۱۴۰۲ آذر ۴, شنبه

بمناسبت روز جهانی خشونت علیه زنان درسراسر جهان راهپیمایی شد

 راهپیمایی ده‌ها هزار نفر درسراسر جهان به مناسبت روز جهانی خشونت علیه زنان

فردا ، ۰۴/آذر/۱۴۰۲- 25نوامبر 2023 : همزمان با روز جهانی خشونت علیه زنان، ده‌ها هزار نفر درسراسر جهان در حمایت از حقوق زنان دست به راهپیمایی زدند.

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا نیز روز شنبه، چهارم آذرماه، همزمان با این روز با انتشار بیانیه‌ای گفت بلای خشونتِ مبتنی بر جنسیت همچنان درد و بی‌عدالتی را بر بسیاری تحمیل می‌کند.

او در ادامه با اشاره به تبعیض‌های گسترده، خشونت‌ها و تجاوز جنسی به زنان، خصوصا در مناطق جنگ‌زده گفت هر زمان و هر جا که زنان و دختران در معرض تهدید باشند، صلح و ثبات نیز در خطر است.

در گواتمالا معترضان با برگزاری مراسمی درعصر روز جمعه، با تصویر کردن رقم ۴۳۸ با شمع‌هایی که روی زمین چیده بودند، یاد این تعداد از زن را که از ابتدای سال جاری در این کشور آمریکای مرکزی به قتل رسیده‌اند زنده کردند

در شیلی، معترضان با حمل پلاکاردهایی از تصاویر زنان قربانی خشونت، در خیابان‌های سانتیاگو دست به تظاهرات زدند.

همزمان، در فضای خبر شوکه‌کننده قتل یک دختر دانشجوی ۲۲ ساله توسط دوست‌پسرش در ایتالیا که اخیرا منتشر شد، حدود ۵۰ هزار نفر در شهر رُم دست به تظاهرات زدند.

به گفته وزارت کشور ایتالیا، از ابتدای سال جاری ۱۰۲ مورد قتل زنان در کشور ثبت شده که ۸۲ مورد از آنها توسط اعضای خانواده یا شرکای زندگی فعلی و سابق این زنان انجام شده است.

در ترکیه، حدود ۵۰۰ زن در استانبول تجمع کردند و در احاطه پلیس ضدشورش، پلاکاردهایی با مضامین "ما ساکت نخواهیم ماند" و "زنان متحد هستند و علیه خشونت مردانه می‌جنگند" به نمایش گذاشتند. معترضان در آنکارا نیز به خیابان‌ها آمدند.

در فرانسه هزاران نفر در حالی که بسیاری از آنها لباس صورتی، نماد زنان و برابری جنسیتی، پوشیده بودند در خیابان‌های پاریس و دیگر شهرهای کشور تظاهرات کرده و شعار «هر شش دقیقه یک تجاوز در فرانسه» و «دخترانتان را محافظت کنید و به پسرانتان آموزش دهید» سر دادند.

در این کشور نیز طی سال جاری قتل ۱۲۱ زن به خاطر مسائل جنسیتی ثبت شده که سه مورد بیشتر از پارسال است.

در آستانه روز جهانی خشونت علیه زنان، سازمان ملل با انتشار آماری از قتل عمد دست‌کم ۸۹ هزار زن در جهان طی سال گذشته خبر داده و گفته بود بیش از نیمی از آنها به دست اعضای خانواده یا شریک زندگی خود به قتل رسیده‌اند.

نکته مهم در گزارش سازمان ملل این است که شمار زنان به قتل رسیده در سال گذشته، بالاترین رقم طی دو دهه پیش بوده است. بیشترین زنان قربانی از کشورهای آسیایی و آفریقایی هستند.

منابع:‌ خبرگزاری فرانسه، رادیوفردا/ د. خ./ ف. دو.

https://www.radiofarda.com/a/32699720.html

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر