۱۴۰۲ شهریور ۱۶, پنجشنبه

کوشش برای بهبود شرایط زیست‌محیطی پیرامون دریاچهٔ خشک‌‌شدهٔ آرال

 جنگل‌کاری در دل دریاچهٔ خشک‌شدهٔ آرال در1میلیون و730 هزار هکتار

هردرخت یک تن غبار نمکی سمی را روی زمین نگه می‌دارد

خشک‌شدن دریاچهٔ آرال یکی ازبدترین فجایع زیست‌محیطیِ سال‌های اخیراست که حاصل فعالیت انسانی بوده است.

دریاچهٔ آرال، به‌خاطر شیوهٔ غلط آبیاری درشوروی سابق ونیز تغییرات آب‌وهوایی، تنها ظرف چند دهه خشک شد، ومتأسفانه این امر تأثیر منفی زیادی برآب‌وهوا، تمامی جنبه‌های حیات درمنطقه داشته است. ازبکستان با همکاری شماری ازدیگر کشورها می‌کوشد حیات را درمنطقهٔ آسیب‌دیدهٔ پیرامون این دریاچه احیا کند.

طرح عظیم دولتی که درسال ۲۰۱۸ به این منظور آغازشده شامل جنگل‌کاری در دل دریاچهٔ خشک‌شدهٔ آرال است. تاکنون در۱ میلیون و۷۳۰ هزارهکتار از زمین‌های این منطقه، درختانی مقاوم نسبت به نمک وخشکی کاشته شده‌اند. هدف این طرح بهبود محیط زیست منطقه است.

باد سالانه ۱۰۰ میلیون تن غبار واملاح سمی را از کف خشک آرال به هوا می‌فرستد. سیاه‌تاغ درخت اصلی این طرح است، ونقش یک سپر طبیعی را دارد. ریشهٔ درختان انسجام خاک را حفظ می‌کند، یعنی ماسه و نمک موجود را درسطح نگه می‌دارد. جذب دی‌اکسید کربن و تولید اکسیژن هم تأثیر مفید دیگری است که درختان دارند.

زینوی نویتسکی، سرپرست اجرایی این طرح دربارهٔ این درخت می‌گوید:‌ «سیاه‌تاغ نقش مانع فیزیکی را ایفا می‌کند، وهردرخت یک تن غبار نمکی سمی را روی زمین نگه می‌دارد. اگر این درخت نبود تمامی این غبار مسموم وارد هوا می‌شد وتا دوردستهامی‌رفت

دریاچهٔ آرال که زمانی چهارمین دریاچهٔ بزرگ جهان بود ماهی‌های بسیار متنوعی داشت،‌ اما تنها درنیم قرن فقط ده درصد ازآب دریاچه باقی مانده وغلظت نمک آن چنان زیاد است که هیچ ماهی‌ای درآن باقی نمانده

یکی از پروژه‌هایی که هدفش احیای حیات منطقه است «باغ من در آرال» نام دارد. هرکس به کمک اینترنت می‌تواند درختی برای کاشت دریکی از واحه‌های سبزشده دراین منطقه بخرد. هدف این طرح که از پشتیبانی چند سازمان‌ بین‌المللی برخوردار است کاشت ۱ میلیون درخت است.

صندوق سازمان ملل برای پیشتیبانی از آرال، درسال ۲۰۱۸ وبه همت ازبکستان راه‌اندازی شد. این صندوق تا امروز ۱۶ میلیون دلار کمک جذب کرده، که عمدتا از سوی ازبکستان واتحادیهٔ اروپا بوده. هدف این صندوق ایجاد یکی‌کردن تلاش‌های بین‌المللی و درپیش‌گرفتن راهبردی واحد دربارهٔ مسئلهٔ زیست‌محیطی منطقهٔ آرال است.

با کمک ۱/۶ میلیون دلاری سازمان «یوسد» سه ایستگاه هواشناسی در مویناک برپا خواهد شد. «یوسد» می‌کوشد به یاری پژوهشگران بین‌المللی وحمایت دولت ازبکستان فناوری‌های تازه‌ای را دراین منطقه به کار بگیرد.

میکائلا مردیت، نمایندهٔ‌ این سازمان در ازبکستان می‌گوید: «اطلاعاتِ این ایستگاه‌های هواشناسی علاوه بر کمک به کشاورزان در تولید محصولات کشاورزی، به پژوهشگران ودولت‌ها نیز امکان می‌دهد تا با چالش‌های زیست‌محیطی ٔ آرال بهتر برخورد کنند

راه‌کارهایی که برای احیای زیست‌بوم آرال درپیش گرفته شده،‌ بی‌تردید برای حل مشکلات مشابه درجهان مفید خواهد بود.

مطالب مرتبط

1-مدیریت منابع آبی برای تقویت کشاورزی در ازبکستان

 2-ده برابرشدن سرمایه‌گذاری خارجی در ازبکستان پس از اصلاحات اقتصادی

قدم‌های گابون به‌سوی حفظ جنگل‌های استوایی همزمان با توسعهٔ اقتصادی

https://parsi.euronews.com/next/2023/09/04/an-effort-to-improve-the-environmental-conditions-around-the-dried-up-aral-lake

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر