۱۳۹۸ بهمن ۲۰, یکشنبه

جنجال ائتلاف با حزب راست افراطی Afd درایالت تورینگن آلمان

حزب راستهای افراطی آلمان باحمایت دوحزب کنسرواتیو درحاکمیت ایالتی شرکت جست
 آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان روز پنجشنبه به تندی به از ائتلاف احزاب دموکرات مسیحی و دموکرات آزاد با راست افراطی در ایالت تورینگن انتقاد کرد.
ائتلاف با راست افراطی درعرصه سیاسی آلمان با توجه به سابقه حکومت نازی ها در این کشور یک تابو محسوب می شود.
توماس کمریخ، نامزد حزب لیبرال دموکرات آزاد روز چهارشنبه با حمایت حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» به عنوان رئیس دولت محلی تورینگن انتخاب شد. انتخاب او نه تنها شگفتی تحلیلگران سیاسی را برانگیخت بلکه به دلیل ائتلاف احزاب دموکرات سیاسی و دموکرات آزاد با راست افراطی زلزله ای سیاسی محسوب می شود.
صدراعظم آلمان که به آفریقای جنوبی سفر کرده است روز پنجشنبه درپرتوریا ائتلاف با راست افراطی را «اقدامی نابخشودنی» و «روز بد برای دموکراسی» خواند. آنگلا مرکل همچنین خواستار ابطال رای گیری روز چهارشنبه و تکرار آن شد.
سخنان صدراعظم آلمان با توجه به اینکه حزب دموکرات مسیحی او نیز به همراه حزب «آلترناتیو برای آلمان» از نامزد حزب دموکرات آزاد در ایالت تورینگن حمایت کرده است اهمیتی مضاعف دارد.
از زمان تشکیل حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» درسال ۲۰۱۳ تاکنون همه احزاب از ائتلاف با این حزب خودداری کرده بودند.
حزب «آلترناتیو برای آلمان» هم اکنون ۸۹ کرسی بوندستاگ (پارلمان آلمان) را دراختیار دارد. این حزب مهمترین حزب مخالف دولت آنگلا مرکل محسوب می شود.
مخالفان راست افراطی در آلمان پس از رای گیری روز چهارشنبه در ایالت تورینگن در چند شهر این کشور به خیابان ها آمدند وعلیه ائتلاف با حزب «آلترناتیو برای آلمان» تظاهرات کردند. آنها اقدام احزاب دموکرات مسیحی و دموکرات آزاد را یادآور رویدادهای دهه ۱۹۳۰ و قدرت گیری حزب نازی به رهبری آدولف هیتلر دانستند.
حزب نازی آلمان اولین بار درسال ۱۹۳۰ درایالت تورینگن موفق به حضور دریکی از دولت های محلی شد. تنها سه سال پس از آن آدولف هیتلر قدرت را در آلمان به دست گرفت.
*برگرفته از نشریه گفتمان ترکمنها

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر