۱۴۰۲ فروردین ۳۱, پنجشنبه

گزارش عفو بین الملل درباره ی مسموم کردن دانش آموزان درایران

عفو بین‌الملل: مسموم‌کردن دانش‌آموزان، هماهنگ وسازمان‌دهی شده است

عفو بین‌الملل با انتشار متنی برای «اقدام فوری» علیه مسموم‌ کردن دانش‌آموزان عمدتاً دختر ایرانی خواهان آن شده که همگان این نامه را به محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور ارسال کنند. دراین نامه درباره حقوق تحصیل، سلامت و زندگی میلیون‌ها دختر دانش‌آموز در ایران ابراز نگرانی شده و حملات گازی مداومی که به طور عمدی مدارس دخترانه را در سراسر کشور هدف قرار می‌دهند، «کمپینی بسیار هماهنگ و سازماندهی‌شده» توصیف شده است.

سه‌شنبه ۲۹ فروردین، گزارش‌هایی از حمله شیمیایی به ۳۰ مدرسه درکرمانشاه، ارومیه، اسلامشهر، تهران، کرج، اردبیل، سقز واهواز منتشر شد. به برخی از این مدارس نیز برای چندمین بار درماه‌های اخیر حمله شده است.

از آذرماه ۱۴۰۱، صدها مدرسه هدف حمله قرار گرفته‌اند. این حملات ابتدا در استان قم گزارش شد وازآن زمان به استان‌های دیگر سرایت کرده است. براثر این حملات دختران دانش‌آموز با علائمی از جمله سرفه، مشکل درتنفس، سوزش بینی و گلو، تپش قلب، سردرد، تهوع، استفراغ وبی حسی دراندام‌ها دربیمارستان بستری شده‌اند وبرخی از والدین از ترس امنیت دختران خود را به مدرسه نمی‌فرستند.

درنامه عفو بین‌الملل آمده که از زمان انتشار خبراین حملات، مقامات به دنبال پنهان کردن شدت ومقیاس آنها بودند وهنوز تحقیقات مؤثر و مستقلی صورت نگرفته یا اقدامات معناداری برای پایان دادن به آنها انجام نداده‌اند.

مقامات همچنین تلاش کرده‌اند تا با تهدید وارعاب والدین مضطرب، دختران مدرسه‌ای، معلمان، روزنامه‌نگاران و… به دلیل اعتراض مسالمت‌آمیز، گزارش‌ها درمورد کوتاهی مقامات درتوقف مسمومیت‌ها، فراخوان‌های عمومی برای پاسخ‌گویی را خاموش کنند.

دراین نامه آمده، به نظر می‌رسد این مسمومیت‌ها «یک کمپین هماهنگ» برای تنبیه دختران دانش‌آموز به دلیل مشارکت مسالمت‌آمیز آنها دراعتراضات سراسری است که دراواخر تابستان ۱۴۰۱ آغاز شد. درجریان اعتراضات مشهور به انقلاب ژینا، دختران دانش‌آموز با برداشتن حجاب اجباری ونشان دادن موهای خود درملاءعام با لباس مدرسه دراعتراضات مشارکت کردند. بسیاری از مردم ایران به افراد وابسته به حکومت یا حامیان آن، درانجام این حملات مشکوکند.

دراین نامه از منتظری خواسته شده که «فوراً یک تحقیق مستقل، کامل و مؤثر درمورد مسمومیت دختران دانش‌آموز» انجام دهد وهرکسی را که در دادگاه‌های عادلانه مسئول شناخته می‌شود، بدون توسل به مجازات اعدام به عدالت بسپارد. همچنین درخواست شده که مقامات اطمینان حاصل کنند که دختران از دسترسی برابر وایمن به آموزش برخوردار هستند وازهرگونه خشونت محافظت می‌شوند.

طبق این درخواست، یک هیئت بین‌المللی مستقل برای بررسی این حملات شامل گزارشگر ویژه سازمان ملل درمورد وضعیت حقوق بشر درایران، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد درمورد حق آموزش، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد خشونت علیه زنان و دختران، گزارشگر ویژه سازمان ملل درمورد حق بر سلامت، و کمیته حقوق کودک نیز باید بتوانند به ایران سفر کنند و به اطلاعات لازم دسترسی داشته باشند.

حمله به زنان: از دبستان تا دانشگاه

عفو بین‌الملل به پیوست نامه اقدام فوری خود، اطلاعاتی را درباره سوابق حملات شیمیایی به مدارس عمدتاً دخترانه درایران فراهم کرده است. براساس این گزارش، از زمان اولین حوادث، حملات به طور تصاعدی افزایش یافته است، به طوری که رسانه‌های مستقل وسازمان‌های حقوق بشری گزارش داده‌اند که بیش از۳۰۰ حمله جداگانه دربیش از ۱۰۰ مدرسه دخترانه درسراسرایران رخ داده است.

به گزارش رسانه‌های مستقل وگروه‌های حقوق بشری، حملات درمدارس استان‌های البرز، اردبیل، آذربایجان شرقی، اصفهان، فارس، کرمانشاه، خوزستان، کردستان، مازندران، تبریز، تهران و آذربایجان غربی صورت گرفته ویدئوهایی که در ماه‌های گذشته درفضای مجازی منتشر شده است، صحنه‌های ازآشفتگی دختران دانش‌آموز درمحوطه مدرسه، درحال سرفه وتقلا برای نفس کشیدن نشان می‌دهد. ویدئوهای دیگر ازداخل بیمارستان‌ها تعداد زیادی از دختران دانش‌آموز را نشان می‌دهد که تحت درمان پزشکی هستند.

علی‌رغم اظهارات متعدد مقامات کشوری از جمله رهبر، رئیس جمهوری، رئیس قوه قضائیه و دادستان کل کشور مبنی بر جدی گرفتن این مسمومیت‌ها، مقامات هیچ اطلاعی از نتیجه این مسمومیت‌ها به خانواده‌ها و مردم ارائه نکرده‌اند. تحقیقات در مورد گازهای شیمیایی استفاده شده برای مسموم کردن دختران دانش‌آموز، پیدا کردن عاملان، و اتخاذ تدابیر کافی برای محافظت از دختران دانش‌آموز در برابر حملات گسترده، از جمله حملات مکرر به همان مدارس صورت نگرفته است. در عین حال، مقامات روایات ضد و نقیضی درباره حملات بیان کرده‌اند و علایم دانش‌آموزان را اضطراب جلوه داده‌اند. همزمان مسمومیت‌ها را «توطئه‌های دشمن» دانسته‌اند که برای «التهاب جامعه» انجام شده است. آنها همچنین حقیقت را در مورد علت مسمومیت‌ها تحریف کرده و گزارش رسانه‌ها را در مورد این موضوع خاموش کرده‌اند.

عفو بین‌الملل نوشته اطلاعاتی را از یک پزشک در داخل ایران دریافت کرده مبنی بر اینکه وزارت بهداشت پروتکلی را برای مراکز درمانی درکشور صادر کرده که به کادر پزشکی دستور می‌دهد علائمی را که دختران دانش‌آموز در اثر حملات گاز شیمیایی متحمل می‌شوند به «استرس» نسبت دهند. مقامات همچنین یک خبرنگار را که درمورد مسمومیت‌ها گزارش می‌داد دستگیر کرده وچندین نفر دیگر را برای بازجویی احضار کرده‌اند.

متوقف نشدن مسمومیت‌ها منجربه افزایش انتقادات واعتراضات عمومی ازسوی والدین مضطرب، دختران دانش‌آموز، معلمان ودیگران شده که با اقدامات سرکوبگرانه همیشگی مسئولان مواجه شده است.

اسفندماه گذشته، اعتراضات سازمان‌دهی شده توسط اتحادیه‌های معلمان با ضرب و شتم، اسپری فلفل وگاز اشک‌آورهمراه شد. همان زمان فیلم‌هایی درشبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد که نشان می‌داد لباس شخصی‌ها به شدت به مادر قربانی در خارج ازمدرسه‌ای درتهران حمله می‌کنند، او را هل می‌دهند، می‌کِشند و دست‌هایشان را روی دهانش می‌گذازند تا فریادهایش را خاموش کنند.

روز۱۵ فروردین نیروهای امنیتی درشاهین شهر استان اصفهان به سوی والدین ومعترضانی که دراعتراض به ادامه مسمومیت دانش‌آموزان درمقابل ساختمان آموزش وپرورش این شهر تجمع کرده بودند، گاز اشک‌آور شلیک کردند

*منبع: اخبار روز، ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ ، لينک کوتاه  https://akhbar-rooz.com/?p=200314

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر