۱۳۹۵ شهریور ۸, دوشنبه

امید کوکبی به طور «مشروط» از زندان آزاد شد

رادیو فردا  29اوت2016 -۰۸.شهریور.۱۳۹۵ : سعید خلیلی، دوشنبه هشتم شهریور به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته که «با نظر موافق رئیس قوه قضائیه و با رای شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، باقی‌مانده محکومیت حبس امید کوکبی مشمول آزادی مشروط قرار گرفته است وبا این وصف دیگر ایشان به زندان بازنخواهد گشت».
وکیل این دانشجوی دکترای فیزیک اتمی با گرایش لیزر در دانشگاه آستین تگزاس در عین حال گفته که موکلش از سه ماه پیش که از بیمارستان مرخص شد، در مرخصی درمانی به سر می‌برد.
امید کوکبی که اکنون ۳۴ سال دارد، سال ۱۳۸۹ برای دیدار با خانواده‌اش از آمریکا به ایران آمد اما در بهمن ماه آن سال و هنگام خروج از ایران، در فرودگاه بازداشت شد.
آقای کوکبی در نامه‌ای که پس از مدتی از درون زندان منتشر کرد، گفت که به علت مخالفت با درخواست نهادهای امنیتی برای همکاری در برنامه هسته‌ای ایران بازداشت و زندانی شده است.
امید کوکبی پس از چند ماه به اتهام «ارتباط با دولت متخاصم» و «کسب مال نامشروع» به ۱۰ سال زندان محکوم شد.
این دانشجوی دکترای فیزیک در حالیکه زندانی بود به سرطان کلیه مبتلا شد و با انتقال به بیمارستان، یکی از کلیه‌هایش را از بدنش خارج کردند.
در مدتی که امید کوکبی زندانی بود، فعالان حقوق بشر در داخل ایران و نهادها و شخصیت‌های بین‌المللی در سراسر جهان، تلاش‌های گسترده‌ای برای آزادی او انجام دادند.
از جمله ۱۸ برنده جایزه نوبل فیزیک در نامه‌ای به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از او خواستند تا دستور آزادی این دانشجوی نخبه را صادر کند.%

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر