش شدید مقام های افغان روبرو شد و افغانستان تاکید کرده است که کابل با تهران هیچ اختلافی در قسمت آب ندارد.
براساس منابع خبری افغانستان، نصیراحمد اندیشه معاون وزیرخارجه افغانستان گفته است، توافقنامه سال 1351 خورشیدی در مورد مقدار حق آبۀ ایران از رود هلمند درجنوب افغانستان روشن است و هیچ جای برای اختلاف نیست.
براساس توافقنامه سال 1351 خورشیدی در مورد دریای هلمند با ایران، افغانستان تعهد کرده که 26 متر مکعب آب در ثانیه به ایران بدهد که سالانه حدود 800 میلیون متر مکعب آب می‌شود.
اما مقام‌های افغان گفته‌اند، به دلیل چندین دهه جنگ در افغانستان و عدم مدیریت آب این کشور سبب گردید که سالانه سه میلیارد متر مکعب آب دریای هلمند افغانستان وارد خاک ایران شده است.
آن‌ها علاوه کردند، حالا مدیریت آب و ساخت بندهای آبگردان در نقاط غربی افغانستان، سبب شده که بخش‌هایی از ایران با خشکسالی و کمبود آب روبرو شود.
بندهای سلما و پاشدان مهم ترین بندهای آبگردان درغرب افغانستان‌اند که آب آن درسال های گذشته وارد خاک ایران می‌شد.
کامران علیزایی رییس شورای ولایتی هرات درغرب افغانستان در مورد سخنان تهدید آمیز وزیر امور خارجه ایران هم واکنش نشان داد.
علیزایی گفت: «این گفتۀ ایرانی‌هاست، ولی مردم ما حتی مجبور و مکلف هستند که بندهای مهم افغانستان از جمله بند سلما، بند پاشدان و دیگر بندهای که ساخته شده‌ است باید مواظبت کنند. باید مسئولین جواب بدهند در صورتی‌که کشورهای همسایه حرف‌های در مورد تهدید بندهای آب در افغانستان زده‌اند، مسئولین باید جواب بدهند».
قابل ذکر است که حسن روحانی رییس جمهوری ایران هم سال گذشته در مورد ساخت بندهای آبگردان در افغانستان واکنش نشان داده و گفته بود، ایران در مورد ساخت این بندهای آبگردان نمی تواند بی تفاوت باشد.%
  لينک کوتاه http://ara.tv/8kaj9   

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر