۱۳۹۹ مرداد ۵, یکشنبه

یادماندهها و خاطراتی از زنده یاد فرامرز صوفی


بیاد دوست و رفیقی که بجرم شرکت دراجلاس کنفرانس سازمانی توسط حکومت فقاهتی شکنجه واعدام شد
درمقطع انقلاب بهمن 57 ، ابتدا با والدین و سپس با زنده یاد فرامرز صوفی از طریق دوستم رضا آشنا شدم. رضا وفرامرز هردو از فارغ التحصیلان دانشگاهی درهندوستان بودند. بعد از انقلاب مطلع شدم در شهر آمل به تدریس اشتغال دارند.
اواخر تابستان 1361 پس از ترک اجباری ترکمنصحرا درشرکت "مهندسین مشاور رام آب" که در رابطه با پروژه های مربوط به گسترش بهره گیری از منابع آب کار میکرد مشغول بکار شدم. بدین ترتیب در تهران اقامت یافته فرصت تماس با رضا پیش آمد. در نتیجه مطلع شدم زنده یاد فرامرز نیز همانند دیگر کسانی که با نرُم های حکومت مذهبی همخوانی ندارند از کار اخراج شده و دنبال کار است. رضا درحال ترک کشور بود و سریع دیداری ترتیب داد. بنابراین به قصد انتقال تجارب وهمکاری برای یافتن کار چند بار دیدار کردم. تا اینکه در اردیبهشت 1362 بدنبال گسترش هجوم های شبانه به خانه ها برای دستگیریها و کلن بدتر شدن وضعیت امنیتی به رفیق فرامرز اطلاع دادم برای مدت چند ماهی دارم به  بیرون از تهران میروم و دراین فاصله شرکت برای کار ومسئولیتم نیاز بیک کارشناس دارد. اگر بخواهید با رئیس شرکت صحبت کنم تا کمبودشان برطرف شود. او ونیز رئیس پذیرفت و من بلافاصله در جریان قرار داده تهران را ترک کردم. ولی سال 1990 در مسیر راه آلمان با خانواده ای آشنا شده یکی دو سال بعد آنها را در برلین دیدم. همکلاس شدن در مرحله آموزش زبان به دوستی خانوادگی فراروئید و متوجه شدم او نیز در شرکتی که کار کردم چند سالی کار میکرده و رئیس و شرکایش را می شناسد. شرکت زنده یاد فرامرز درپلنوم 1365 لو رفته درمحل کارش دستگیر و به اعدام محکوم می شود.
یادش گرامی و جاودان باد
یوسف کرُ ، 22.07.2020
در زیر دو لینک از یاد نامه ی آقای محمود شوشتری با عنوان  گرامی باد یاد وخاطره فدائی خلق فرامرز صوفی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر