۱۴۰۲ خرداد ۲۵, پنجشنبه

ممانعت وزارت اطلاعات ازسفر حج مولوی عبدالحمید

 پایگاه‌ اطلاع‌رسانی دفتر امام جمعه اهل سنت زاهدان خبر داد که وزارت اطلاعات از سفر حج مولوی عبدالحمید جلوگیری کرده است.

براساس این گزارش، برخی از «مسئولان وزارت اطلاعات» با سفر حج عبدالحمید اسماعیل‌زهی «مخالفت» کرده‌اند واو به علت «ممانعت حاکمیت» امسال نمی‌تواند به عربستان سعودی برود.

حال‌وش، که اخبار سیستان وبلوچستان را گزارش می‌دهد هم گفت مولوی عبدالحمید طبق برنامه‌ریزی ونوبت قبلی قرار بود به‌عنوان زائر به حج برود اما «مسئولان وزارت اطلاعات ودستگاه‌های امنیتی ونظامی جمهوری اسلامی» مانع سفراوشده‌اند.

عبدالحمید اسماعیل‌زهی ازهشتم مهر وجمعه خونین زاهدان که ده‌ها شهروند با گلوله نیروهای حکومتی کشته و زخمی شدند تاکنون، مواضع انتقادی وصریحی را علیه جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای و سیاست‌هایش اتخاذ کرده است.

اسماعیل‌زهی در هشت ماه اخیر، بارها وبه صراحت سخنانی را مطرح کرد که بیان آن‌ها از تریبون نماز جمعه درچهار دهه اخیر کم‌سابقه بوده است.

او درحالی با نام بردن ازافراد ناباور به خدا وبی‌دین وبهائیان، خواستار به رسمیت شناختن حقوق شهروندی آن‌ها درایران شد که مقام‌های دینی وحکومتی پیروان بهائیت را «مرتد وکافر» می‌دانند؛ اسماعیل‌زهی همچنین برخلاف مواضع رسمی جمهوری اسلامی، ازاسرائیل به‌عنوان یک «کشور» یاد کرد وگفت باید بین فلسطین واسرائیل صلح پایدار وعادلانه رقم بخورد.

این اظهارات با واکنش‌های ستیزه‌جویانه و تهدیدآمیز مقام‌ها و چهره‌ها و رسانه‌های حکومتی مواجه شد؛ از جمله روزنامه کیهان که دیدگاه‌های علی خامنه‌ای را بازتاب می‌دهد، دامنه حمله به امام جمعه اهل سنت زاهدان را فراتر برد و او را به اسرائیل منتسب کرد وحامی «اغتشاشگران وعناصر بدنام اجاره‌ای سیا وموساد وام‌آی‌۶» درجریان خیزش انقلابی ایرانیان خواند.

روزنامه ایران (روزنامه دولت جمهوری اسلامی)، دریادداشتی با عنوان «سرمایه‌گذاری ارگان رسانه‌ای CIA روی عبدالحمید»، امام جمعه اهل سنت زاهدان را به تلاش برای در دست گرفتن «رهبری آشوب‌ها» در جریان اعتراضات مردم ایران متهم کرد وگفت او با سخنانی «تفرقه‌انگیز» به نقش «مخرب خود علیه امنیت و وحدت ملی» ادامه می‌دهد.

پیش از آن هم محمدجواد لاریجانی، ازچهره‌های سیاسی تندرو، مسجد مکی زاهدان را به مسجد «ضرار» تشبیه کرد وتلویحا خواستار تخریب این «محل توطئه که ازآن حرف‌های متعفن بیرون می‌آید» شده بود.

عبدالحمید اسماعیل‌زهی بارها با حمایت ازخیزش انقلابی مردم، علی خامنه‌ای را مسوول کشتار مردم زاهدان دانسته و خواستار لغو احکام اعدام و محاربه برای معترضان شده است.

خطبه‌های انتقادی او درنماز جمعه‌های زاهدان پس ازهشتم مهر، بخشی ازتظاهرات و راهپیمایی‌های هفتگی وثابت مردم زاهدان است که پس از نماز برگزار می‌شود وبه جمعه‌های اعتراضی این شهر شهره شده است.

حمله مقامات، چهره‌ها ورسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی به عبدالحمید اسماعیل‌زهی نیز ازهمان زمان کلید خورد.

ایران اینترنشنال

https://www.iran-emrooz.net/index.php/news2/more/108597/

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر