۱۴۰۰ مرداد ۱۹, سه‌شنبه

استفاده ازسوخت‌ های فسیلی درحال نابود کردن کره زمین

 «آژیر قرمز برای بشریت» – گزارش تازه اقلیمی دبیرکل سازمان ملل متحد

اخبار روز سه شنبه, ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ : آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز دوشنبه هشدار داد که استفاده ازسوخت‌های فسیلی درحال نابود کردن کره زمین است و گفت که گزارش جدید سازمان ملل «باید ناقوس مرگ» استفاده از زغال‌سنگ و نفت و گاز را به صدا درآورد.

هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوایی درگزارش تازه‌ای که روز دوشنبه ۱۸ مرداد منتشر کرده به این نتیجه رسیده است که خط قرمز مهار میانگین افزایش دمای جهان به ۱.۵ درجه سانتی‌گراد که در توافقنامه پاریس آمده احتمالاً در حدود سال ۲۰۳۰ نقض خواهد شد.

به گزارش رادیو رفردا، این بدین معنی است که این خط قرمز، یک دهه زودتر از آنچه که خود این هیئت سه سال پیش پیش‌بینی کرده بود، نقض خواهد شد.

این گزارش که توسط ۲۳۴ دانشمند از۶۶ کشور تهیه شده اعلام می‌کند که یافته‌های آنان ثابت می‌کند هیچ شک وتردیدی دراین وجود ندارد که سبک زندگی بشر وگازهای گلخانه‌ای که ما منتشر می‌کنیم باعث تغییرات اقلیمی کنونی است.

این گزارش می‌نویسد که «ما هشدارها را نادیده گرفتیم واکنون دیگر دیر شده است: گرمایش جهانی برای انتقام‌گیری از راه رسیده است و دمای متوسط زمین را درحدود سال ۲۰۳۰ به ۱.۵ درجه سانتیگراد بالاترازسطوح پیش از دوره صنعتی خواهد رساند

گزارش روز دوشنبه هیئت بین دولتی تغییرات آب وهوایی دقیق‌ترین بررسی علمی آب وهوای زمین است که تا کنون انجام شده ودبیرکل سازمان ملل آن را «آژیر قرمز برای بشریت» نامیده است. این گزارش ۹۰روز پیش از یک نشست مهم آب وهوایی جهانی منتشرشده است.

آنتونیو گوترش با اشاره به این گزارش گفته است که برای حذف کربن از بخش انرژی به «اقدام فوری» نیاز است.

او می‌گوید که «زنگ هشدارها کَرکننده است وشواهد، انکارناپذیر، انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از سوختن سوخت‌های فسیلی وادامه جنگل‌زدایی باعث خفه شدن سیاره ما شده ومیلیاردها نفر را درمعرض خطر فوری قرار داده است

دبیرکل سازمان ملل تأکید کرد که «اگر نیروهای فعلی خود را با هم ترکیب کنیم، می‌توانیم از فاجعه آب وهوایی جلوگیری کنیم، اما، همانطور که گزارش امروز روشن می‌کند، نه زمانی برای تأخیر وجود دارد و نه محلی برای بهانه‌گیری

به نوشته گزارش جدید، سطح گاز دی‌اکسید کربن درجو کره زمین درحال حاضر دربالاترین حد خود درحداقل دو میلیون سال گذشته قرار گرفته وسطح متان و اکسید نیتروژن در بالاترین حد خود از ۸۰۰ هزار سال پیش تاکنون است.

افزایش این گازها درجو زمین، باعث گیر افتادن هرچه بیشتر گرمای خورشید درجو شده است ودرنتیجه آن، همراه با گرم‌تر شدن زمین، اقلیم بیشتر مناطق کره زمین آشفته شده و آشفته‌تر خواهد شد.

دانشمندان که ازسال‌ها پیش دراین مورد مکرراً هشدار داده وازبی‌توجهی عموم وسیاستمداران به این خطر انتقاد کرده‌اند درهفته‌های اخیر نیز باری دیگر نقش بشر درافزایش شدید تواتر خشکسالی‌ها، آتش‌سوزی‌ها وسیلاب‌ها درنقاط مختلف جهان را گوشزد کرده‌اند.

به نوشته دانشمندان اقلیمی، تنها با ۱.۱ درجه سانتی‌گراد گرمایشی که تا کنون رخ داده، «موج بی‌وقفه‌ای ازبلایای مرگبار وبی‌سابقه آب وهوایی حاصل از تغییرات اقلیمی تابستان امسال جهان را فرا گرفته است، ازموج گرمای شدید درکانادا، تا بارش‌های طوفانی که خیابان‌های شهرهای چین را به رودخانه تبدیل کرده تا آتش‌سوزی‌های غیرقابل کنترلی که یونان وکالیفرنیا را فرا گرفته است

والری ماسون دلموت، که رهبری صدها دانشمند دربررسی انبوهی ازشواهد وتحقیقات آب و هوایی را برای انتشار این گزارش برعهده داشته به خبرنگاران گفت: «این گزارش یک واقعیت است. ده‌ها سال است که آب و هوای زمین درحال تغییر است ونقش وتاثیر انسان بر سامانه آب وهوایی بی‌چون و چرا ومسلم است    

لينک کوتاه  https://akhbar-rooz.com/?p=122323 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر