۱۴۰۲ آذر ۸, چهارشنبه

دفتر حقوق بشر سازمان ملل اعدام‌های تازه درایران را محکوم کرد

فردا، ۸ آذر ۱۴۰۲ :  دفتر حقوق بشر سازمان ملل روز سه‌شنبه هفتم آذرماه دربیانیه‌ای با محکوم کردن اعدام میلاد زهره‌وند، «هشتمین معترض اعدام شده»، و اعدام حمیدرضا آذری، کودک-مجرم ۱۷ ساله، از جمهوری اسلامی خواست فورا اعمال مجازات اعدام را متوقف کند.

این نهاد بین‌المللی به شدت از دو اعدام‌ اخیر درایران انتقاد کرده است.

لیز تروسل، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل، در بیانیه خود به اعدام حمیدرضا آذری، ۱۷ ساله متهم به قتل، اشاره کرده و گفته است، این نخستین اعدام یک کودک بزهکار در ایران طی سال جاری است که خبرش منتشر شده است.

این سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل از جمهوری اسلامی خواسته است که به تعهدات خود در چارچوب قوانین بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و کنوانسیون حقوق کودک برای ممنوعیت احکام اعدام و اجرای آن برای جرائم ارتکابی توسط افراد زیر ۱۸ سال پایبند باشد.

لیز تروسل در ادامه گفته است: «ما همچنین از اعدام میلاد زهره‌وند ۲۲ ساله در همان روز - هشتمین فردی که در اتباط اعتراضات سال ۲۰۲۲ اعدام شد، ناراحت هستیم

او تصریح کرد: «اطلاعات موجود حاکی ازآن است که محاکمه وی فاقد ابتدایی‌ترین زمینه‌ها برای رسیدگی عادلانه طبق قوانین بین المللی حقوق بشر بود. همچنین گزارش‌های نگران کننده‌ای وجود دارد که والدین زهره‌وند درپی اعدام وی دستگیر شده‌اند

سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل تاکید کرد :«ما اعدام ها را محکوم می‌کنیم

او از جمهوری اسلامی خواسته است استفاده از مجازات اعدام را در این کشور متوقف کند.

میلاد زهره‌وند که از بازداشت‌شدگان مراسم چهلم مهسا امینی در ملایر بود، سحرگاه پنجشنبه دوم آذر به طور مخفیانه و بدون اطلاع خانواده‌اش در زندان مرکزی همدان اعدام شد.

اعدام میلاد زهره‌وند تنها چند روز پس از آن انجام شد که رسانه‌های دولتی ایران روز ۲۲ آبان بدون ذکر نام او، خبر دادند که «دیوان عالی کشور حکم اعدام یک نفر» را در ارتباط با پرونده «مرگ یک نیروی سپاه پاسداران» در جریان اعتراضات را تایید کرده است.
عفو بین‌الملل با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران «به شکل سیستماتیک»، افراد را پس از «محاکمه‌های به شدت ناعادلانه» اعدام می‌کند، افزود که مقام‌های حکومت ایران «از مجازات اعدام به عنوان ابزاری برای سرکوب» استفاده می‌کنند.

این بیانیه می‌افزاید که میلاد زهره‌وند در جریان بازداشت تا اجرای حکم اعدام از «دسترسی به وکیل» محروم بوده است.
عفو بین‌الملل نیز از میلاد زهره‌وند به عنوان «هشتمین» فردی نام برد که «به طور خودسرانه» در ارتباط با اعتراضات زن، زندگی، آزادی» اعدام شده است.
نزدیکان میلاد زهره‌وند، روز دوم آذر ماه به رادیو فردا گفتند که «روز پنج‌شنبه به خانواده میلاد خبر اعدام او را دادند» در حالی که «خانواده‌اش هیچ اطلاعی از اعدام نداشتند و به آن‌ها برای ملاقات آخر هم هیچ اطلاعی نداده بودند
قوه قضاییه جمهوری اسلامی پیش از اعدام «میلاد زهره‌وند»، هفت تن از دیگر بازداشت‌شدگان اعتراضات شامل محسن شکاری، مجیدرضا رهنورد، محمدمهدی کرمی، محمد حسینی، صالح میرهاشمی، مجید کاظمی و سعید یعقوبی را نیز اعدام کرده بود.

https://www.radiofarda.com/a/un-deplores-iran-executions/32704117.html

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر