۱۳۹۹ مهر ۴, جمعه

محکومیت نقض حقوق بشر در ایران از سوی ۴۷ کشور

ده ها کشور جهان اعدام نوید افکاری را محکوم کردند

اخبار روز جمعه, ۴ مهر ۱۳۹۹ ، ۴۷ کشور حاضر در جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل ضمن محکومیت اعدام ناگهانی نوید افکاری، خواستار آزادی نسرین ستوده، نرگس محمدی و ديگر زندانيان سياسی و عقيدتی و پایان دادن به نقض مکرر حقوق بشر در ایران شدند

دراین بیانیه که توسط نماینده آلمان در شورای حقوق بشر سازمان ملل خوانده شد، با اشاره به نقض مکرر حقوق بشر در ایران از مواردی چون «بازداشت‌های خودسرانه، دادرسی ناعادلانه، ‌اعترافات اجباری» و «اعمال شکنجه» علیه زندانیانی که در اعتراض‌های اخیر در ایران بازداشت شده‌اند به شدت ابراز نگرانی شده است.

کشورهای امضاکننده این بیانیه همچنین با اشاره به پرونده برزان نصرالله‌زاده، زندانی سنی‌مذهب که به محاربه و اعدام محکوم شده و هنگام بازداشت کمتر از ۱۸ سال داشته است،‌ از اجرای حکم اعدام نوجوانان در ایران به عنوان یکی دیگر از مصادیق نقض حقوق بشر نام برده اند.

در بخش دیگری از این بیانیه به اعدام نوید افکاری اشاره شده و اعدام ناگهانی او در شرایطی که گزارش‌هایی درباره اعترافات اجباری و شکنجه او در زمان بازداشت منتشر شده بود، محکوم شده است.

مقام‌های قضایی ایران نوید افکاری را به‌ خاطر شرکت در اعتراض‌های مرداد ۹۷ شیراز و به اتهام قتل یک نیروی امنیتی به دو بار اعدام محکوم کردند و علی‌رغم ابهامات فراوان این پرونده و اعتراض های گسترده ی داخلی و جهانی او را بدون اطلاع خانواده او و خانواده مقتول اعدام کردند.

کشورهای امضاکننده این بیانیه همچنین با اشاره به ارعاب و فشار علیه مدافعان حقوق زنان، فعالان محیط زیست و وکلا در ایران، خواستار آزادی فوری زندانیان عقیدتی و سیاسی مانند نسرین ستوده و نرگس محمدی شده‌اند.

بيشتر بخوانید:  ۱۲ سازمان مدافع حقوق بشر خواستار آزادی عباس لسانی شدند

نسرین ستوده، وکیل وفعال حقوق زنان ونرگس محمدی، فعال حقوق زنان به ترتیب به۱۲سال و۱۶سال زندان محکوم شده‌اند.

در روزهای اخیر وضعیت سلامتی نسرین ستوده که از دست‌کم شش هفته پیش دست به اعتصاب غذا زده، توجه بسیاری از نهادهای حقوق بشری را به خود جلب کرده است.

۴۷ کشور امضاکننده بیانیه همچنین خواستار همکاری حکومت ایران با گزارشگر ویژه سازمان ملل و تضمین کردن استقلال نظام قضایی وعادلانه بودن قوانین دادرسی و دسترسی آزادانه متهمان به وکیل شده‌اند.

جاوید رحمان گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران است. آقای رحمان از ژوئیه ۲۰۱۸ و در پی درگذشت عاصمه جهانگیر عهده‌دار این مسئولیت شده است و ماموریت او هر سال تا شش دوره می‌تواند تمدید شود.

حکومت ایران تاکنون با گزارشگر ویژه سازمان ملل همکاری نکرده است.

روز دوم مهرماه، بریتانیا، آلمان و فرانسه، در اقدامی هماهنگ سفرای ایران در لندن، برلین و پاریس را در اعتراض به بازداشت شهروندان این کشورها و «نحوه رفتار با زندانیان سیاسی» احضار کردند.

در واکنش به این اقدام، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران اقدام این کشور را دخالت در امور داخلی ایران و «سیاسی‌کاری و اقدامات گزینشی» خواند.

لينک کوتاه  https://akhbar-rooz.com/?p=47974 

------------------           محکومیت نقض حقوق بشر در ایران از سوی ۴۷ کشور

برگرفته از سایت ایران امروز: بی بی سی: نماینده آلمان در جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل بیانیه مشترک ۴۷ کشور را در محکومیت نقض ‌آزادی‌ها و در حمایت از “شجاعت مدافعان حقوق بشر” در ایران را خواند.

در این بیانیه از نقض حقوق بشر در ایران، به ویژه استفاده گسترده از مجازات اعدام، نقض آزادی بیان و تجمع و همچنین موارد معتبر گزارش شکنجه و بدرفتاری با بازداشت‌شدگان و عدم دسترسی به دادرسی عادلانه انتقاد شده است.

کشورهایی که این بیانیه را امضا کرده‌اند می‌گویند ایران باید اجازه تحقیقاتی مستقل و شفاف را درباره “استفاده نامتناسب از زور علیه اعتراضات مسالمت‌آمیز” بدهد و متخلفان در این زمینه باید پاسخگوی اعمالشان باشند.

ایران سال‌ها است که اجازه نمی‌دهد گزارشگران ویژه سازمان ملل برای تحقیق درباره موارد نقض حقوق بشر به این کشور سفر کنند.

نماینده ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل انتقادات مطرح‌شده را رد کرد.

شمار کسانی که سالانه در ایران اعدام می‌شوند از همه کشورهای جهان، به غیر از چین، بالاتر است و روند محاکمه بسیاری از اعدام‌شدگان با ابهام‌های زیادی روبرو است که مورد نوید افکاری آخرین نمونه آن است که در بیانیه آلمان و دیگر کشورها محکوم شده است.

ابراهیم رئیسی، که اکنون رئیس قوه قضاییه ایران است، در سال ۱۳۶۷ عضو هیاتی بود که به دستور آیت‌الله خمینی برای اعدام دسته‌جمعی و مخفیانه زندانیان سیاسی تصمیم گرفت.

استفاده از شکنجه و واداشتن بازداشت‌شدگان به اعترافات خلاف واقع علیه خود نیز یکی از روندهایی است که گزارش‌های موثقی از وقوع آن در دستگاه قضایی ایران وجود دارد.

درایران زنان حقوق قانونی برابری با مردان ندارند وگروه‌های مذهبی وقومی نیز که دراکثریت نیستند با تبعیض‌هایی مواجه هستند.

کشورهایی که نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کرده‌اند گفته‌اند “شجاعت مدافعان حقوق بشر” در ایران را می‌ستایند. آنها به خصوص از مدافعان حقوق زنان، فعالان محیط زیست و وکلای دادگستری ستایش کرده‌اند و خواهان آزادی زندانیان سیاسی شده‌اند.

آنها درعین حال گفته‌اند مشکلات ایران در مهار شیوع ویروس کرونا را به رسمیت می‌شناسند.

به جز این بیانیه مشترک، نمایندگان چند کشور دیگر نیز در شورای حقوق بشر از وضعیت حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی کردند.

علاوه بر ایران، وضعیت حقوق بشر در عربستان سعودی، سوریه، یمن و اقدامات اسرائیل در نوار غزه از جمله مسائلی بود که کشورهای متعددی از آنها ابراز نگرانی کردند.

نمایندگان کشورهایی که به دفعات به نقض حقوق بشر متهم شدند با مضمون مشابهی از “استفاده ابزاری” و “سیاسی کردن” حقوق بشر از طرف دیگر کشورها انتقاد کردند.

نماینده ایران از جمله از “برخورد گزینشی” با حقوق بشر و آنچه او تلاش کشورهای غربی برای درس دادن به دیگران خواند، انتقاد کرد.

ایران درشورای حقوق بشر سازمان ملل ازنقض حقوق فلسطینیان ازطرف اسرائیل وهمچنین ازتبعیض نژادی درآمریکا انتقاد کرد.

http://www.iran-emrooz.net/index.php/news1/86007/ 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر