۱۳۹۷ اردیبهشت ۲۸, جمعه

کاربران دویچه‌وله و آن‌چه در کازرون مشاهده کرده‌اند

کاربران دویچه‌وله از مشاهدات خود درباره جو امنیتی و پرتنش کازرون خبر داده‌اند. آن‌ها در پیام‌های خود از بازداشت گروهی از معترضین، شمار کشته‌ها و مقاومت مردم در برابر نیروهای امنیتی نوشته‌اند.
آمار رسمی‌ای که در رسانه‌های جمهوری اسلامی منتشر شده، حاکی از کشته شدن یک نفر در اعتراضات شب گذشته کازرون است. اما یکی از کاربران دویچه‌وله ظهر امروز (۱۷ مه/۲۷ اردیبهشت) از هفت کشته در درگیری‌های کازرون خبر داده است. او نوشته است: «پنج مرد، یک زن و یک دختر جوان کشته شده‌اند. کازرون تعطیل است. شیشه ‌بانک‌ها شکسته شده‌اند. خیابان‌های منتهی به مرکز شهر پر از لاستیک‌هایی است که آتش ‌زده شده‌اند.»
دویچه‌وله نمی‌تواند درستی یا نادرستی این خبر را تایید کند.
او در ادامه پیام خود نوشته است: «کلیه مغازه‌ها و بانک‌ها تعطیل شده‌اند. شیشه بعضی بانک‌ها شکسته شده ‌است. خیابان‌های منتهی به میدان شهدا (خیرات قدیم) در مرکز شهر پر از لاستیک‌های آتش‌زده و دود است. هوا پر از گاز اشک‌‌آور شده و به سختی می‌توان نفس کشید.»
هجوم مردم به نیروهای امنیتی
از دیگر خبرهای رسیده از سوی کاربران این است که «امروز [پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت] بعد از استقرار نیروهای ضد شورش اعزامی از شیراز در میدان شهدا، مردم از همه طرف به سمت آنها هجوم آوردند و جنگ تن به تن سختی درگرفته است.»
بر اساس همین خبر «مردم دو کانکس و چهار خودروی پلیس را در میدان شهدا به آتش کشیده‌اند.» کاربر دویچه‌وله نوشته است: «مردم متحد و یکدل بوده و خواهان انتقام خون شهیدان خود هستند.»
در قسمت دیگری از پیام‌ها به بازداشت گروهی از معترضین اشاره شده است: «روز گذشته بعد از اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم، تعداد کثیری از جوانان بازداشت شده و به پاسگاه منتقل شده‌اند. وساطت بزرگان و ریش‌سفیدها برای آزادی بازداشت‌شدگان از طرف دادستان رد شده است. مردم پشت در پاسگاه ماندند. [...] بعد از حضور مردم  در برابر پاسگاه، دادستان آنجا را ترک کرده و دستور تیراندازی داده است.»
یکی دیگر از کاربران نوشته است: «فضای شهر به شدت امنیتی و جنگی شده. تمام موبایل‌ها و اینترنت شهر همچنان قطع هست. همه‌ خیابان‌های مرکزی شهر پر از دود و لاستیک آتش‌زده است.»

شعار "مرگ بر خامنه‌ای"
یکی دیگر از کاربران به دویچه‌وله پیام داده است: «کازرون کاملا امنیتی شده و مردم شعارهای مرگ بر خامنه‌ای و مرگ بر دیکتاتور سر می‌دهند. خیابان‌های شهدای شمالی، شهدای جنوبی، سلمان فارسی و خیابان ابوذر پر از جمعیت است. مردم در میدان خیرات (شهدا) نیروهای امنیتی را محاصره کرده‌اند. ۹ تا موتور یگان ویژه را آتش زده‌اند. به مردم اجازه فیلم گرفتن نمی‌دهند، چون فکر می‌کنند طرف مزدور باشد.»
«چون جمعیت مردم زیاد است، نیروهای امنیتی عملا نمی‌توانند کاری کنند فقط از گلوله پلاستیکی و گاز اشک آور استفاده می‌کنند.»
یکی دیگر از کاربران نوشته است: «وقتی اینترنت و تلفن و موبایل در کازرون و شهرهای اطراف قطع هست و تلگرام هم در کل کشور فیلتر حداقل تا چند هفته دیگه منتظر خبر مستقیم از مردم کازرون نباشید.»
سابقه تاریخی نارضایتی و درگیری
یکی از کاربران دویچه‌وله در پیام صوتی که فرستاده گفته است: «کازرون به لحاظ تاریخی شهری است که مردمش نشان داده‌اند توان مقاومت در برابر زور را دارند. چه در گذشته و چه حالا در مقابل جمهوری اسلامی.»
او به جغرافیای تاریخی شهر که به مرور زمان کوچک و کوچک‌تر شده، اشاره کرده است: «شهرستان کازرون در گذشته وسعتی بیش از امروز داشته است. یعنی بخشی از کهگیلویه و بویراحمد، استان بوشهر و بخش بزرگ‌تری از فارس مثل نورآباد و دیگر شهرستان‌های استان فارس جزئی از کازرون بوده‌اند. به خاطر کوچک شدن این جغرافیا و کم‌تر شدن سیطره تاریخی آن همیشه از طرف ساکنان آن مقاومت‌هایی وجود داشته است. ولی در مورد اعتراض‌‌های چند روز اخیر دلایل بسیاری هست.»
کاربران از فضای امنیتی شهر و کشته شدن چند نفر در جریان اعتراض‌ها گفته‌اند
دلایل سیاسی و معیشتی اعتراض‌ها
این کاربر می‌گوید: «جدا شدن چنارشاهیجان یعنی حذف منابع و سرچشمه‌های آب، حذف مالکیت بخش تاریخی یعنی شهر بیشاپور و حتی اعتقادات مذهبی یعنی امامزاده سید حسین، یعنی حذف منطقه طبیعی و حفاظت شده که سمت غربی کازرون است،. یعنی کازرون را دور می‌زنند و نعل اسبی از شیراز جدا می‌کنند. البته مردم تعصبی نسبت به چنارشاهیجان ندارند بجز بخش تاریخی آن.»
او در پیام صوتی خود به دویچه‌وله گفته است که بخشی از مشکل کازرون کاملا سیاسی است: «مردم کازرون همیشه با حذف گسترده نیروهای بومی این شهرستان در سطوح مدیریتی روبرو شده‌اند. انتخاب حسین رضازاده به عنوان نماینده کازرون در مجلس محصول یک رد صلاحیت گسترده است.»
مشکل آب، معیشت، راه
این کاربر از مشکلات مختلف مردم شهرستان کازرون به دویچه‌وله گفته است: «یکی از مشکلات کازرون در سال‌های گذشته ارسال آب آن‌جا به بوشهر بوده است. این باعث ایجاد یک نارضایتی شدید شده و کشاورزهای پایین دست از این انتقال آب متضرر شده‌اند. به درستی یا نادرستی این اقدام کاری ندارم. فقط می‌خواهم مشکل را توضیح بدهم.»
او هم‌چنین از مشکل آب شرب گفته است: «کازرون سیستم فاضلاب ندارد و توسط چاه جذبی دفع می‌شود. وجود فاضلاب در منطقه‌ای که در  آن آب شرب بهره‌برداری می‌شود، باعث اعتراض بخشی از مردم شده است.»
ولی مشکل کمبود منابع فقط به ارسال آب به بوشهر ختم نمی‌شود: «استفاده از آب برای نیروگاه‌های برق به کمبود شدید آب در کازرون منتهی شده است. کازرون دریاچه بزرگ و تاریخی‌اش را از دست داده است. رودخانه ساسان که تمدن‌های تاریخی حول آن شکل گرفته بود، بخش مهمی از آب‌‌اش را از دست داده است. همه این‌ها محصول عدم مدیریت است. کازرون منابع انسانی خود را نیز از دست داده است.»
او هم‌چنین به وضع نامناسب امکانات گردشگری اشاره می‌کند. آن‌هم با داشتن آثار باستانی مانند بیشاپور (در بخش چنارشاهیجان از توابع شهرستان)، «این شرایط صنعت توریسم را هم تحت تاثیر قرار داده و نگذاشته است که این محل درآمدی برای مردم کازرون بشود.»
یکی دیگر از مشکلات مربوط به راه است. کازرون مسیر بوشهر و بندرگاه‌ها به شمال کشور است. این کاربر به دویچه‌وله می‌گوید: «مسیرهایی که از کازرون رد می‌شوند، به دست نیروهای حکومت حذف می‌شدند. مثلا تونل محرم که دو سه بار در همین یک سال اخیر در مقابلش تجمع شد. اگر نقشه کازرون را ببینید متوجه مسیر مغرضانه‌ای می‌شوید که موقعیت جغرافیایی کازرون را بهم زده است.»
خشونت نیروهای «غیرخودی»
این کاربر نوشته است: «مدیران در فرمانداری و شهرداری معمولا از شهرهای دیگری آورده می‌شدند. حاکمیت خصوصا در حوزه قضایی و امنیتی سعی می‌کند از شهرهای دیگری نیرو وارد کند. کازرون شهر پرجمعیتی نیست. مردم همدیگر را می‌شناسند و دغدغه ‌های مشترک زیادی دارند. نیروهای محلی قابل شناسایی هستند. به همین خاطر در گذشته هربار موضوعی پیش می‌آمد، با مردم با مدارا رفتار می‌کردند. حالا حاکمیت از نیروهای غیربومی استفاده کرده و این ها هر بار وارد عمل شدند، با خشونت با مردم رفتار کردند.»
او می‌گوید: «کازرونی‌ها به طور کلی مسلح هستند. در نماز جمعه هم تهدید کرده بودند که به تجمعات اسلحه می‌آورند. ولی واقعیت این است که تلفاتی که وارد شده به مردم آمده و به مردم شلیک شده نه به نیروی انتظامی. خیلی از مردم عادی گلوله خورده‌اند. تعدادشان تا دیشب بیش از ۲۰ نفر بوده است.»http://p.dw.com/p/2xtgQ

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر