۱۴۰۱ اسفند ۱۱, پنجشنبه

دو سازمان حقوق‌ بشری اعدام دست‌کم ۹۴ نفر طی دوماه را تایید کردند

 دو سازمان حقوق بشری می‌گویند دست‌کم ۹۴ شهروند ایرانی از جمله یک عرب، ۱۴ کُرد، و ١٣ بلوچ طی دو ماه نخست سال جاری میلادی توسط جمهوری اسلامی اعدام شد‌ه‌اند.

عفو بین‌الملل و بنیاد عبدالرحمن برومند روز پنجشنبه با انتشار این آمار اعلام کردند جمهوری اسلامی از مجازات اعدام به عنوان یک ابزار سرکوب علیه ایرانیان، به‌ویژه اقلیت‌های قومی، استفاده می‌کند.

به گزارش صدای آمریکا، رویا برومند، مدیر اجرایی بنیاد عبدالرحمن برومند، در این ارتباط با اشاره به «مقیاس وحشتناک» شمار اعدام‌ها در ایران گفت این رویه جمهوری اسلامی نه تنها به منزله حمله به حق زندگی و تلاشی بی‌شرمانه برای سرکوب بیشتر اقلیت‌های قومی بلکه برای گسترش ترس میان مخالفان حکومت نیز است.

اعدام پس از محاکمه‌های ناعادلانه وشکنجه

به گزارش عفو بین‌الملل، اواخر فوریه یک زندانی عرب به نام حسن عبیات در زندان سپیدار اهواز و یک زندانی کُرد به نام آرش (سرکوت) احمدی در زندان دیزل‌آباد کرمانشاه اعدام شدند.

بنا بر این گزارش، هر دو نفر پس از بازداشت در معرض شکنجه و بدرفتاری قرار گرفتند و اعتراف اجباری کردند.

در هفته‌های اخیر، همچنین دست‌کم شش زندانی عرب به نام‌های علی مجدم، معین خنفری، محمدرضا مقدم، سید سالم موسوی، سید عدنان موسوی، و حبیب دریس و همچنین شش زندانی بلوچ به نام‌های شعیب میربلوچ‌زهی ریگی، کامبیز خروت، ابراهیم ناروئی، منصور حوت، نظام‌الدین حوت، و منصور دهمرده به اعدام محکوم شده‌اند. اتهام برخی از این شهروندان محکوم به اعدام، مشارکت در تظاهرات درپی کشته‌شدن مهسا (ژینا) امینی عنوان شده است.

دیانا الطحاوی، معاون مدیر خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان عفو بین‌الملل، نیز ضمن محکوم کردن صدور و اجرای حکم اعدام و استفاده سیستماتیک از شکنجه در ایران، از دولت‌های جهان خواست صلاحیت قضایی جهانی را علیه تمامی مقامات ایرانی مظنون به دست داشتن در نقض حقوق بشر اعمال کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر