۱۴۰۰ فروردین ۱۵, یکشنبه

اعلامیه سازمان مدافعان حقوق بشر ترکمنصحرا درماه مارس 2021

درباره آزار جنسی کودکان ترکمنصحرا ونوع برخورد حکومتیها بامعترضین  

عصر روز اول فروردین  واغاز ایام عید نوروز سال 1400 هجری شمسی، مردم روستای عرب سورنگ ترکمن صحرا با خبر ناگوار تجاوز به حثیت خود توسط نگهبان سد گلستان1 مواجه می شوند. طبق اخبار منتشره افرادی که متوجه به دام نگهبان معلوم الحال سد گلستان افتادن دو کودک درحال بازی می شوند بطرف مقرنگهبانی رفته درآنجا جمع میشوند و عده ای با شکستن شیشه موفق به بیرون کشیدن نگهبان تعرض کرده به دو کودک 7و 8 ساله شان می شوند. دراین موقع دهیار و انتظاماتی های پاسگاه آق آباد میرسند. ولی اقدام عجولانه، خشن و بدون تفهیم بمردم عصبانی برای پراکنده کردن موجب سوء تفاهم می شود. برای اینکه نیازی به پراکنده شدن نمی دیدند. بعلاوه انتظار داشتند مشاهدات شان درپروتکل قید شود. آنها بدین خاطر به مامورینی که خواهان پراکنده شدن فوری آنها بودند خواست شان را مطرح می کنند. ولی انتظاماتی ها طبق معمول اعتنایی نکرده، با خشونت می خواهند بدون چون و چرا دور شده به خانه شان برگردند. پلیس در واکنش به معترضین دهیار ودو نفر دیگر را که یکی عموی یکی از دو کودک بوده دستگیر کرده با خود می برد و به به دادستانی گنبدکاووس مرکز شهرستان تحویل میدهد. دادستانی گنبد هم اتهام تجاوزگر را بجای تعرض به کودکان وآزار جنسی، "آدم ربایی" اعلام کرده بهمراه سه روستایی  روانه میکند.  

عکس ها و اخبار منتشره از برخوردهای خشونت بار و تبعیض آمیز مشابه برخورد استعمارگران با مردم بومی ازجانب پلیس، و نیز اقدام  دادستانی و رئیس دادگستری گنبد، بسرعت در فضای مجازی  منتشر شده مردم معترض  شهر را به تجمع در برابر دادستانی ونیز موجب اعتراض واکنشی جوانان ترکمن شهر گردیده  نظم شهر بهم می خورد. و در عصر روز سوم فروردین دهیار بهمراه دو روستایی با ضمانت آزاد می شوند.

درماجرای دردناک پیش آمده شیوه ی برخورد مسئولین ارگانهای حکومتی از نوع نگرش شناخته وکوته بینانه است. آنها ازهمان آغاز در راه متهم کردن اهالی بومی وبرخورد خشن عادت شده شان روی می آورند و معمولن هم بقصد وادار کردن بحرکت واکنشی تند می کوشند. آنها هرگز حاضر نیستند درد مردم بومی را متوجه شده بهایی به آنها بدهند واحساساتشان درنظر بگیرنند. ویا در راه برخورد دلسوزانه به حال بومیهای آسیب دیده و پر درد بکوشند. چون آموختند و پذیرفتند همانند استعمارگران، خود را قدر قدرت ومردم بومی را طرفی ضعیف و قابل سرکوب محسوب کنند. این جنبه را در یک نگاه سطحی درشیوه بیان مسئولین ارگانهای حکومتی با اهالی بومی بهتر میتوان دید.  

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان( بنام سرهنگ علیرضا نصیری) بدون اشاره به علل عصبانیت مردم از تجاوز به کودکان شان، می گوید «به دنبال دریافت گزارش، بلافاصله ماموران به محل اعزام ومشخص شد که چند نفر با شکستن شیشه یک اتاقک نگهبانی فردی را مورد ضرب و شتم قرار دادند...».

ولی محمد شهرکی رئیس شعبه 11دادگستری گنبد میگوید: با شنیدن ماجرای دو کودک تعدادی از اهالی روستا به سمت محل نگهبانی متهم رفته وآنجا را به آتش می‌کشند.

اولی تلاشهای فعالین فضای مجازی را به«قصد برهم زدن آرامش منطقه» اعلام می کند. ولی رئیس شعبه ۱۱ دادگستری گنبد ضمن عیب جویی از اهالی روستا ونیز بدنبال «اراذل واوباش»نامیدن کنشگران مدنی که نظراتشان را درشرایط  دیکتاتوری درفضای مجازی نشر می کنند، یادآور می شود که زابلی های کوچانده شده «دومین قومیت بزرگ» ترکمنصحرا وتحت حمایت دستگاه حاکمه هستند.  

ولی روحانی ترکمن آقای امجد آخوند نظری دربرخورد به مساله، ابتدا علاوه بر اعتراض به بروز واقعه آزار جنسی این اقدام شنیع را محکوم و سپس خواستار رسیدگی فوری مسئولان قضایی و امنیتی به این پرونده می شود. او بطور مشخص  برای آزادی دهیار و دیگر افراد روستایی بازداشت شده از مسئولان امنیتی خواستار مساعدت  می شود. 

  یک فعال اجتماعی دیگر درپاسخ بسوال خبرنگاری با احساس مسئولیت می گوید «ماموران از دهیار روستا به اتهام دعوت مردم به شورش وقانون‌شکنی شکایت کرده واو را بازداشت می‌کنند که به قید وثیقه بعداز یک شبانه‌روز آزاد می‌شود. اما اگر این مساله به محکومیت دهیار وهمراهانش منجر شود اوضاع بسیار نامطلوب خواهد شد و پرونده ‌سازی برای این افراد کار درستی نیست.»

وی درادامه می‌گوید «چون نمی‌خواهیم که این حادثه هم سرانجامی مانند حادثه قبلی پیدا کند به همین دلیل هم از فعالان رسانه‌ای دعوت کرده‌ام که این ماجرا را پیگیری کنند.

شاید متهم آزار کودکان بی‌گناه باشد، بررسی می‌کنیم!

ولی رئیس شعبه ۱۱ صلح و سازش دادگستری گنبد کاووس ضمن طبیعی دانستن پیش آمدن اختلافاتی درشهرستانی با هفتصد هزار جمعیت تقریبی همانند معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان از نوع نشر درفضای مجازی( بخوان نوع نشرآزادانه درفضای آزادی) گله کرده به خبرنگار "رویداد۲۴" می‌گوید: آنچه صورت گرفته نوعی بچه‌آزاری بوده است. آنطور که شنیده‌ام، تعرضی نبوده ومتهم فقط از دو کودک ‌خواسته که برایش برقصند. ولی با شنیدن ماجرای دو کودک تعدادی از اهالی روستای محل زندگی دو دختربچه به سمت محل نگهبانی متهم رفته و آنجا را به آتش می‌کشند.

 آقای شهرکی درادامه می‌گوید: براساس این موضوع عده‌ای اراذل واوباش درفضای مجازی مطالبی منتشر کردند وحتی موضوع را به مسائل قومیتی ربط دادند وضد انقلاب قصد داشت اختلاف قومیتی بین ترکمن‌ها ودومین قومیت بزرگ این منطقه ایجاد کند. درحالیکه موضوع ربطی به این مسائل ندارد وقومیت‌های مختلف دراین منطقه به راحتی کنار هم زندگی می‌کنند.

 دراینجا رئیس شعبه ۱۱ دادگستری گنبد کاووس ضمن عیب جویی از اهالی روستا ونیر با اتهام «ضد انقلاب» بدنبال «اراذل واوباش»نامیدن کنشگران مدنی که درشرایط  غیردمکراتیک قرون وسطایی مجبورشدند حرف های شان را درفضای مجازی که برای آنها تنها فضای آزادی قابل استفاده می باشد، یادآور می شود که زابلی های کوچانده شده «دومین قومیت بزرگ» ترکمنصحرا وتحت حمایت دستگاه حاکمه هستند.

او درمقام و جایگاه رئیس شعبه ۱۱ دادگستری حرفی از اجرای قانون والزمات قضاوت قانونی نمی زند. بلکه تلاش می کند متهم را بی گناه و بومی های معترض را مغرض، مقصر و رنج دیدگان و آزرده شده گان را محکوم نماید. در حالیکه پخش خبر و تصاویر از رویدادها  درفضای مجازی در روزگار کنونی یک امر عادی است و ربطی به مردم ترکمن و دیگران ندارد.

واقعیت این است که کوچاندن صدها هزار زابلی اهل تشیع از منطقه سیستان از جانب حکومت فرقه گرای جمهوری اسلامی مرکز وتلاش عجولانه با شیوه های پادگانی بخاطر ایجاد تغییر اساسی دربافت قومیتی ترکمنصحرا و استان گلستان وحمایت گسترده از مهاجرین  بویژه درارگانهای حکومتی درتمامی عرصه ها ، مهاجرین را بحالت عنصر قدرقدرتی مشابه استعمارگران کهن درآورده است. مشاهدات همه روزه ی مردمان بومی ترکمنصحرا واستان گلستان را به این درک کشانده که اکثریت رویدادها و حادثه ها هم سازمان یافته وهم سیستماتیک هستند.  

سازمان مدافعان حقوق بشر ترکمنصحرا ضمن محکوم کردن عمل شنیع تجاوز و آزار جنسی به دوکودک بومی درعصر روز اول فروردین امسال از جانب فرد غیر بومی درمحل کارش، ونیز حمایت بیدریغ تجاوزگر ازجانب غیر بومی های صاحب پست و مقام در ارگانهای حکومتی درمنطقه وهمچنین کشتن زیرشکنجه ی جوان ترکمن 19 ساله بنام محمد دوجی در زندان امیرآباد شهر گرگان درآبان ماه گذشته، اعلام میدارد که معتقد است موارد ذکر شده بعلاوه برخورد استعمار گرایانه با اهالی بومی ترکمنصحرا را از نتایج اعمال سیاست براساس تمایلات شوونیستی زیر پوششهای فرقه گرایانه مذهبی بر علیه منطقه و مردم بومی میداند.

 چهارشنبه، 11 فروردين 1400 - 31 مارس 2021

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر