۱۴۰۲ مهر ۱۴, جمعه

نرگس محمدی برنده جایزه صلح نوبل سال 2023 شد

 نرگس محمدی، فعال حقوق بشر واز مدافعان «زن، زندگی، آزادی»، برنده جایزه صلح نوبل 2023 اعلام شد

سازمان مدافعان حقوق بشر ترکمن صحرا  این موفقیت را به همه مدافعان حقوق ایران ، منطقه و جهان تبریک می گوید و امیدوار است تعداد فعالین حقوق بشر درایران و جهان و کیفیت فعالیت های آنها افزایش یابد. 

اخبار روزکمیته نوبل نروژ روز جمعه ۶ اکتبر (۱۴ مهر) اعلام کرد جایزه سال ۲۰۲۳ خود را به نرگس محمدی، فعال حقوق بشر ایرانی، اهدا می‌کند.

دبیر این کمیته که سخنان خود را به زبان فارسی و با عبارت «زن، زندگی، آزادی»، شعار نمادین اعتراضات ۱۴۰۱ ایران، شروع کرده بود گفت این جایزه به پاس مبارزه نرگس محمدی علیه «سرکوب زنان در ایران» و تلاش او در راستای «ارتقای حقوق بشر و آزادی برای همگان» داده می‌شود.

این برای بار دوم است که جایزه صلح نوبل به یک ایرانی می‌رسد. پیش‌تر شیرین عبادی، وکیل و فعال حقوق بشر، درسال ۲۰۰۳ این جایزه را به خود اختصاص داده بود.

کمیته نوبل در بیانیه خود با اشاره به اینکه نرگس محمدی اکنون در زندان به سر می‌برد، آورده است: «مبارزات شجاعانه نرگس محمدی با هزینه‌های شخصی سنگینی همراه بوده است. رژیم ایران ۱۳ بار او را دستگیر کرده، پنج بار وی را مجرم شناخته و مجموعاً به۳۱ سال زندان و ۱۵۴ ضربه شلاق محکوم کرده است

دربیانیه هیات داوران همچنین با اشاره به اعتراضات گسترده سال گذشته درایران آمده است:‌ «جایزه صلح نوبل امسال همچنین پاسداشتی است برای صدها هزار نفر که علیه سیاست‌های تبعیض‌آمیز وسرکوب‌گرایانه رژیم مذهبی علیه زنان تظاهرات کردند

انتخاب برنده جایزه صلح نوبل، که بنابر وصیت آلفرد نوبل بنیانگذار این جایزه درکشور همسایه سوئد یعنی نروژ اهدا می‌شود، برعهده هیاتی پنج نفره دانشگاهیان وسیاستمداران سابق مستقل است که توسط پارلمان این کشور منصوب می‌شوند.

اخبار روز، جمعه ، ۱۴ مهر ۱۴۰۲ – 6اکتوبر 2023

https://www.akhbar-rooz.com/218856/1402/07/14/

سازمان مدافعان حقوق بشر ترکمن صحرا  این موفقیت را به همه مدافعان حقوق ایران ، منطقه و جهان تبریک می گوید

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر