۱۴۰۲ خرداد ۱۳, شنبه

اعتراض عفو بین‌الملل به آمار بالای اعدام‌ها در ایران

 سازمان عفو بین الملل در بیانیه‌ای اعلام کرد که تعداد اعدام‌های مرتبط با مواد مخدر توسط جمهوری اسلامی طی سال جاری میلادی به نسبت سال قبل، سه برابر شده است.

به گزارش صدای آمریکا، این نهاد بین المللی با «شرم آور» دانستن آمار بالای اعدام‌ها، گزارش داد که از آغاز سال میلادی ۱۷۳ نفر به بهانه جرایم مواد مخدر در ایران اعدام شدند و اغلب این افراد از دادگاه عادلانه برخوردار نبودند.

به نوشته عفو بین الملل، اعدام به خاطر جرایم مواد مخدر دو سوم از کل اعدام‌هایی است که جمهوری اسلامی در پنج ماهه نخست سال ۲۰۲۳ اجرا کرده است.

در سالهای اخیر تلاش‌هایی از سوی سازمان ملل برای لغو مجازات اعدام در جرایم مربوط به مواد مخدر در ایران شده بود اما جمهوری اسلامی با وجود همراهی کلامی با این تلاش‌ها، همچنان بالاترین آمارهای مربوط به اعدام در این موارد را دارد.

یک روز پیشتر، سازمان حقوق بشر ایران با انتشار گزارشی اعدام‌‌ ۱۴۲ تن در ماه گذشته میلادی در ایران را «رکوردی بی‌سابقه» از سال ۲۰۱۵ میلادی تاکنون خواند. بنا بر گزارشی که این نهاد حقوق بشری روز پنجشنبه ۱۱ خرداد منتشر کرد، بیش از نیمی از اعدام‌شدگان با اتهامات مربوط به مواد مخدر به مرگ محکوم شده‌ بودند و ۲۱ درصد از افراد اعدام‌شده را شهروندان بلوچ تشکیل می‌دادند. در این گزارش آمده است در طول ۵ ماه گذشته نیز ۳۰۷ تن اعدام شده‌اند که در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته ۷۶ درصد افزایش داشته است.

هرچند مقامات جمهوری اسلامی این اعدام‌ها را به جرایم مواد مخدر و قتل و غارت نسبت می‌دهند اما جمهوری اسلامی متهمان سیاسی و معترض را نیز در شش ماه اخیر اعدام کرده است. دست‌کم هفت نفر از معترضان در این مدت اعدام شده‌اند که در پرونده برخی از آنها حتی قتلی هم وجود نداشته است.

به گزارش سازمان حقوق بشر ایران، جمهوری اسلامی ایران با اعدام دو نفر به اتهام ابراز عقیده در فضای مجازی (سب النبی) و رابطه جنسی (زنای محصنه) دامنه اتهامات منجر به صدور حکم اعدام را گسترش داده است.

به تازگی نیز شش وکیل دادگستری با ارسال نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، خواهان «کنترل یا محدود کردن» مجازات اعدام در ایران و سایر کشورها شدند.

این شش وکیل ایرانی جنبش اعتراضی «زن، زندگی، آزادی» را موجب تشدید اعدام‌ها در ایران خوانده و از آنتونیو گوترش خواسته‌اند کشورهای عضو سازمان ملل را به حذف یا دستکم محدود کردن صدور مجازات اعدام ترغیب کند.

محمد اولیایی‌فرد، از امضاکنندگان این نامه، پیشتر در گفتگو با بخش فارسی صدای آمریکا گفته بود جمهوری اسلامی از اعدام به عنوان ابزار سیاسی بهره می‌برد.% 02.06.2023

https://www.iran-emrooz.net/index.php/news1/more/108400/

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر