۱۴۰۰ تیر ۱۴, دوشنبه

گزارش نقض حقوق بشر از کانون حقوق بشری نه به زندان–نه به اعدام

گزارش نقض حقوق بشر طی هفته 2م تیر درایران

ایران گلوبال 2تیر 1400- 3ژوئیه 2021 - نسیم امیری: نقض حقوق بشر دریک هفته درایران از طریق اعدام زندانیان، بازداشت شهروندان، اذیت و آزار و شکنجه زندانیان سیاسی و قتل شهروندان

کانون حقوق بشری نه به زندان–نه به اعدام، گزارش نقض حقوق بشر در ایران هفته دوم تیر ماه ۱۴۰۰ را در فاصله زمانی جمعه ۳تیر۱۴۰۰ تا روز جمعه ۱۱تیر۱۴۰۰ شامل سرکوب و نقض حقوق بشر از طریق، اعدام، بازداشت‌های خودسرانه، اذیت و آزار زندانیان و صدور احکام حبس از سوی ارگان‌ها و نهادهای امنیتی منتشر کرد.

-جاوید رحمان،‌ گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه وضعیت حقوق بشر در ایران، خواستار تحقیقات مستقل درباره نقش ابراهیم رئیسی در اعدام هزاران زندانی سیاسی در سال ۶۷ در ایران شد.

-همزمان با ۲۶ ژوئن، روز جهانی حمایت از قربانیان شکنجه، سازمان عفو بین‌الملل روایت های هولناک برادران افکاری از شکنجه هایی که متحمل شده اند را به همراه یافته‌های تحقیقاتی تازه منتشر کرد.

-سی ان ان در گزارشی به نوید افکاری، کشتی‌گیر ایرانی و یکی از بازداشت‌شدگان اعتراضات مردمی پرداخت که توسط جمهوری اسلامی اعدام شد. در این گزارش سردار پاشایی، قهرمان سابق کشتی از استعداد نوید در کشتی و کارزار ورزشکاران و فعالان حقوق بشر ایران با نام «اتحاد برای نوید» می‌گوید.

-جلسه رسیدگی به پرونده ۳ معترض آبان، زندانیان سیاسی امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی، پس از نقض حکم اعدام برای چهارمین بار برگزار نشد و به تعویق افتاد.

-زندانی سیاسی هاشم خواستار پیامی از زندان وکیل آباد مشهد توسط همسرش صدیقه مالکی فرد ارسال کرد. در بخشی از پیام این معلم زندانی آمده است:

«ملت قهرمان ایران امثال من معلم بازنشسته که در زندان هستیم همچون پرچمی بر فراز آسمان ایران در اهتزازیم که ملت قهرمان ایران و جامعه جهانی بدانند در ایران، استبداد و دیکتاتوری سیاه و خشن وجود دارد. ما درد و رنج زندان را به راحتی تحمل می کنیم برای رسیدن به هدفی بزرگ به نام آزادی که به زودی ملت قهرمان ایران به آن خواهد رسید. عمر مفید من برای بشریت همین سالهای زندان و تبعید و بیمارستان روانی و گرفتاریهای دیگریست که نیروهای امنیتی برای من درست کرده اند. این پیام شفاهی مرا تقدیم کن به اعدام شدگان تابستان ۶۷ که از آن تاریخ ۳۳ سال گذشته که اگر ۳۳میلیون سال هم بگذرد هیچگاه عطر نام و یاد آنها از اذهان پاک نخواهد شد و پیوسته ملت قهرمان ایران را به سوی خود جذب خواهد کرد».

-مصطفی نیلی وکیل زندانیان سیاسی علی یونسی و امیرحسین مرادی با انتشار یک پست در توییتر خود اعلام کرد: «قرار است دادگاه این دو زندانی سیاسی روز شنبه ۱۲ تیرماه ۱۴۰۰ برگزار شود. مصطفی نیلی اضافه می کند که زندانیان سیاسی علی یونسی و امیرحسین مرادی که بیش از ۱۴ ماه است در ۲۰۹ اوین محبوس هستند به دلیل خواسته ضابط پرونده شان، به بند عمومی منتقل نشده اند».

-خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی، روز چهارشنبه ۹ تیرماه، در یک راهپیمایی اعتراضی مقابل مقر سازمان بین المللی هوانوردی بین المللی «ایکائو»، در مونترال کانادا شرکت کردند. خانواده‌های قربانیان تاکید کرده‌اند، در حالی که جمهوری اسلامی در جریان سرنگونی این هواپیمای مسافربری، کنوانسیون‌های بین‌المللی را به‌شدت نقض کرده، ایکائو هیچ اقدامی در محکوم کردن آن انجام نداده است.

اعدام در ایران هفته دوم تیر:

مشهدسحرگاه جمعه ۴تیر۱۴۰۰، حکم اعدام یک زندانی بنام عظیم کریمدادزهی، با اتهام مواد مخدر در زندان وکیل آباد مشهد به اجرا درآمد.

مهاباد- روز چهارشنبه ۹تیر۱۴۰۰، حکم اعدام یک زندانی کرد بنام محمدطاهر سلیمانی که با اتهام مواد مخدر به اعدام محکوم شده بود در زندان مهاباد به اجرا درآمد.

بازداشت درایران هفته دوم تیر :

طی هفته ای که گذشت شمار زیادی از شهروندان از شهرهای مختلف در سراسر ایران توسط مأموران امنیتی بازداشت شدند. از جمله این شهروندان میتوان به زانیار مرادی و امجد مرادی در دیواندره، شورش محمودیان و رضا عزت تاج در اشنویه و همچنین دو کودک ۱۴ و ۱۵ ساله در روستای جکیگور از توابع شهرستان راسک اشاره نمود.

شکنجه و اذیت و آزار زندانیان در ایران هفته دوم تیر:

اسلام آباد غرب-دادستانی دادسرای عمومی و انقلاب اسلام‌آبادغرب به حکم تبرئه آنیسا جعفری‌مهر، فعال فرهنگی کُرد اعتراض نمود و پرونده وی جهت بررسی مجدد به دادگاه تجدیدنظر در کرمانشاه ارجاع داده شده است.

خلخالمسئولان زندان خلخال برای اعطای مرخصی به صلاح شریف‌زاده، زندانی سیاسی کُرد اهل شهرستان بوکان درخواست وثیقه سنگین کرده‌اند. تاکنون خانواده این زندانی سیاسی موفق به تأمین وثیقه نشده‌اند.

تهرانبابک پاک نیا، وکیل امیرحسین مرادی از شهروندان بازداشت شده در جریان اعتراضات آبان ۹۸، روز یکشنبه ۶ تیرماه، از انتقال وی از بازداشتگاه اداره آگاهی شاپور به زندان تهران بزرگ خبر داد.

تهرانعلیرضا فرشی دیزج یکان، فعال آذربایجانی، محبوس در زندان تهران بزرگ، روز سه شنبه ۸ تیرماه به بیمارستان خارج از زندان منتقل شد. آقای فرشی در حالی که دوران محکومیت ۲ ساله خود را در زندان تهران بزرگ سپری می‌کرد، در پرونده ای دیگر توسط دادگاه انقلاب تهران به ۴ سال و دو ماه حبس تعزیری و مجازات تکمیلی محکوم شد.

صدور احکام در ایران هفته دوم تیر:

تهران-بابک پاک‌نیا، وکیل دادگستری، گفت برای زندانی سیاسی حسین خیری، به اتهام «محاربه» حکم اعدام صادر و به وی ابلاغ شده است.

علاوه بر این۷ هم پرونده حسین خیری، زندانی سیاسی محکوم به اعدام، به نام های مجید کهراری، فردین عسگری، نیما حیدری، میلاد کرمی، محمود کرمی و دو متهم دیگر این پرونده مجموعا به ۳۴ سال و شش ماه حبس محکوم شدند. هشت متهم این پرونده اوایل سال ۹۹ توسط نیروهای امنیتی درتهران بازداشت شدند.

سیستان و بلوچستان-۱۴متهم اقتصادی دراستان سیستان و بلوچستان مجموعا به تحمل ۴۵۰ ضربه شلاق درکنار سایر مجازات ها محکوم شدند.

تهران- یک متهم درتهران توسط شعبه یازدهم دادگاه کیفری یک این استان به اعدام محکوم شد.

قتل شهروندان درایران هفته دوم تیر:

سروآبادـروز چهارشنبه ۹تیر۱۴۰۰ در سروآباد با شلیک پاسداران به سمت کولبران، یک کولبر بنام کیوان حق مرادی را به قتل رسیده و سیروان تخانی را مجروح کردند.

سردشت- روز شنبه ۵ تیر ۱۴۰۰، نیروهای هنگ مرزی در مرز دوله‌بی شهرستان سردشت به سوی شماری از کولبران تیراندازی کرده و یک کولبر را بنام واحد محمدپور به قتل رسانده‌اند.

مریوان سحرگاه امروز پنجشنبه ۳تیر۱۴۰۰، یک چوپان جوان بنام محمد حسینی در حین چرای دام‌هایش با شلیک ماموران نیروی انتظامی به قتل رسید.

تهرانروز پنجشنبه ۳ تیرماه، یک مددجو در کمپ ترک اعتیاد «اخوان» واقع در تهران، در این کمپ تحت نظر سازمان بهزیستی کشور، مورد ضرب و شتم قرار گرفته وجان خود را از دست داد.

کرونا در زندانهای ایران هفته دوم تیر:

خراسان رضویخبرگزاری ایرنا گزارش کرد: مدیرکل زندانها واقدامات تامینی و تربیتی خراسان رضوی گفت: سال گذشته ۹ زندانی دراثر ابتلا به کرونا فوت شدند. وی ادامه داد یک پزشک و پرستار در زندانهای این استان جان خود را از دست دادند.

https://iranglobal.info/node/87602

*به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

منبع   کانون حقوق بشری نه به زندان نه به اعدام

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر