۱۳۹۸ بهمن ۲, چهارشنبه

سازمان ملل حق پناهندگی به دلایل اقلیمی را هم پذیرفت

سازمان ملل حق پناهندگی به دلایل اقلیمی را به‌رسمیت شناخت  
کمیته حقوق بشر سازمان ملل حق پناهندگی به دلیل خطراتی که از تغییرات آب‌وهوایی حاصل می‌شوند را به رسمیت شناخت. بانی این مصوبه، شکایت یک شهروند جزیره کیریباس است.
 روزسه‌شنبه، یکم بهمن (۲۱ ژانویه) کمیته حقوق بشر سازمان ملل نتیجه بررسی شکایت یک شهروند جزیره کیریباس، یکی از جزایر کارائیب، را منتشر کرد.
این مرد ازدولت نیوزیلند به دلیل نپذیرفتن تقاضای پناهندگی خانواده‌اش به کمیته حقوق بشر شکایت کرده بود. دلیل فرار خانواده ازجزیره بسیارکوچک، بالا رفتن سطح آب اقیانوس، ازبین رفتن زمین‌های زراعتی واحتمال نابودی تمامی جزیره اعلام شده بود.
کیریباس یکی ازمستعمره‌های پیشین بریتانیاست که ۱۲۰هزارنفرجمعیت دارد وشامل چند جزیره بسیار کوچک است که در مجموع ۸۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارند.
کمیته حقوق بشرسازمان ملل پس ازتحقیقات گسترده به این نتیجه رسیده که درصورت بروز خطر جدی ازجانب اقیانوس، امکانات کافی برای نجات جان ساکنان جزیره وجود دارد وبه همین دلیل شکایت مرد شاکی را رد کرده، اما درعین حال به این نتیجه رسیده است که خطرات ناشی ازتغییرات آب‌وهوایی باید به عنوان دلیل کافی برای پناهنده شدن به‌رسمیت شناخته شوند.
آسان‌تر شدن رسیدگی به پرونده "پناهندگان اقلیمی"
خبرگزاری آلمان به نقل از یووال شانی، یکی ازکارشناسان کمیته حقوق بشر، نوشت که این تصمیم معیارهای جدیدی را برای دلایل پناهندگی تعیین می‌کند.
به این ترتیب درمواردی که درخواست‌های پناهندگی به دلیل پیامدهای ناشی از تغییرات آب وهوایی باشد، دست بازرسان پرونده‌های پناهندگی برای به‌رسمیت شناختن تقاضای پناهندگی افراد بازتر خواهد بود.
کمیته حقوق بشر سازمان ملل نظارت بر "میثاق بین‌المللی حقوق مدنی وسیاسی" را به عهده دارد. این میثاق را ۱۷۲ کشور امضا کرده‌اند.
۱۱۶ کشور عضو، حق افراد برای شکایت از نهادهای دولتی را به‌رسمیت ‌شناخته‌اند. این کشورها موظفند، الزامات کمیته حقوق بشر را رعایت کنند.
لینک کوتاه شده  https://p.dw.com/p/3Wc1j  

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر