۱۳۹۳ آبان ۱۰, شنبه

دوگزارش ازبررسی کارنامه حقوق بشر ج.اسلامی ایران ازطرف جهانیان

بررسی دوره ای کارنامه حقوق بشر ایران درمقر شهر ژنو سازمان ملل متحد
منبع : بی بی سی  فارسی  
روز 31 اکتوبر 2014برابر با 9م.آبان 1393 هیأت نمایندگی ۱۰۸ کشور جهان درمقر بخش حقوق بشر سازمان ملل متحد در شهر ژنو سوییس وضعیت حقوق بشر ایران را بررسی کردند. این جلسه بخشی از بررسی دوره ای حقوق بشر جهان است که سازمان ملل برگزار می کند. امروز محمد جواد لاریجانی رییس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه سرپرست تیم ایران بود. او وهیات همراهش به برخی از مواردی که سازمان ملل نقض حقوق بشر خوانده، پاسخ داد.
نگین شیرآقایی خبرنگار اعزامی بی بی سی فارسی به ژنو گزارش می دهد.
ویدیوهای سایت فارسی بی بی سی را همچنین می توانید درکانال یوتیوب ما تماشا کنید

https://www.youtube.com/watch?v=b-2IpoEfpgo&list=UUHZk9MrT3DGWmVqdsj5y0EA
-----------------------------------    
شورای حقوق بشر سازمان ملل پرونده ایران را بررسی کرد
لاریجانی از وضعیت حقوق بشر ایران دفاع کرده و تحریم‌های خارجی را ناقض حقوق ایرانیان دانسته است
شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد جلسه‌ای را برای بررسی ادواری وضعیت حقوق بشر در ایران برگزار کرده است.
در این جلسه که روز جمعه، ٩ مهر (٣١ اکتبر) برگزار شد، محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه جمهوری اسلامی، به تشریح شرایط حقوق بشر در ایران پرداخت و از اقدامات جمهوری اسلامی در حفاظت از حقوق بشر دفاع کرد.
جلسه روز جمعه چند روز پس از انتشار گزارش احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل برای ایران برگزار شده است. آقای شهید در گزارش خود، در عین قدردانی از همکاری بیشتر مقامات جمهوری اسلامی با شورای حقوق بشر سازمان ملل، گفت که شرایط حقوق بشر در ایران بهبود نیافته و وضعیت ایران با ضوابط جهانی حفظ حقوق بشر فاصله بسیار دارد.
در جلسه روز جمعه، آقای لاریجانی بخشی از سخنان خود را به دفاع از حکم اعدام ریحانه جباری اختصاص داد که اخیرا به اجرا در آمد. وی گفت که مقامات قضایی موفق نشدند رضایت خانواده فرد مقتول را به دست آورند و در نتیجه چاره‌ای جز اجرای حکم باقی نماند.
اعدام ریحانه جباری انتقاداتی را در پی داشت و منتقدان در مورد ماهیت اتهام وارده و انطباق نحوه رسیدگی به پرونده و صدور حکم با موازین قابل قبول قضایی ابراز تردید کرده‌اند.
روند دادرسی در ایران
روند دادرسی ما شفاف است و کسانی که ایران را به خاطر کارهایی که انجام نداده است، محکوم می‌کنند ورسانه‌هایشان به ایران حمله می‌کنند، مسئول آسیب رساندن به وضعیت حقوق بشر در دنیا هستند
محمد جواد لاریجانی
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه این انتقادات را رد کرد و گفت که قانون اساسی جمهوری اسلامی رعایت موازین قضایی را تضمین کرده است و این موازین در محاکمات رعایت می‌شود. آقای لاریجانی همچنین بر استقلال قوه قضاییه جمهوری اسلامی از دولت تاکید کرد.
جواد لاریجانی دربخش دیگری از سخنان خود، اظهار داشت که در جمهوری اسلامی هیچگونه تبعیضی براساس نژاد، رنگ، جنسیت و مذهب وجود ندارد و تمامی گروه‌ها از آزادی عمل برخودارند. در مقابل، وی وضع تحریم‌های سازمان ملل علیه برنامه اتمی جمهوری اسلامی را اقدامی ظالمانه علیه شهروندان ایران دانست و گفت که این تحریم‌ها مانع برخورداری مردم ایران از حقوق اقتصادی و اجتماعی خود شده است.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران در حاشیه اجلاس در پاسخ به نگین شیرآقایی، خبرنگار اعزامی بی‌بی‌سی فارسی به ژنو، انتقاد از کثرت مجازات های اعدام، از جمله اعدام قاچاقچیان مواد مخدر در ایران را رد کرد. وی گفت: "ایران در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر" است و اضافه کرد: "ما این کار را به خاطر امنیت کشورهای دیگر انجام می دهیم، ولی به جای این که از ما قدردانی شود، تنبیه می شویم."
آقای لاریجانی انتقاد از نحوه دادرسی در ایران را نیز رد کرد و گفت: "روند دادرسی ما شفاف است و کسانی که ایران را به خاطر کارهایی که انجام نداده است، محکوم می‌کنند و رسانه‌هایشان به ایران حمله می‌کنند، مسئول آسیب رساندن به وضعیت حقوق بشر در دنیا هستند."
انتقاد و دفاع از ایران
برنامه رسیدگی ادواری بخشی از وظایف شورای حقوق بشر سازمان ملل است که درمورد هریک از کشورهای عضو سازمان هر چهار سال یکبار انجام می‌شود. برگزاری این جلسات فرصتی را در اختیار کشورهای عضو قرار می‌دهد تا فعالیت خود در راستای بهبود شرایط حقوق بشر تشریح کنند.
در جلسه رسیدگی به وضعیت ایران، نماینده سوریه از اقدامات جمهوری اسلامی برای ارتقای رسیدگی قضایی در این کشور ستایش کرد و از جمهوری اسلامی خواست تا "به تلاش‌های خود برای افشای عواقب منفی تروریسم و اقدامات ظالمانه یکسویه" ادامه دهد.
نحوه محاکمه و اعدام ریحانه جباری در جلسه روز جمعه مطرح شد
درهمین جلسه، نمایندگان برخی از کشورهای جهان در سخنانی از نقض فاحش حقوق بشر در جمهوری اسلامی انتقاد کردند و از حکومت این کشور خواستند به تعهدات خود در چارچوب معاهدات بین‌المللی راجع به حقوق بشر عمل کند.
نماینده آمریکا در این جلسه گفت که گزارش‌های متعددی از ادامه ارعاب و آزار اقلیت‌های دینی در ایران منتشر می‌شود، روزنامه نگاران بازداشت و زندانی می‌شوند یا از ادامه کار آنان جلوگیری به عمل می‌آید.
وی همچنین خواستار آزادی جیسون رضاییان، خبرنگار روزنامه واشنگتن پست شد که از ماه ژوئیه در ایران در بازداشت بوده است تا، به گفته او، مشخص شود که آیا حکومت ایران به تعهد خود نسبت به آزادی بیان پایبند است یا نه.
نماینده بریتانیا در مورد "افزایش شدید شمار اعدام‌ها در ایران طی سال گذشته" ابراز نگرانی شدید کرد. وی گفت که جامعه جهانی با نگرانی بسیار شاهد آن است که در ایران، تبعیض گسترده علیه اقلیت‌های دینی، به خصوص بهائیان و مسیحیان، و ارعاب، بازجویی و بازداشت روزنامه‌نگاران و فعالان مدافع حقوق بشر ادامه دارد.
نماینده کانادا نیز در سخنانی ضمن انتقاد از وضعیت حقوق بشر در ایران، به پرونده ریحانه جباری اشاره کرد و از اینکه در جمهوری اسلامی حکومت قانون و رویه قضایی مراعات نمی‌شود ابراز تاسف کرد.
استرالیا و فرانسه از دیگر کشورهایی بودند که در جلسه روز جمعه به انتقاد از شرایط حقوق بشر در جمهوری اسلامی پرداختند و خواستار بهبود وضعیت حقوق بشر شهروندان ایران شدند.%
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر