۱۳۹۳ اسفند ۲۷, چهارشنبه

احمد شهید: وضعیت حقوق بشر ایران در زمان روحانی بدتر شده است

احمد شهید گزارشگر ویژه شورای حقوق
بشر سازمان ملل متحد در امور ایران
لندن بی بی سی: گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران گفته است که وضعیت حقوق بشر در این کشور در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی بدتر از گذشته شده است.
****
حمد شهید ابراز امیدواری کرده است که امضای توافق هسته‌ای با ایران به بهتر شدن وضعیت حقوق بشر کمک کند.
به گفته آقای شهید، به طور کلی وضعیت حقوق بشر ایران در زمینه احزاب، تشکل‌های مدنی، جامعه حقوقی و مدافعان حقوق بشر "بدتر" شده است.
گزارشگر ویژه سازمان ملل، امروز در یک مصاحبه مطبوعاتی گفته است که در دو ماه نخست سال میلادی جاری بیش از ۲۰۰ نفر در ایران اعدام شده‌اند؛ علاوه بر ۷۵۳ مورد اعدامی که در سال ۲۰۱۴ گزارش شده است.
نصف موارد اعدام مربوط به پرونده‌های مواد مخدر است.
آقای شهید در جمع خبرنگاران در ژنو سوئیس صحبت کرده است؛ هم‌زمان در سوئیس و در شهر لوزان، مقام های ایرانی و قدرت‌های بزرگ جهان مشغول مذاکره درباره پرونده هسته‌ای ایران هستند.
مسئول نظارت بر مسائل حقوق بشر ایران در سازمان ملل گفته است: "جامعه ایران نگرانی زیادی دارد که پرونده هسته‌ای سایه‌ای بر سر مسائل حقوق بشر در ایران بیاندازد."
با این حال آقای شهید درباره نگاه خودش به توافق هسته‌ای احتمالی می‌گوید "اگر در زمینه مسائل امنیتی و همکاری ایران با جامعه جهانی اوضاع بهتر شود، ظرفیت آن به وجود می‌آید که در سایر زمینه‌ها هم مشارکت ایران بیشتر شود."
سازمان عفو بین‌الملل هم چند روز پیش گزارش کرده بود که وضعیت حقوق بشر در ایران از زمان روی کار آمدن حسن روحانی بدتر شده است.
احمد شهید، وزیر خارجه پیشین مالدیو از زمانی که به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل انتخاب شده، حق سفر به ایران را نداشته است.
او در گزارش سالانه خود که هفته پیش منتشر شد، از ایران خواست قوانین ناقض آزادی بیان و مطبوعات را لغو کند، ۳۰ روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس ایرانی را آزاد کند و به سانسور سایت‌های اینترنتی و پارازیت‌اندازی بر روی ماهواره‌ها پایان دهد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر