۱۳۹۲ اردیبهشت ۱, یکشنبه

بر اساس رأی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد

ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در ایران تمدید شد



جمعه ۲ فروردين ۱۳۹۲ - ۲۲ مارس ۲۰۱۳

ahmadshahid.jpg
شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، دوم فروردین ماه 1392 برابر با بیست و دوم مارس 2013، ماموریت احمد شهید، گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران را به مدت یک سال دیگر تمدید کرد.
از میان اعضای شورای حقوق بشر، 26 کشور- آرژانتین، اتریش، بوتسوانا، برزیل، شیلی، کستاریکا، جمهوری چک، استونی، گابن، آلمان، گواتمالا، ایرلند، ایتالیا، ژاپن، لیبی، مالدیو، مونتونگرو، پرو، لهستان، جمهوری کره، جمهوری مولدوا، رمانی، سیرالئون، اسپانیا، سویس، امریکا- به تمدید ماموریت گزارشگر ویژه رای مثبت، 17 کشور- آنگولا، بنین، بورکینافاسو، کنگو، ساحل عاج، اکوادور، اتیوپی، هند، اندونزی، کنیا، کویت، مالزی، موریتانی، فیلیپین، تایلند، اوگاندا، امارات متحده عربی- رای ممتنع و تنها دو کشور- پاکستان و ونزوئلا- رای منفی دادند. آرای سال گذشته به ترتیب 22 رای مثبت، 20 رای ممتنع و 5 رای منفی بود.
از همین رو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران در بیانیه مشترکی اعلام کرد: "حکومت جمهوری اسلامی ایران حتا نسبت به سال گذشته در انزوای شدیدتری قرار گرفته است. اتفاق نظر رو به رشد در رفتار لیبی بازتاب یافته که رای ممتنع سال پیش خود را امسال به رای حمایت از قطعنامه تغییر داد. با وجود این، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران تاسف خود را از تداوم تعداد زیاد آرای ممتنع در میان کشورهای آفریقایی و آسیایی ابراز می کنند. متاسفانه این کشورها با اصل قطعنامه های مشخص در باره کشورها مخالفت می کنند و از اقدامات مهم شورای حقوق بشر در باره کشورهایی مثل ایران که مرتکب نقض فاحش حقوق بشر می شوند کنار می مانند. در این زمینه، موضع بوتسوانا و گابن در میان کشورهای آفریقایی و ژاپن، مالدیو و کره جنوبی در میان کشورهای آسیایی که به قطعنامه رای مثبت دادند برجسته است."
همچنین به گزارش جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران، عبدالکریم لاهیجی، نایب رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و رییس جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران، در این خصوص گفت: «سیاست جمهوری اسلامی ایران در ایجاد وحشت و برقراری خفقان، نفی آزادی بیان، گردهمایی و تشکل، گسترش مجازات اعدام، افزایش زندانیان عقیدتی و سیاسی، سرکوب اقلیت های دینی و قومی، مدافعان حقوق بشر، فعالان حقوق زن و کارگری، تبلور می یابد. پیام قاطع جهانیان امروز این است: تداوم و تشدید سیاست نقض فاحش حقوق بشر باید پایان یابد.»
قطعنامه روز دوم فروردین ماه 1392 از گزارش و توصیه های گزارشگر ویژه استقبال کرده و از محتوای آن گزارش و خودداری جمهوری اسلامی ایران از دادن اجازه ورود به گزارشگر به شدت ابراز نگرانی کرده است.
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران با استقبال از تصویب قطعنامه و تمدید ماموریت گزارشگر ویژه آقای احمد شهید یادآوری می کنند که رای قاطع شورا حقوق بشر نشان می دهد که جامعه بین المللی حاضر نیست نقض رو به فزونی حقوق بشر، و سرکوب مردم ایران را تحمل کند. جمهوری اسلامی ایران باید به توصیه های گزارشگر ویژه عمل کند، و به او اجازه دهد با سفر به ایران و تحقیق مستقل به ماموریت خود عمل کند.
بی بی سی نیز در گزارشی نوشت: "محمدرضا سجادی، نماینده ایران در مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو، با محکوم کردن قطعنامه امروز، شورای حقوق بشر سازمان ملل را به انحراف از عملکرد غیرسیاسی و بی‌طرفانه متهم کرد و گفت: "استمرار این روند لطمه‌ای شدید به اعتبار و جایگاه سازوکارهای حقوق بشری سازمان ملل و به ویژه شورای حقوق بشرمی‌زند."
در پی تمدید ماموریت احمد شهید، حسن نایب هاشم، فعال حقوق بشر که در جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل حضور داشت، به بی‌بی‌سی فارسی گفت: "هیچ کس مقبولیت احمد شهید را نداشته و نخواهد داشت."
احمد شهید وزیر امور خارجه سابق مالدیو است که از خرداد ١٣٩٠ به عنوان گزارشگر ویژه امور حقوق بشری ایران در سازمان ملل انتخاب شده است. آقای شهید قصد داشته برای تهیه گزارش خود به ایران سفر کند، اما مقام‌های ایرانی تاکنون این اجازه را به او نداده‌اند.
محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران، هفته گذشته با انتقاد از آقای شهید گفته بود او بی‌طرف نیست و وارد جنگ تبلیغاتی علیه ایران شده است. او گفته بود: "یکی از منابع اصلی جمع آوری اطلاعات گزارشگر ویژه، گروه‌های بدنام تروریستی بوده‌اند."
ایران می‌گوید کشورهای غربی درباره هواداری خود از حقوق بشر صادق نیستند، در این مساله معیارهای دوگانه دارند و طرح آن علیه جمهوری اسلامی استفاده‌ای سیاسی از این مساله است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر