۱۳۹۲ فروردین ۱۱, یکشنبه

اقدام جدید دولت برعلیه ترکمنهای ترکمنصحرا:‏






تبعیض در تقسیمات اداری نسبت به ترکمنهای ساکن جرگلان
   
   بالاخره پس ازسالها انتظار خبر ارتقاء بخش راز و جرگلان به شهرستان رسما اعلام شد. خبری که ظاهرا میبایست باعث شادمانی مردم ستم کشیده جرگلان میشد.لیکن تفکر مذهب سالارانهء حاکم بردولت با اِعمال تبعیضی آشکار یکبار دیگر ثابت کرد که در ایران معیار رعایت حقوق شهروندی، شیعه بودن یانبودن شهروندان است.

  جرگلان و بخش وسیعی ازاستان خراسان شمالی که همواره جزو ترکمنصحرا بوده وبا تقسیم ناعادلانه کشوری وتقسیم ترکمنصحرا بین دو استان خراسان ومازندران در زمان سلطنت پهلوی، باقصد ایجاد زمینهء اضمحلال مادی ومعنوی ترکمنها وشکستن قدرت مقاومت ایشان در برابر آسیمیلاسیون  تفکیک گشته وبه صورت بخش محروم وعقب نگه داشته شده پیوسته مورد ظلم و ستم بوده است. مردم مظلوم این بخش از ترکمنصحرایکبار دیگر نیز طعم تلخ تبعیض و ستم ملی را میچشد.

  جمعیت بخش راز و جرگلان که بنابر سرشماری مرکز آمار ایران درسال 1385 برابر با 56519  نفر بوده است که از این تعداد 5227 نفر ساکن شهر فارس نشین راز و51292 نفر ساکن بخش ترکمن نشین جرگلان میباشند.  متاسفانه دولت بدون در نظر گرفتن بدیهی ترین حقوق شهروندی اکثریت ساکنین این منطقه باردیگر (همانگونه که در تقسیم بندی غرب ترکمنصحرا با پایمال نمودن حق گنبد وجایگزین کردن گرگان بعنوان مرکز استان گلستان بجای گنبد بعلت اینکه اکثریت ساکنان آنرا ترکمنها تشکیل میدهند، نشان داده بود) با  تبعیض علنی و آشکار شهر راز را بجای جرگلان مرکز شهرستان اعلام کرد.
 
ظلم و ستم ملی زمانی بیشتر آشکار میشود که میبینیم در برابر فقر و محرومیت منطقه ترکمن نشین جرگلان دولت و استانداری  چگونه در سال های اخیر توجه فوق العاده زیادی به شهر راز کرده است . ادارات و سازمان‌هایی مانند هنگ مرزی نیروی انتظامی، کلینیک درمانی و سه پزشک ، داروخانه ، دانشگاه پیام نور، آتش نشانی، بانک های کشاورزی، صادرات و ملی، آموزش و پرورش منطقه بیمه‌های ایران و معلم،  نمایندگی‌های خود را در این شهر بنا کرده‌اند. که این امر موجب شده است تعداد کارمندان (وبه تبع آن مهاجرت به)  راز افزایش یابد.
متاسفانه شهروندان ترکمن فقط هنگام خدمت سربازی ودفاع از کشور و پرداخت مالیات ایرانی به حساب میایند. اما از توزیع عاذلانهء امکانات ملی به دلیل سیاست  های تبعیض آمیز مذهبی واتنیکی دولت محرم هستند. شهروندانی که با معیارهای جمهوری اسلامی حتی درجه دوهم به حساب نمیایند.

ترکمنهای جرگلان با یاس و ناامیدی قبل از اعلام شهرستان شدن منطقه به مرکزیت راز طوماری را تهیه و به رهبر جمهوری اسلامی  فرستادند. شمارى از شوراهاى اسلامى روستایى، دهیاریها وحوزه هاى علمیه بخش "راز و جرگلان " بجنورد در مخالفت با مرکزیت شهر "راز" درصورت ارتقاى این بخش به شهرستان، براى رهبرى طومار نوشتند. آنان در این طومار که در شش بند تنظیم شده و به امضاى۴۰ شوراى اسلامى، ۱۹ دهیارى،۹ حوزه ى علمیه و برخى معتمدان محلى رسیده ، خواستار رسیدگى به خواسته هایشان توسط رهبرى شدند.
 
  آنها درمقدمه این طومار نوشته اند : مردم محروم این بخش سالهاست که پیگیر ارتقاى دهستانهاى"غلامان " و "جرگلان " در تابعیت شهرستان بجنورد هستند، اما متاسفانه مسوولان به این خواسته مردم پاسخ مطلوب نداده و این امر موجب یاس اهالى شده است .
آنان همچنین تصریح کرده اند : اکنون مسوولان بدون توجه به نظر اکثریت 50 هزار نفرى دهستانهاى غلامان و جرگلان ، تنها به نظر پنج هزار نفر جمعیت ساکن در دهستان "راز" توجه دارند. امضاکنندگان این طومار نوشته اند : اهالى بخش راز وجرگلان ، سالهاست مرکزیت شهرى را تحمل مى کنند که به دلیل موقعیت نامطلوب جغرافیایى، فاقد
امکانات ارتباط زمینى و فرهنگى است . آنان تاکید کرده اند : به همین دلیل، اهالى دهستانهاى غلامان وجرگلان ، تمام امور فرهنگى، اقتصادى واجتماعى خود را با شهر بجنورد انجام مى دهند.

اهالى با اشاره به ثابت ماندن جمعیت پنج هزار نفرى مرکز بخش راز وجرگلان به دلیل فقدان امکان توسعه شهر راز، هشدار داده اند : چنانچه مسوولان، این شهررا درارتقاى بخش ، مرکز شهرستان قرار دهند، منطقه دچار زیان جبران ناپذیرىخواهد شد. آنها خاطرنشان ساخته اند : در عصر ارتباطات و دانایى، چنین برنامه ناقصى اگر عملى شود، موجب حیف و میل بودجه و بیت المال خواهد شد.  اما این درخواست عاجزانه و به حق ترکمنها هم نتیجه نداد و یکبار دیگر اثبات شد که در ایران ستم ملی و مذهبی به طور آشکار برعلیه ترکمنها وجود دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر