۱۴۰۲ اردیبهشت ۱۹, سه‌شنبه

سازمان ملل خواستار توقف اعدام‌ها در ایران شد

درایران درچهارماه سال جاری حداقل ۲۰۹ نفر ولی در سال گذشته 580 نفر و دوهفته اخیر، دست‌کم ۲۶ شهروند بلوچ ظرف مدت ۹ روز در ۱۰ زندان کشور اعدام شدند

سه‌شنبه ۱۹ اردی‌بهشت مجازات اعدام را لغو و روند اجرای اعدام‌ها را متوقف کنند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، وی با بیان اینکه درسال جاری حداقل ۲۰۹ نفر درایران اعدام شده‌اند، گفت: این اشخاص عموما زندانیان جرایم مواد مخدر و اعضای اقلیت‌های این کشور بوده‌اند. البته شمار دقیق اعدام‌ها به دلیل عدم شفافیت دولت مشخص نیست و این تعداد احتمالاً بیشتر خواهد بود.

تورک با اشاره به اینکه ایران یکی از کشورهایی است که بیشترین مجازات اعدام را در جهان اعمال می‌کند وسال گذشته ۵۸۰ نفر دراین کشور اعدام شدند، افزود: این یک رکورد شنیع است، به ویژه با توجه به اجماع فزاینده در مورد لغو جهانی مجازات اعدام.

وبسایت حال‌وش که اخبار سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد امروز - سه‌شنبه ۱۹ اردی‌بهشت- درگزارشی نوشت در دوهفته اخیر، دست‌کم ۲۶ شهروند بلوچ ظرف مدت ۹ روز در ۱۰ زندان کشور اعدام شدند.

بنابر گزارش حال‌وش، از ۲۹ مرداد سال گذشته تا ۱۴ اردیبهشت امسال دست‌کم هویت ۱۳۰ شهروند بلوچ اعدام شده در زندان‌های مختلف کشور مشخص شده است.

علاوه بر شهروندان بلوچ، در روزهای گذشته اعدام دیگر شهروندان زندانی هم به جرایم مختلف شدت گرفته است. از جمله اعدام زندانی‌های دوتابعیتی چون حبیب اسیود، زندانی سیاسی ایرانی-سوئدی و رهبر پیشین جنبش النضال که ۱۶ اردیبهشت به اتهام «افساد فی‌الارض» اعدام شد.

یوسف مهرداد و صدرالله فاضلی زارع نیز به تازگی به اتهام «توهین به پیامبر ومقدسات دینی»، «ترویج خداناباوری» و «ارتداد فطری» اعدام شدند.

امروز هم‌چنین هرانا گزارش داده ۱۰ زندانی محکوم به اعدام در زندان رجایی شهر کرج سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت برای اجرای حکم به سلول‌های انفرادی این زندان منتقل شده‌اند.

هوویت این ۱۰ نفر مشخص نشده است واتهام‌های آن‌ها نامعلوم است. زندان رجایی‌شهر کرج محل نگهداری متهمان جرائمی از جمله قتل و سرقت مسلحانه محسوب می‌شود.

درواکنش به این موج فزاینده، گلرخ ایرایی، زهره سرو، نسرین جوادی، سپیده قلیان، بهاره هدایت و نرگس محمدی شش فعال سیاسی ومدنی محبوس در زندان اوین با انتشار بیانیه‌ای نوشتند که جمهوری‌اسلامی با اعدام مردم راه به جایی نخواهد برد و محکوم به فناست.

این زنان زندانی دراوین، اعدام‌ها را «اعمال خشونت عریان» حکومت برای نمایش قدرتی دانستند که پوشالی و سست بودنش بر مردم ایران وجهان عیان شده است‌ و درادامه اعدام، کشتار و «مردم‌کُشی» توسط «حکومت استبدادی» جمهوری اسلامی را محکوم کرده و خواهان توقف سریع آن شدند.

ایران امروز ، سه‌شنبه ۱۹ اردی‌بهشت 1402- 9.05.2023 

https://www.iran-emrooz.net/index.php/news1/more/107923/

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر