۱۴۰۰ آذر ۱, دوشنبه

تعدادی از پناهجویانی که وارد لهستان شدند درجنگل‌ها براثر سرما تلف شدند

خاک‌سپاری پناهجویان گمنام درمرز لهستان توسط مسلمانان تاتار

تاکنون چندین مهاجر با گذشتن ازمرز بلاروس به سوی لهستان درجنگل‌های مرزی دراثر سرما جان سپرده‌اند. مسلمانان تاتار با قدمتی۶۰۰ ساله دراین منطقه مرزی، آنان را به خاک سپرده‌اند.

درحالی که امام جماعت اسلامی لهستان دعای درگذشتگان را می خواند، پیکر یک پناهجوی بی‌نام و نشان درمرز لهستان و بلاروس به خاک سپرده شد. دوحرف NN بر مزار او نشانگر هویت گمنام اوست.

احتمال داده می‌شود که این فرد ازبلاروس به لهستان رفته ودرجنگل‌ نواحی مرزی این کشوردراثر یخ‌زدگی جان سپرده است.

مسلمانان تاتار درشرق لهستان

الکساندر علی بازارویچ، امام جماعت اسلامی لهستان می‌گوید، پیکر این فرد باید درحد امکان با احترام به شأن و منزلت انسانی او به خاک سپرده شود: «سنت اسلامی ما می‌گوید، مسلمانان را باید دریک گورستان اسلامی به خاک سپرد

اعضای این جماعت تاتارهستند؛ یک اقلیت کوچک مسلمان درشرق لهستان، درنزدیکی مرز بلاروس. آن‌ها بیش از۶۰۰ سال است که دراین منطقه سکونت دارند. حال، این جماعت درگورستان خود درروستای کوچک بوهونیکی، درهفته‌های اخیر چندین مهاجر را به خاک سپرده‌اند.

سرمای طاقت‌فرسا برای انسان

اگر کسی دراین مناطق مرزی تصور کند با پشت سر گذاردن مرزبانان، پلیس و نظامیان لهستان به هدف خود رسیده، سخت دراشتباه است. مهاجران با گذشتن از این موانع وارد جنگل‌ها می‌شوند تا از دید نیروهای امنیتی و بازگرداندن آن‌ها به بلاروس درامان بمانند، اما گرفتار سرمای کشنده مناطق مرزی می‌شوند.

استفان مارک سژنوویچ، عضو جماعت اسلامی دراین رابطه می‌گوید: «آنجا که با یخبندان وبرف دست به گریبان می‌شوند، زندگی آن‌ها پایان می‌گیرد

خاک‌سپاری مردی از یمن

برادر او، مسی سژنوویچ، سرپرست جماعت اسلامی است. اندکی پس از خاک‌سپاری مرد بی‌نام و نشان به او تلفن می‌شود. سفارت یمن به او می‌گوید، جسد مردی را در جنگل پیدا کرده‌اند که اهل یمن بوده است. سرپرست جماعت اسلامی در پی دریافت این تماس، دست به کار سازماندهی خاک‌سپاری دیگری می‌شود.

این بار هوویت فرد فوت کرده مشخص است: احمد. حتا برادرش به این خاطر ازیمن به لهستان سفر کرده است. هنگام خاک‌سپاری، مسلمانان لهستانی درمحل دفن حاضر می‌شوند.

یکی ازاین مسلمانان اهل سوریه است وقاسم شادی نام دارد. او سال‌ها پیش به عنوان پناهجو به لهستان آمده واکنون به عنوان یک پزشک مشغول به کاراست. او می‌گوید: «درلهستان مسلمانانی مانند ما خیلی کم است، وبا این که من این فرد را نمی‌شناسم، اما برای یک عمل خیر به اینجا آمدم

"زیرا هر کس یک انسان است"

این جماعت اسلامی تلاش می‌کند، کسانی را که درجنگل‌ها پنهان شده‌اند بیابند و مواد غذایی به آن‌ها برسانند.

مسی سژنوویچ، سرپرست جماعت اسلامی می‌گوید که آن‌ها حتا روزی ۳۰۰ وعده آش میان مرزبانان لهستان تقسیم می‌کنند: «ما به عنوان یک جماعت اسلامی در روستای بوهونیکی هم به مهاجران وهم به نظامیان اونیوفورم‌پوش کمک می کنیم، چون همه انسان هستند

تاتارهای مسلمان تلاش می‌کنند بدین گونه کمی «انسانیت» درشرایط طاقت فرسا واندوهناک درمرز لهستان وارد کنند.

تاریخ 22.11.2021 ، لینک کوتاه شده https://p.dw.com/p/43LXP

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر