۱۴۰۲ شهریور ۱۸, شنبه

دعوت خانواده مهسا امینی برای نخستین سالگرد ژینا

پدر ومادر مهسا امینی: درسالگرد شهادت فرزندمان بر مزارش گرد هم می‌آییم

مژگان افتخاری و امجد امینی، مادر و پدر ژینا (مهسا) امینی در پیامی کوتاه که در اینستاگرام منتشر شد، از «هم‌میهنان ارجمند» خواستند تا «در سالیاد شهادت فرزند دلبندمان، ژینا (مهسا) امینی بر مزار آن عزیز سفر گردهم آمده و مراسم سنتی و مذهبی سالگرد را برگزار می‌کنیم».

در ادامه این اطلاعیه بر خشونت پرهیزی در جریان مراسم سالگرد تاکید شده است: «ضمن گرامیداشت هم‌دردی‌ها و دغدغەهای ارزش‌مند همشهریان عزیز، همگان را بە پرهیز از هرگونە کنش خشونت‌آمیز و واکنش در برابر آن دعوت می‌کنیم

این دو در انتهای این دعوت عنوان کردند که «ما به جز این نوشته هیچ متن و نوشته‌ای منتشر نمی‌کنیم». سالگرد ژینا امینی روز ۲۶ شهریور امسال است و او در آرامستان آیچی شهر سقز دفن شده است.

مراسم خاکسپاری و چهلم ژینا مهسا امینی بزرگ‌ترین تجمعات اعتراضی طی یک سال اخیر و در جریان خیزشی که در اعتراض به قتل حکومتی او در ایران آغاز شد، بودند. بسیاری نقطه آغاز این خیزش را مراسم خاکسپاری ژینا در آرامستان آیچی سقز می‌دانند که طی آن بسیاری از زنان با برداشتن روسری از سر، شعار «ژن ژیان ئازادی» سر دادند . این شعار در جریان اعتراضات پس آن در شهرهای مختلف ایران به شعار اصلی این جنبش تبدیل شد.

https://news.gooya.com/2023/09/post-79212.php

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر