۱۴۰۲ اردیبهشت ۲۵, دوشنبه

حق آزادی مذهب از حقوق بنیادین جوامع است

 گزارش «آزادی مذهبی بین‌المللی» درباره ایران

آنتونی بلینکن، وزیرامورخارجه آمریکا، روز دوشنبه ۲۵ اردیبهشت در ارائه گزارش «آزادی مذهبی سال ۲۰۲۲»، حق آزادی مذهب را از حقوق بنیادین دانست.

آنتونی بلینکن با اعلام این که این گزارش شامل وضعیت آزادی مذهبی در ۲۰۰ کشور جهان است، گفت: «آزادی مذهبی برای یک جامعه امن امری حیاتی است

او با اشاره به فعالیت جامعه مدنی دربسیاری ازکشورها برای ایجاد تغییر، گفت که دولت‌های بسیاری به این درخواست‌ها پاسخ داده‌اند اما همچنان بسیاری افراد تنها به دلیل دنبال کردن مذهب خود در زندان به سر می‌برند و بسیاری از دولت‌ها اقلیت‌های مذهبی را آماج سرکوب قرار داده‌اند.

وزیر امور خارجه ایالات متحده با بیان این که بسیاری دولت‌ها می‌خواهند با قوانین خود سرکوب آزادی مذهبی را توجیه کنند، به اعتراضات سراسری در ایران و اعتراضات صلح‌آمیز زنان ایران در پی کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد اشاره کرد.

آنتونی بلینکن تأکید کرد که ایالات متحده در کنار کسانی که آزادی مذهبی را پیش می‌برند و در کنار مردم کشورهایی که حقوق مذهبی درآنها نقض می‌شود، می‌ایستد ودولت جو بایدن این را «یک تعهد پایدار» نسبت به دفاع ازحق آزادی مذهبی می‌داند.

او گزارش آزادی مذهبی سال ۲۰۲۲ را تصویری دانست که دولت آمریکا از وضعیت آزادی مذهبی در سراسر جهان دارد.

همچنین، رشاد حسین، سفیر آمریکا در امور آزادی‌های مذهبی، درشرح گزارش سالانه وضعیت آزادی مذهبی در جهان، نه نقض آن توسط کشورهایی از جمله جمهوری اسلامی ایران، روسیه، عربستان سعودی، و گروه طالبان در افغانستان اشاره کرد و گفت: ما می‌خواهیم احترام به آزادی مذهبی در همه جای جهان تضمین بشود.

هادی قائمی، مدیر کمپین حقوق بشر ایران، درباره گزارش سالانه آمریکا از وضعیت آزادی مذهبی در جهان به اعدام یوسف مهراد و صدرالله فاضلی‌زارع در ایران اشاره کرد و گفت که وضعیت آزادی مذهب و باور در ایران هر سال از قبل بدتر بوده و در جنبشی که از شهریور گذشته جریان دارد حکومت نه تنها آنها را سرکوب می‌کند، بلکه در روزهای گذشته دو اعدام با اتهام سب‌النبی اجرا شده است.

او با اشاره به پرونده مجید کاظمی، صالح میرهاشمی، و سعید یعقوبی، سه معترض محکوم به اعدام، گفت که این پرونده مشکلات جدی دارد و این افراد دارند قربانی پروژه‌های امنیتی و سیاسی می‌شوند.

مدیر کمپین حقوق بشر ایران با اشاره به واکنش‌های گسترده و اعتراض مردمی در مقابل زندان دستگرد اصفهان، در پی احتمال اجرای حکم آنها، گفت که مردم ایران باید از این قدرتشان استفاده کنند.

در بخش مربوط به ایران گزارش دفتر آزادی‌های مذهبی وزارت امور خارجه ایالات متحده که روز دوشنبه ۲۵ اردیبهشت منتشر شد، به موارد متعددی از نقض و سرکوب آزادی‌های مذهبی توسط جمهوری اسلامی ایران اشاره شده است.

در این گزارش به نقل از بهائیان و مدافعان حقوق آنها آمده است که سرکوب، خشونت، تبعیض، و انگ‌زنی اجتماعی حکومت علیه اعضای جامعه بهائی «ادامه دارد و شدت یافته است» و مرتکبان آن همچنان از مصونیت برخوردارند.

این گزارش همچنین به فشارهای وارده به نوکیشان مسیحی از سوی خانواده و جامعه، اظهارات و تبلیغات منفی روحانیون شیعه علیه دراویش، و اهانت‌هایی که دانشجویان سنی‌مذهب متحمل می‌شوند، اشاره کرده است.
 منبع: صدای آمریکا ،

https://www.iran-emrooz.net/index.php/news1/more/108033/

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر