۱۳۹۶ بهمن ۱۶, دوشنبه

ابراز نگرانی عفو بین‌الملل از احتمال «بدرفتاری» با فعالان مدنی بازداشت‌شده درایران

 عفو بین‌الملل نسبت به بازداشت گروهی و هماهنگ‌شده دست‌کم شش فعال مدنی در ایران اعتراض کرد و نسبت به امکان «بدرفتاری» با آنها دربازداشتگاه هشدار داد. یکی از این بازداشت‌شدگان دست به اعتصاب غذا زده است و یک تن دیگر آزاد شده.
به گزارش زمانه، مگدلانا مغرابی، مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد که «این مدافعان حقوق بشر باید فوراً و بی‌قیدوشرط آزاد شوند. آنها هیچ جرمی مرتکب نشده‌اند و تنها به خاطر کارهای حقوق‌بشری‌شان بازداشت شده اند. ما عمیقاً نگرانیم که این افراد در معرض شکنجه یا دیگر بدرفتاری‌ها باشند.»
 فعالان حقوق بشر ایران پیش از این گزارش داده‌اند که مأموران امنیتی این کشور پنج‌شنبه
۱۲ بهمن شش فعال مدنی، شیما بابایی و همسرش داریوش زند، سعید اقبالی، لیلا فرجی، محمود معصومی و بهنام موسیوند را به دلایل نامعلوم در عملیاتی هماهنگ‌شده بازداشت کردند.
  به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، محمود معصومی که همراه لیلا فرجی در منزل شخصی‌اش دستگیر و به زندان اوین منتقل شده بود، در اعتراض به بازداشت خود از جمعه
۱۳ بهمن ۱۳۹۶ دست به اعتصاب غذا زده است. بنابر این گزارش، لیلا فرجی چندین ساعت پس از بازداشت آزاد شد.
 فعالان حقوق بشر برای اعتراض به بازداشت فعالان مدنی کارزار اینترنتی به راه انداخته اند و یکشنبه «طوفان توئیتری» در حمایت از آنها به راه خواهد افتاد.
  مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در عفو بین‌الملل مقام‌های ایرانی را به سرکوب فعالیت‌های غیرخشونت‌آمیز و جرم‌انگاری آنها متهم کرد و گفت که «ماهیت هماهنگ‌شده این بازداشت‌ها نگرانی‌های جدی ما درباره واقعیت ترسناک پیشاروی مدافعان حقوق بشر در ایران امروز را تأیید می‌کند.»
 این نهاد بین‌المللی مدافع حقوق بشر ازمقام‌های ایرانی قویاً خواست تا حمله به مدافعان حقوق بشر را پایان دهند.
  منبع: سایت اخبار روز ۱۴ بهمن ۱٣۹۶ -  ٣ فوريه ۲۰۱٨  

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر