۱۴۰۲ شهریور ۱۶, پنجشنبه

سرکوبهای مرگبار اعتراضات درایران وافزایش مهاجرت

 افزایش آمار پذیرش درخواست پناهندگی ایرانی‌ها دراتحادیه اروپا درسال جاری

رادیو فردا چهارشنبه ۱۵ شهریور۱۴۰۲ آمارهای جدید اتحادیه اروپا در زمینه پناهجویی نشان می‌دهد که ایرانی‌هایی که درسال جاری میلادی به کشورهای عضو این اتحادیه پناهنده شده‌اند، نسبت به سال‌های گذشته از حمایت بیشتری برخوردارند.

به گزارش وبسایت اداره امور پناهجویی اتحادیه اروپا، بر اساس تصمیم‌هایی که در مرحله اول بررسی پرونده‌های متقاضیان پناهجویی درسال جاری میلادی درکشورهای عضو این اتحادیه گرفته شده، به حدود ۴۱ درصد متقاضیان درهمان مرحله اول، وضعیت پناهندگی اعطا شده است.

کل درخواست‌های پناهجویی ثبت شده درنیمه اول سال جاری میلادی ۵۱۹ هزار مورد اعلام شده که نسبت به نیمه اول سال گذشته، ۲۸ درصد افزایش دارد.

بیشتر در این باره: فرانسه اعلام کرد پناهجویان ایرانی را دیگر به ایران بازنمی‌گرداند

اداره امور پناهجویی اتحادیه اروپا اعلام کرد که نرخ به رسمیت شناختن وضعیت پناهندگی برای این متقاضیان، با نرخ‌های سال‌های گذشته مطابقت دارد.

به عنوان نمونه، سوری‌ها بیشترین حمایت اتحادیه اروپا را به خود جلب کرده‌اند وبه ۹۵ درصد متقاضیان پناهندگی از سوریه پناهندگی اعطا شده است.

پناهجویان افغان‌ نیز به میزان ۵۸ درصد از حمایت اتحادیه اروپا برخوردار بودند.

اداره امور پناهجویی اتحادیه اروپا نوشت که درسال جاری روس‌ها وایرانی‌ها نیز ازحمایت بیشتری برخوردار شده‌اند.

براساس آمارهای این اداره، درسال جاری تاکنون درخواست پناهندگی ۴۷ درصد پناهجویان ایرانی‌ درکشورهای اتحادیه اروپا پذیرفته شده است. این در حالی است که این رقم در سه سال پیش، ۳۱ درصد بود.

اداره امور پناهجویی اتحادیه اروپا دلیل افزایش میزان پذیرش پناهندگی ایرانیان را ذکر نکرده، اما به نظر می‌رسد که سرکوب‌های مرگبار اعتراضات سراسری اخیر درایران دراین زمینه بی‌تأثیر نبوده است.

بیشتر دراین باره:درخواست مجدد دولت آلمان برای اخراج‌نشدن پناهجویان ایرانی

درسال‌های اخیر، گزارش‌های مختلفی از ورود پناهجویان ایرانی همراه با دیگر پناهندگان از افغانستان و سوریه و کشورهای دیگر به اتحادیه اروپا از طریق آب‌های مدیترانه منتشر شده است.

همچنین در این سال‌ها، تعدادی از پناهجویان ایرانی جان خود را بر اثر غرق شدن قایق‌ها از جمله در کانال مانش که فرانسه را به بریتانیا متصل می‌کند، از دست داده‌اند.

درمردادماه، آژانس مرزبانی وگارد ساحلی اروپا، موسوم به فرونتکس، اعلام کرد شمار پناهجویانی که قصد دارند از دریای مدیترانه خود را به اروپا برسانند، به بیش از دو برابر افزایش یافته و در این میان، صدها تن از آن‌ها جان خود را از دست داده و بیش از دو هزار تن دیگر مفقود شده‌اند.

با این حال، دولت‌ها در اروپا خود نیز برنامه‌هایی علیه مهاجران و پناهجویان «غیرقانونی» را اجرایی کرده‌اند.

آژانس پناهندگان سازمان ملل اقدام اخیر دولت بریتانیا درتصویب لایحه مقابله با مهاجرت غیرقانونی را محکوم کرد وآن را «نقض قوانین بین‌المللی» نامید.

بیش از ۴۵ هزار تن درسال ۲۰۲۲ خودرا با قایق‌های کوچک به بریتانیا رسانده بودند.

درحالی که این شمار ۶۰ درصد بیش ازسال قبل از آن بود، دولت لندن براخراج افراد وارد شده از«مسیرهای غیرقانونی» و از جمله راندن آن‌ها به روآندا درآفریقا اصرار دارد.

https://www.radiofarda.com/a/over-half-a-million-asylum-applications-in-eu-countries-in-the-first-half-of-2023/32580615.html

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر