۱۴۰۰ فروردین ۱۰, سه‌شنبه

گزارش سال 2020 نقض حقوق بشر درایران

 حداقل ۲۶۷ نفر درسال ۲۰۲۰ اعدام شدند

سازمان حقوق بشر ایران که به رصد وتحلیل وضعیت حقوق بشر درایران می‌پردازد، درسیزدهمین گزارش سالانه خود از اجرا وآمار اعدام درکشور اعلام کرد که درسال ۲۰۲۰، حداقل ۲۶۷ نفر در ایران اعدام شده‌اند.

در این گزارش که با پشتیبانی «سازمان با هم علیه مجازات اعدام» (ECPM)» تهیه ومنتشر شده است، تاکید شده است که درسال گذشته میلادی، ایران «تنها کشوری بود که اعدام کودک-مجرمان را ادامه داد» وحداقل «چهار کودک-مجرم» درمیان افراد اعدام شده بود.

دستگاه قضایی ایران درسال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به ترتیب ۲۷۳ و۲۸۰ نفر را اعدام کرده بودند ودرسال ۲۰۲۰، آمار اعدام درایران کاهش اندکی داشته است.

درهمین حال درسال گذشته تنها یک نفر درملاءعام اعدام شده است که براساس این گزارش «کمترین میزان درطول ۱۵ سال اخیر» بود، ولی به گفته مقام‌های سازمان حقوق بشر در ایران این موضوع الزاما نشان‌دهنده تغییر سیاست قوه قضاییه نیست و احتمالا به دلیل «محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری» کرونا بوده است.

درطول ماه‌های گذشته، انتقادات گسترده‌ای درباره اجرای حکم اعدام درملاء عام مطرح شده بود. علاوه بر این درشبکه‌های اجتماعی نیز کارزارهای متعددی درمخالفت با اجرای حکم اعدام فعالیت داشتند.

سازمان حقوق بشر نیز در این زمینه نتایج نظرسنجی‌ای را که این سازمان انجام داده منتشر کرده که بر اساس آن ۷۰ درصد پاسخگویان با «مجازات مرگ» مخالف بوده‌اند و ۸۵ درصد پاسخگویان «با اجرای اعدام درملاء عام و مجازات اعدام برای کسانی که در زمان ارتکاب جرم زیر ۱۸ سال سن داشته‌اند»، مخالف بوده‌اند.

محمود امیری‌ مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، با اشاره به افزایش فعالیت کمپین‌های مخالفت با اعدام درشبکه‌های اجتماعی گفته است که حکومت ایران ازاعدام به عنوان ابزار «هراس‌افکنی درمیان مردم استفاده می‌کنن تا قدرت را حفظ کند» ولی روند اعتراض‌های مردم نشان داده که آنها «احساس ترس» ندارند وچنین رویکردی «خشم آن‌ها را نسبت به اعدام‌ها برانگیخته است».

علاوه براین میزان بخشش افراد محکوم به اعدام درسال۲۰۲۰ نیز «افزایش چشمگیری» داشته واز«۳۷۴ مورد» درسال ۲۰۱۹ به «۶۶۲ مورد» در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است.

سازمان حقوق بشر ایران دربخش دیگری از این گزارش با اشاره به صدور حکم اعدام برای فعالان سیاسی و مدنی نوشته است که درسال ۲۰۲۰، «تعداد اعدام‌ها در مناطق اتنیکی [قومی] سیستان و بلوچستان و کردستان درمقایسه با دو سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است».

براساس این گزارش، روند رو به رشد اعدام در این مناطق درسال ۲۰۲۱ نیز ادامه دارد و«دریک‌ ماه ‌و نیم نخست این سال، زندانیان بلوچ یک سوم کل اعدام‌ها را تشکیل داده‌اند».

سازمان عفو بین‌الملل پیشتر گزارش داده بود که از۲۹ آذر تا ۱۷ بهمن سال گذشته، ۱۹ شهروند بلوچ درایران اعدام شده‌اند.

رافائل شنوئیل-هازان، مدیر «سازمان با هم علیه مجازات اعدام» (ECPM)» با اشاره به این روند میزان بالای اعدام‌ها دراین مناطق ابراز «نگرانی شدید» کرده وخواستار توجه جامعه بین‌الملل به این موضوع شده است.

درمیان فعالان سیاسی و مدنی نیز صدور حکم اعدام مصطفی صالحی ونوید افکاری که دراعتراضات سراسری علیه سیاست‌های حکومت شرکت کرده بودند وهمچنین اجرای حکم اعدام روح‌الله زم که در کشور عراق ربوده شد و به ایران برده شد، سه پرونده شاخص سال ۲۰۲۰ بود.

سازمان حقوق بشر ایران تاکید کرده است که این پرونده‌ها که با محکومیت گسترده نهادهای بین‌المللی حقوق بشری مواجه شد، «نقض فاحش روند دادرسی عادلانه در ایران را نشان می‌دهد».

دربخش دیگری از این گزارش به اعدام یک مرد درتیرماه سال ۹۹ ​«به خاطر تکرار درنوشیدن مشروبات الکلی»، اشاره و تاکید شده است که «در سه دهه گذشته هیچ اعدام مستند یا اعلام شده‌ای با اتهام مصرف مشروب الکلی وجود نداشته» واین نخستین مورد اعدام به خاطر چند بار نوشیدن الکل بود.

براساس ماده ۱۳۶ قانون مجازات اسلامی، «هرگاه کسی سه بار مرتکب یک نوع جرم موجب حد شود وهربار حد آن جرم براو جاری گردد، حد وی در مرتبه چهارم اعدام است

بنا بر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، به همراه چین بدترین وضعیت را درمیان کشورهای جهان دارد.

https://www.radiofarda.com/a/iran-human-rights-executions-stats-zam-afkari/31177851.html

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر