۱۴۰۰ مرداد ۴, دوشنبه

ضرورت همکاری چین برای کنترل افزایش دما درحد عهدنامه پاریس

 فرستاده اقلیمی آمریکا: اگر چین همکاری نکند اهداف پاریس عملی نیست

مت مک‌گرت ، خبرنگار محیط زیست بی بی سی

توضیح تصویر: آقای کری درماه های اخیر به اطراف جهان از جمله مسکو سفر کرده است.

جان کری فرستاده دولت آمریکا درامور اقلیمی از چین خواسته است تلاش خود برای مهار کربن را عمق و سرعت ببخشد.

آقای کری گفت بدون کاهش تصاعد چین، هدف جهانی برای حفظ افزایش دما به ۱.۵ درجه سانتیگراد "عملا غیرممکن" خواهد بود.

آقای کری گفت او قانع شده چین می تواند بیشتر تلاش کند وآمریکا مایل است برای تضمین یک آینده قابل قبول اقلیمی با این کشور همکاری کند.

او گفت همه اقتصادهای عمده جهان اکنون باید به کاهش قابل توجه تصاعد گازهای گلخانه ای تا سال ۲۰۳۰ تعهد دهند.

آقای کری در باغ های گیاهشناسی کیو درلندن، پیش از نشست وزرای محیط زیست گروه ۲۰ درادامه این هفته درایتالیا، صحبت می کرد.

او دراشاره به نشست مهم "کاپ ۲۶" درماه نوامبر درشهر گلاسگو گفت که هرچند سخت است اما "درکمتراز ۱۰۰ روز دیگر می توانیم ۱۰۰ سال آینده را نجات دهیم."

او گفت حتی تعهداتی که درجریان توافق پاریس درسال ۲۰۱۵ وبعدازآن داده شد باعث افزایش ۲.۵ تا ۳ درجه ای دما نسبت به دوران پیشاصنعتی خواهد شد.

او با اشاره به موج شدید گرما درتابستان امسال درکانادا وآمریکا وسیل شدید دراروپا گفت: "همین الان با افزایش ۱.۲ درجه ای دما شاهد پیامدهای چشمگیر گرمایش هستیم."

او افزود: "حتی تامل درباره چیزی دو برابر این افزایش یعنی پذیرش فاجعه."

آقای کری تلاش برخی کشورها برای ساختن نیروگاه های تازه زغالی را سرزنش کرد و با زبانی گزنده به کشورهایی اشاره کرد که هنوز در حال قطع غیرقانونی جنگل های حاره ای هستند.

او گفت: "آنها به طور همزمان مشغول بریدن ریه زمین، نابود کردن تنوع بی همتای زیستی درآنجا وبی ثبات کردن اقلیم زمین هستند."

ناظران می گویند که منظور آقای کری احتمالا برزیل و اندونزی است.

توضیح تصویر: بارندگی اخیر درآلمان تغییر اقلیم را در صدر دستور کار سیاسی قرارداده است

آقای کری به خصوص به چین اشاره کرد و گفت که این کشور اکنون "بزرگترین عامل تغییر اقلیم در جهان است."

چین گفته است که میزان تصاعد این کشور تا ۲۰۳۰ به اوج خواهد رسید و بعد از آن روند نزولی را شروع خواهد کرد، اما فرستاده آمریکا گفت که این کافی نیست.

او هشدار داد: "اگر چین به برنامه فعلی بچسبد وتصاعد آن درسال ۲۰۳۰ به اوج برسد، درآن صورت باقی جهان باید تصاعد خود را تا ۲۰۴۰ یا حتی ۲۰۳۵ به صفر برساند."

"هیچ راه دیگری نیست برای اینکه بدون کاهش لازم از سوی چین، حفظ افزایش ۱.۵ درجه ای دما ممکن نیست. شراکت و رهبری چین در مورد این موضوع که دارای تبعات فوق العاده بین المللی است ضروری است."

آقای کری گفت او قانع شده که چین می تواند از اهدافی که برای خود تعیین کرده فراتر برود و علیرغم اختلافات دیپلماتیک، آمریکا مشتاق همکاری است.

توضیح تصویر: با تغییر اقلیم بسیاری از مناطق جهان شاهد موج گرما هستند

او همچنین گفت که همه اقتصادهای بزرگ دیگر جهان هم باید تلاش ها را تشدید کنند واهداف و طرح های بلندتری را برای دهه آینده در پیش گیرند.

این درحالی است که تحقیقات نشان می دهد کشورهای گروه ۲۰ همچنان به حمایت ازسوخت های فسیلی ادامه می دهند که با اهداف توافق پاریس در تضاد است.

به نوشته "فاکت نامه سیاست اقلیمی" که سازمان خبری بلومبرگ منتشر کرده کشورهای گروه ۲۰ از ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ میزان تصاعد خود را ۱۰ درصد کاهش دادند. با این حال هشت کشور ازجمله آمریکا، کانادا و استرالیا حمایت مالی از نفت، زغال و گاز را در این دوره افزایش دادند.

آقای کری هفته پیش به مسکو سفر کرده بود، که طی آن مقام های دو کشور تاکید کردند مساله تغییر اقلیم جزو منافع مشترک آنهاست. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفت که مسکو "اهمیت زیادی" برای نائل آمدن به اهداف توافق پاریس قائل است.

آقای کری درماه مه با این اظهار نظر که لازم نیست آمریکایی ها عادات مصرفی خود مثل خوردن گوشت قرمز را عوض کنند با انتقاد برخی دانشمندان مواجه شد.

https://www.bbc.com/persian/world-57911029

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر